Dogma F8 – nowa rama lecz niezwykłe doznania wciąż te same

plakat

Należałoby sobie zadać pytanie jak inżynierowie z Pinarello tego dokonali. Zacznijmy zatem od redukcji wagi. Aby zbudować ramę oraz widelec które będą lżejsze od poprzednika przy jednoczesnej poprawienie ich parametrów oprócz odpowiedniej geometrii potrzebny był odpowiedni materiał na ich budowę. Tutaj z pomocą przyszła firma Toray ze swoim włóknem T1100 1K Dream Carbon.

image4

Materiał ma lepsze parametry od powszechnie znanego włókna T 1000.
Kolejnym aspektem jest poprawa aerodynamiki. W tym temacie jak zwykle z pomocą przyszło doświadczenie, komputerowe metody obliczeń przepływów oraz próby z licznymi przekrojami rur wchodzących w skład ramy. Aerodynamicznie optymalny przekrój rurek powinien mieć stosunek boków 8:1 lecz regulacje UCI dopuszczają maksymalnie stosunek 3:1. Inżynierowie z Pinarello opracowali przekrój Flat Black  który w mojej ocenie bardzo przypomina przekrój zaproponowany przez ZIPPa na potrzeby ich kół. Przekrój ten jest jakby połową przeciętej na pół elipsy.

image9

image5

Ostatnim aspektem w którym nowa rama jest lepsza od poprzednika to sztywność. Otóż nowy przekrój rurek z których wykonana jest rama o nazwie Flat Black okazał się nie tylko lepszy pod względem aerodynami ale także mniej podatny na odkształcenia a przez to sztywniejszy w stosunku do przekrojów eliptycznych.

image8

Przejdźmy zatem do szczegółów bo jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach. Na początek zacisk sztycy. W nowej ramie zrezygnowano z klasycznego zacisku na rzecz można by powiedzieć docisku dociskającego sztycę do przedniej ścianki rury podsiodłowej wyposażonego w dwie śruby. Kolejnym aspektem który wpływa poniekąd na aerodynamikę jest możliwość umieszczenia baterii  zarówno systemu Shimano Di2 jak i Campagnolo EPS w sztycy. W celu jeszcze większego zwiększenia aerodynamiki oprócz ukrycia przewodów ( linek ) wewnątrz ramy Pinarello zdecydowało się umieścić wyprowadzenia z ramy w miejscach najodpowiedniejszych pod względem przepływu powietrza.

image10

image11

image12

Rama posiada też kilka możliwości dopasowania jej do swoich upodobań. Mamy więc do wyboru zarówno możliwość montażu standardowych linek do przerzutek mechanicznych jak przewodów elektrycznych. Ponadto posiada dwa bardzo ciekawe rozwiązania. Pierwszym z nich jest możliwość odkręcenie haka przerzutki przedniej i zastosowanie ramy w do wyścigów czasowych gdzie przednia przerzutka nie jest konieczna. Drugim z nich jest umieszczenie trzech punktów w rurze podsiodłowej do których możemy przykręcić koszyk na bidon. Mamy zatem do dyspozycji mocowanie górne oraz dolne ( w zależności od upodobań ).

image2

Ostatnią nowością którą przyjąłem z dużym zadowoleniem, jest dostępność ramy uwaga aż w 13 rozmiarach od 42 po 62.

image13

PS. Jedną z pierwszych osób które miały okazję przetestować nową ramę był Chris Froome z teamu SKY w marcu tego roku w Nicei we Francji.


Specyfikacja widelca:

 

Materiał – Torayca T1100 1K Dream Carbon

Technologia wykonania rurek – Fat Black

Rozmiar rury sterowej – 1 1/8” - 1 1/2”

Waga – 360g

image3


Specyfikacja ramy:

Materiał – Torayca T1100 1K Dream Carbon

Technologia wykonania rurek – Fat Black

Rozmiar sterów - 1 1/8” - 1 1/2”

Rodzaj suportu – włoski gwintowany

Mocowanie przedniej przerzutki – na hak ( hak demontowalny )

Prowadzenie linek – wewnątrz ramy

Waga ramy -  860g (54cm )

image15  


komentarze

WiadomościWszystkie

  • ​Sturdy ma to coś

    Słyszeliście o firmie Sturdy? To mała manufaktura o wielkich możliwościach zlokalizowana we Frome w UK. Jeśli szukasz czegoś naprawdę unikalnego i...

    Więcej...

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl