Innowacyjny rower Pinarello DOGMA XM
DOGMA XM 9.9 to bardzo innowacyjne spojrzenie na świat rowerów MTB. Połączenie tradycyjnych schematów budowy z nowym rewolucyjnym podejściem rowerów typu full. Pinarello czerpie całymi garściami ze swojego doświadczenia w budowie rowerów – do tej pory głównie szosowych, ale od ponad roku także MTB.
Zarówno w modelu DOGMA XC jak i nowym DOGMA XM zastosowano nowy przedni trójkąt PINAFIT z technologią Forkstopper, co ma pozwolić na otrzymanie lepszej sztywności ramy. Pinarello zwraca uwagą także na to, że większość producentów ram zakłada, iż przedni widelec powinien obracać się o 360 stopni. To oczywiście zmienia rozkład sił jakie działają na ramę, a przecież w rzeczywistości widelec nie obracamy o więcej niż pół pełnego obrotu. Dzięki zastosowaniu PINAFIT ma się odczucia, żę prowadzi się rower szosowy, który jest naprawdę sztywny.
Zabezpieczenie Forkstopper chroni ramę i kierownicę w przypadku wywrotek, tak by te elementy nie uderzyły o siebie.
Zacisk sztycy wykonany w technologii XPower pozwala na lepsze połączenie rury podsiodłowej i redukuje o ok. 50% niepotrzebne naprężenia materiału w tym krytycznym punkcie. 4 śruby pozwalają na pewne połączenie sztycy z ramą w taki sposób, że tworzy to ze sobą jedność.
Umiejscowienie tylnego amortyzatora w asymteryczny sposób pozwala na obniżenie wagi i lepszą pracę zawieszenia według producenta. Rozwiązanie to zostało nazwane Monolink Asymmetric. Łącznik do dampera z kolei został wykonany z aluminium w obróbce CNC – Onda Curve Asymmetric.
RAD – czyli system montażu tylnego zacisku hamulca tarczowego wewnątrz widełek pozwala na lepszą stabilizację ramy oraz asymetryczne rozwiązanie powoduje większe bezpieczeństwo.
ICR czyli Internal Cable Routing – wewnętrzne prowadzenie pancerzy dla mniejszej wagi i lepszej estetyki. Do tego przygotowano miejsce na pancerz zdalnej kontroli regulowanej sztycy.
ASC czyli Asymmetric Suspension Concept to autorskie podejście Włochów na pełną amortyzację w rowerze MTB, według których symetryczne umiejscowienie niektórych elementów nie ma większego sensu. Jednym z nim jest centralnie montowany amortyzator tylny, który w przypadku DOGMA XM został przesunięty w stronę przeciwną do korby. Dodatkowo nie jest on bezpośrednio przymocowany do karbonowych elementów ramy, a pośredniczy w tym aluminiowy element. Wzmocniona została przez to także mufa suportowa, oraz zwiększono miejsce na przednią przerzutkęi korbę. Przez to pedałowanie jest bardziej zrównoważone. Co ciekawe, przednia przerzutka zamontowana jest na pływającym pająku tylnych widełek, prze co ma być lepsza zmiana biegów.
Zastosowano także w wahaczu łożyska IGUS w przeciwieństwie do standardowych 15-mm łożysk, przez co ma być zagwarantowana dłuższa żywotność i wytrzymałość oraz niższa waga.
W ramie zastosowano także sztywną oś 142x12 mm, która powoli staje się standardem w 29” konstrukcjach.
Wracając jeszcze do konstrukcji zawieszenia, producent obiecuje że to rower marzeń. 5-punktowe zawieszenie ma pracować tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne. Bez żadnej zdalnej blokady ma być zapewniony brak pompowania na podjazdach czy płaskich odcinkach. Ta innowacyjna technologia ma naprawdę zmienić postrzeganie rowerów z pełnym zawieszeniem w zastosowaniach wyścigowych.
Cena nie została jeszcze podana.
komentarze