Fox prezentuje nowe zawieszenie do DH na 2014 rok
FOX - lider w branży amortyzatorów - zapowiedział wypuszczenie na rynek w 2014 roku dwóch produktów przeznaczonych do grawitacyjnych odmian kolarstwa - modeli 40 FLOAT RC2 i DHX RC4. Nowa 40-tka wykorzystuje sprężynę powietrzną i odlajtowane golenie, a DHX RC4 oferuje lepsze tłumienie i nowe regulacje.
Postanowiono zaprojektować golenie od zera. Konstruowanie nowych rozwiązań zajęło projektantom 2 lata a projekt został objęty programem Race Applications Development . Efektem jest całkowicie przeprojektowana obudowa i sprężyna powietrzna Float, a dodatkowo udało się urwać kilkaset gramów w stosunku do poprzedniego modelu - dokładnie 476g .
Nowe elementy mają taką samą wytrzymałość jak w poprzednim modelu, ale wszystkie główne komponenty - golenie dolne, korona i górne rury zostały zoptymalizowane i spowodowały że nowy widelec waży teraz 2711g. Dodatkowo nowa sprężyna powietrzna jest nie tylko lżejsza w stosunku do klasycznego rozwiązania, ale także oferuje przyrostowe dostrajanie sprężyny i dodatkową regulację współczynnika kompresji w celu modyfikacji progresywności.
Początki były bardzo ciekawe. Postanowiono zbudować widelec w systemie Upside-Down i porównać go do klasycznego rozwiązania produkowanego przez Foxa. Był to rok 2010. Prototypowy widelec miał 36 mm rury i 48mm golenie. W środku umieszczono damper FIT i sprężynę tytanową. W wyniku testów inżynierowie postanowili połączyć zalety systemu upside-down i zaimplementować je do klasycznego rozwiązania, które wybrali zawodnicy ujeżdżający nowe produkty. Efekt końcowy?
- Ciśnienie powietrza regulowane w zakresie 45-80 psi
- Regulowany współczynnik sprężyny powietrznej - 9 pozycji
- Regulacja tłumienia szybkiej i wolnej kompresji
- 203 mm skoku
DHX RC4 na 2014 rok zapożycza technologię stosowaną w zawieszeniu Podium które oferowane jest na rynek motocyklowy. Tłumienie obciążeń pomiędzy głównym tłokiem a tłokiem zbiornika są równoważone w celu zapewnienia poczucia większej czułości i lepszego wyczucia reakcji zmiany kierunku. Ponadto, średnica wału została zmniejszona z 5/8 do 1/2 ", dzięki czemu zmniejszono tarcie i zwiększono trakcję.
Zawodnicy którzy testowali to na sobie zgodnie odpowiadali że mieli poczucie, jakby skok był większy niż wynikałoby to z samej matematyki. Rozwiązania testowano przez cały sezon 2011 i eksperymentowano z różnych wariantami konstrukcji. Jak widać po wynikach, nowy damper spisywał się całkiem nieźle - w 2011 i 2012 Puchar Świata zobył Aaron Gwin a w 2012 roku Mistrzem Świata został Greg Minnaar - obaj używali nowego DHX RC4.
Tym na co jeszcze warto zwrócić uwagę to polityka Foxa, która stawia na projektowanie elementów przedniego i tylnego zawieszenia jako jeden system. Taki też cel przyświecał nowym rozwiązaniom do DH.
Dystrybutorem firmy FOX w Polsce jest Firma Cult-Bikes.
Więcej zdjęć jak testowano i projektowano nowe Foxy znajdziecie w naszej galerii na Facebooku.
komentarze