Fulcrum Racing Quattro - budżetowe koła do wyścigów

Przeznaczenie kół z rodziny Racing Quattro jest jasne. Mają to być koła dedykowane osobom z aspiracjami do bycia najlepszymi lecz nie dysponującym wsparciem w postaci wozów technicznych czy grubym portfelem. Rodzina Racing Quattro składa się z trzech modeli kół: Racing Quattro LG, Racing Quattro Carbon oraz Racing Quattro Carbon Disc.

Celem nadrzędnym, jaki przyświecał Włochom przy projektowaniu kół z serii Racing Quattro było zaproponowane poprawy wydajności kół możliwie najszerszej liczbie użytkowników. Zarówno tym używającym klasycznych hamulców czy też tym, którzy wolą hamulce tarczowe oraz zarówno tym, którzy wolą obręcze wykonane z aluminium jak i tym, którzy wolą obręcze wykonane z "węgla".

Nazwa Quattro pochodzi od włoskiego słowa cztery i odnosi się do wysokości obręczy, która wynosi 40mm. Obręcze w kołach zapewniają zarówno niską masę rotującą jak i dobre własności aerodynamiczne. Lecz w celu zwiększenia wydajności nie zadowolono się tylko wysokością obręczy. Zmianie uległa także jej szerokość aby uczynić z kół narzędzie jeszcze bardziej nastawione na wynik. W celu poprawy sztywności bocznej oraz aerodynamiki w stosunku do poprzednich modeli seria Quattro będzie posiadała obręcze o szerokości 24mm (17C) pozwalając tym samym na zastosowanie opon o szerokości 25mm, które oferują dużo większą przyczepność. Jak wykazały badania w tunelu aerodynamicznym takie rozwiązanie daje dużo większe korzyści niż zastosowanie obręczy 15C oraz opon o szerokości 23 lub 25mm.

Pierwszym modelem z rodziny jest model Racing Quattro LG. Model ten posiada obręcz wykonaną z aluminium. Co ciekawe pomimo zwiększenia szerokości obręczy inżynierom udało się zachować taką samą wagę kompletnego koła. Zwiększona sztywność, zwinność i stabilność oraz zastosowanie szerszych opon przy zachowaniu tej samej wagi sprawia, że koła te są godną rozważenia propozycją do całodziennej jazdy oraz długich treningów.

Kolejnym kołem w rodzinie jest Racing Quattro Carbon. Obręcz w tym modelu została wykonana z "carbonu" i zawiera w sobie wiele technologii zapożyczonych ze znacznie droższych modeli. Zastosowanie włókien węglowych pozwala na wyprodukowanie obręczy o znacznie mniejszej masie rotującej i cechującej się większą zwinnością w porównaniu do obręczy wykonanych z aluminium. Obręcze te pozwalają także na szybsze przyśpieszenia co ma niebagatelne znaczenie np. podczas nagłych sprintów czy przy wychodzeniu z zakrętu. Opracowanie nowego szerszego kształtu oraz zastosowanie "carbonu" pozwoliło na zaprojektowanie kół, w których jeszcze więcej energii wkładanej w pedałowanie jest zamieniane na ruch do przodu a nie pokonywanie oporu powietrza. Koła te nie zostały jednak tylko zaprojektowane pod kątem przyśpieszenia. Wiadomo, że czasem też należy zahamować bardzo gwałtownie np. ratując się przed kraksą (taka sugestia odnoście niedawnych wydarzeń podczas TdF). Możliwie jak najlepsze własności hamujące także były jednymi z głównych założeń podczas projektowania tych kół. W przypadku modelu Racing Quattro LG firma Fulcrum opracowała specjalne klocki hamulcowe. W przypadku "carbonu" powierzchnia hamująca została wykonana w oparciu o technologię 3Diamant dzięki czemu siła hamowania jest porównywalna do obręczy wykonanych z aluminium. Czy może być coś lepszego niż połączenie zalet obręczy "carbonowych" z jakością hamowania obręczy aluminiowych? Mamy nadzieję przekonać się w praktyce czy suche frazesy będą miały przełożenie na rzeczywistość.

Stale rosnącą grupą są koła szosowe dedykowane do hamulców tarczowych. Koła te znajdują zastosowanie zarówno w rowerach przełajowych jak i w stosunkowo nowej rodzinie jaką są rowery szosowe do jazdy po bezdrożach. Odpowiedzią na te potrzeby jest ostatnia pozycja z nowej rodziny - Racing Quattro Carbon disc. Koła te dzięki wielu dostępnym adapterom są przystosowane do współpracy z niemal każdym standardem osi sztywnej dostępnym na rynku. Jeżeli chodzi o tarcze hamulcowe już nie jest tak różowo. Koła występują wyłącznie w wersji przystosowanej do przykręcania tarcz hamulcowych za pomocą sześciu śrub.

Specyfikacja kół:


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl