Nowe XTR Di2 już oficjalnie
Jedną z głównych korzyści wynikających z zastosowania elektronicznego systemu zmiany przełożeń jest możliwość programowania systemowego. Z nowymi XTR Di2 jest możliwe, uzyskanie najlepszej konfiguracji zmiany biegów dla każdego indywidualnego stylu jazdy. XTR Di2 działa na tej samej platformie E-Tube jak w modelach szosowych. Platforma E-Tube oferuje pełną programowalność w groupie i przesyła sygnały interaktywne oraz zasilanie do poszczególnych części przez p’ołączenie „plug & play”. E-tube pozwala dostosować system zmiany biegów poprzez zmianę funkcji przycisków zmiany biegów. Na przykład, można zmienić sterowanie przednią przerzutką do prawego wyłącznika i / lub kontrolę nad tylną przerzutkę lewym wyłącznikiem. Możliwy jest także multishifting i jest w pełni programowalny. Multishifting może być uruchomiony przez naciśnięcie i przytrzymanie przełącznika manetki.
Najbardziej niezwykłą cechą XTR Di2 jest nowa opcja Synchro SHIFT. XTR Di2 przeszło testy na ponad 20.000 km. Ten rozległy okres testowy pozwolił inżynierom Shimano uważnie analizować najczęściej używane biegi dla osiągnięcia najlepszej efektywności. Z włączonym Synchro Shift możliwe jest kontrolowanie obu przerzutek z jednej manetki. Przerzutka przednia odczytuje położenie przerzutki tylnej i działa automatycznie, dostosowując zmianę biegów w sposób najbardziej efektywny zachowując najlepszą linię łańcucha. Działanie Synchro Shift najlepiej wyjaśniono w tym filmie.
Manetki
Elektroniczna zmiana biegów nie jest sterowana za pomocą zwykłej manetki - jest ona kontrolowana za pomocą nowych elektronicznych manetek. Współpracując z testerami i profesjonalnymi zawodnikami, inżynierowie w Shimano zaprojektowali i przetestowali wiele różnych wariantów manetek, zanim odnaleźli perfekcyjne rozwiązanie. Rezultatem jest Firebolt. Elektroniczna manetka, która zapewnia naturalne odczucia, obsługę i ergonomię oraz krótki skok.
Wyświetlacz
Mózgiem systemu Di2 jest cyfrowy wyświetlacz. Pokazuje on stopień naładowania baterii, pozycję przełożenia, tryb zmiany biegów i tryb zawieszenia. Za pomocą przycisku na wyświetlaczu możliwe jest również, aby zmienić tryb zmiany biegów ręcznie lub wybrać jeden z dwóch trybów Synchro Shift, nawet podczas jazdy.Wyświetlacz działa także jako ładowarka, połączenie z oprogramowaniem E-tube (ustawienia osobiste) i zawiera porty 3 E-Tube. Dzięki platformie E-Tube, rowery górskie uzyskają czystszy wygląd.
Przednia przerzutka
Przerzutka przednia Di2 jest dwa razy tak mocna jak obecna M980 i zapewnia niezawodną, szybkią i płynną zmianę biegów, nawet przy dużym obciążeniu. Zmiana biegów odbywa się bez wysiłku, niezależnie od terenu, jedynie za pomocą prostego naciśnięcia przycisku.
Przerzutka tylna
Jest wzbogacona o nową technologię Shadow RD+ for Di2. Poza zwykłym przełącznikiem włacz/wyłącz możliwa jest także zewnętrzna regulacja napięcia sprężyny tylnej przerzutki za pomocą klucza imbusowego.
Co warte zaznaczenia, system pracuje na tych samych akumulatorach co jego szosowe odpowiedniki SM-BTR1 i SM-BTR2. Kolejną ważną rzeczą jest integracja systemowa z elektronicznie sterowanymi tłumikami Foxa, co pozwoli zmniejszyć ilość widocznych przewodów do minimum.
Wagi
Wszyscy lajtujący swoje maszynki odetchną z ulgą. Nowe komponenty są lekkie. Jak na MTB oczywiście.
Przerzutka przednia (FD-M9070 D-type) 115 gramów
Przerzutka tylna (RD-M9050-GS) 289 gramów
Wyświetlacz systemowy (SC-M9050) 30 gramów
Manetki (SW-M9050) 64 gramów
Zapraszamy na film…
Pozostaje kwestią czasu ruch ze strony Srama...
komentarze