DT Swiss 2011

Szwajcarzy po raz kolejny włączyli się do wyścigu o palmę pierwszeństwa w posiadaniu najlżejszego amortyzatora do XC, ale to nie jedyne zmiany w ich ofercie na 2011 rok. Doszło jeszcze kilka kół uzupełniających ofertę, ale po kolei. To co zainteresuje wszystkich ścigantów jest nowa wersja amortyzatora XRC.Wizualnie bez większych zmian, jednak poprawiono obsługę i wygląd pokręteł regulacji.

Nowa wersja będzie wyposażona także w system amortyzacji TwinShot, którą firma przedstawia jako bezkompromisowy system dla zawodników.

TwinShot - Christian w DT Swiss wyjaśnił Twin Shot jako np. "BMW Sport Mode". twarde i wyścigowe tłumienie. Został zaprojektowany z dużą ilością danych pochodzących od zawodników ścigających się w XC i maratonach jak Thomas Frischknecht. Wszystkie zmiany są umieszczone w górnej części widelca więc wszystko jest w zasięgu ręki podczas jazdy.

Jednak najważniejsza zmiana to waga - w najlżejszej możliwej konfiguracji, amortyzator będzie ważył 1150g, przy zachowaniu wyśmienitej kultury pracy i sztywności.

Dane techniczne:
Korona i rura sterowa - 1 1/8, wykonana z wysokomodułowego karbonu
Golenie górne - 28,6mm aluminium
Golenie dolne - wysokomodułowy karbon, mocowanie Postmount (tarcza max 185 mm)
Amortyzacja - Twin Shot - 3 stopnie działania - otwarty, półotwarte i zablokowane, dostępne z manetką lub bez. Pokrętła ustawień wolnej i szybkiej kompresji i powrotu.
Sprężyna - powietrzna ABS (Auto Balancing System - po roku testow na zawodnikach teamowych technologia wkracza na półki sklepowe, zapewnia ona pełny zakres regulacji i pełną liniowiość pracy sprężyny)
Limit wagowy użytkownika - 95 kg

ABS - tak to wygląda. Skrót ten można przetłumaczyć jako "samoustawienie pozytywnej i negatywnej komory powietrza" - jeden zawór Schraeder (w górnej części nóg widelca) robi obie rzeczy. Gdy widelec jest w pozycji w pełni rozłożonej zawór jest całkowicie otwarty, więc ciśnienie jest takie samo w obu komorach pozytywnych i negatywnych. Jak tylko zaczyna się kompresja następuje spadek ciśnienia w komorze negatywnej i wzrasta w pozytywnej Powinno się to odczuć jako bardzo liniowe.

Co ciekawe firma umożliwia zakup amortyzatora niejako uszytego na miarę. Można zażyczyć sobie opcje:
Manetka blokady +20g
15 mm RWS Magnesium (komplet z 15mm osią RWS) +95g
15mm RWS Carbon Version (komplet z 15mm osią RWS) +125g
Zmienna średnica sterówki - 10g
Karbonowa sterówka 1,5" - 130g
Karbonowa korona/sterówka - 120g

Zmiany objęły też amortyzator do AM/Enduro.

Model EXM 150 bo o nim mowa ważyć będzie w najlżejszej konfiguracji 1625g. Może nie jest to waga powalająca na kolana, bo konkurencyjny Rock Shox XX World Cup Revelations waży 1489, ale warto na niego zwrócić uwagę z kilku powodów. Po pierwsze to Launch Control II - nowy tłumik oferujący lepsze możliwości blokowania z mechanizmem blow-off. To co widać na zewnątrz to dźwignia, która pozwala bikerowi ustawić poziom przy którym jest on uruchamiany, zaś czerwony przycisk działa jak mechanizm włącz-wyłącz dla całego systemu. Po włączeniu tłumik pozostaje zablokowany, dopóki nie napotka na impuls, który uruchomi widelec w pełnym zakresie działania.

Dane techniczne:
Rura sterowa - 1 1/8 lub o zmiennym przekroju
Kolorystyka - czarne lub białe dolne golenie
Mocowanie kół - sztywna oś 15 mm lub szybkozamykacz
Golenie górne - 32mm alu
Golenie dolne - dwu-częsciowa konstrukcja magnezowa Torsion-Box, mocowanie Post-mount
Amortyzacja - Launch Control II, otwarta kąpiel olejowa, pokrętła regulacji i blokowania tłumienia wolnego powrotu i poziomu działania, oraz pokrętła wolnej i szybkiej kompresji.
Sprężyna - powietrzna ABS

Wnętrze systemu Launch Control II.
Christian ten system tłumienia opisuje jako "Mercedes Touring mode". Nieco bardziej aktywne i bardziej liniowe. Wygodne.


Nowością są także koła Tricon M 1700 uzupełniające kolekcję Tricon. Jak sama nazwa wskazuje będą one ważyły 1700g. Lekko przeprojektowane zostały piasty, aczkolwiek będą one posiadały wszystkie właściwości swoich bardziej ekskluzywnych sióstr XM 1550. Koła będą posiadały 26 mm obręcze i 24 szprychy.


Dane techniczne
Przednie koło: 5 / 100 mm QR / 15/100mm TA
Tylne koło: 5 / 135 mm QR / 12/142mm TA
Kolor: szare aluminium
Piasty: Tricon, 24 otwory, Centerlock (poprzez 6 śrubowy adapter),

Koła XR 1450

Klasyczne koła do XC będą oferowane z nową grafiką oraz czarno-białymi naklejkami. Bazować będą na high-endowych rozwiązaniach szwajcarów dotyczących zarówno obręczy jak i piast. Koła przeznaczone są dla zawodników XC poszukujących wysokiej klasy zestawu kół w rozsądnej cenie
Dane techniczne:
Przednie koło: 5 / 100 mm QR / 15/100mm TA
Tylne koło: 5 / 135 mm QR / 10 / 135 mm TB (z RWS przez śruby) 12/142mm TA
Piasty: system Star Ratchet, 28 otworów, Centerlock (poprzez 6 śrubowy adapter)
Obręcze: 24 mm aluminium, 28 otworów

Coś dla szosowców
Odpowiednik opisanych powyżej Triconów, tym razem w wersji R1700. Posiadać będą 24mm obręcze oraz szprychy 18 na przód i 24 na tył.

Dla mniej zasobnych kolarzy, albo też do treningówki przeznaczone są koła R1800, wyposażone w 24mm obręcze i 24 szprychy.


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl