Sapim Superspoke - lekka i mocna szprycha?

Z informacji jakie uzyskaliśmy - tak. Sapim przedstawił nową szprychę, która będzie mocniejsza o 21% od CX-Ray'a i 52 % od Laser'a 15G. Najciekawsze jest jednak to, że nowa szprycha bije na głowę całą resztę jeśli chodzi o wagę, bowiem ich komplet 64 sztuk o długości 260mm waży 231g. Jest to więc nowy rekord wagowy. W stosunku do poprzedniego lidera CX-Ray'a jest to wynik o 47 g lepszy. Jednak waga to nie jedyny parametr, pod ktorym powinniśmy oceniać szprychy. O wiele ważniejsza jest wytrzymałość i trwałość, a ta w tym przypadku powoduje opad szczęki w równym stopniu jak waga. Mamy w tym przypadku oprócz oszczędności wagowej na poziomie 17%, wzrost wytrzymałości o 120Nm w części środkowej. Odpowiedzialny za ten stan rzeczy jest nowy gatunek stali nierdzewnej który pozwolił na uzyskanie tak wyśrubowanych parametrów.
Jeśli zdecydujemy się na ich założenie do swojego roweru, musimy pomyśleć też o zmianie nypli. Te mają bowiem inny gwint, choć rozmiar zewnętrzny pozostał ten sam, więc klucz do szprych zostaje. Ważna rzeczą jest też to, że koło może być zaplecione tylko przez wysokiej klasy fachowca - tu nie ma miejsca na kombinacje przysłowiowego "pana Wiesia" z kleszczami w łapach - szprycha pomimo swojej niesamowitej wytrzymałości jest bardzo wiotka, więc zaplatanie i centrowanie koła nie należy powierzać byle komu, także z powodów finansowych. Nie mogę niestety opublikować ceny jaką przyjdzie zapłacić za to cudo, ale do tanich nie będzie należeć. Nie sądzę jednak żeby ten fakt przeszkodził wagowym ekstremistom w zbudowaniu nowych kółek z użyciem nowego produktu Sapima.
A jeśli już o firmach mowa. Sapim robi świetne produkty, ale impuls do wykonania takich szprych wyszedł z firmy Tune. W zeszłym roku rozmawiałem z Uli Fahlem na temat lekkich szprych i spytałem się czemu nie używają już tytanowych. Dowiedziałem się wtedy że jak koło ma być do jeżdżenia a nie do patrzenia, to o tytanie mogę zapomnieć. Za niecałe 2 tygodnie, pewnie będzie możliwość zobaczenia nowych kółek Tune z nowymi szprychami na targach Eurobike, postaram się wtedy opisać wrażenia z pierwszego "pomacania".
A na razie musicie zadowolić się danymi technicznymi i zdjęciem.



Zastosowanie: Szosa, Triathlon, MTB, DH!!!
Długości 146-304 mm
Średnice: 1,8 - 1,4 - 1,8 mm
Wytrzymałość na rozciąganie: 1980 Nm/mm2
Wytrzymałość zgięcia na obciążenie: 2250 Nm
Elastyczność: 9535 Nm/mm2
Nyple: SAPIM 15G 12mm Alu
Kolory: srebrny, czarny, chrom
Waga: 231g (64x260mm)


Pierwsze koła jakie zaprezentowano na nowych szprychach pochodzą z firmy AX-Lightness. Przy zastosowaniu obręczy GP24 oraz duetu piast Tune - MIG45 oraz MAG90, uzyskano wynik 745g na komplecie - szczena opada…. i nie wraca.

Foto: AX-Lightness


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl