Lekkie jak puch nowości ze Schmolke
Pierwszą nowością w grupie TLO (The Lightest One) jest sztyca z 10 mm offsetem. Może się przydać tym z nas którzy wolą kompaktowe ramki i chcących zoptymalizować swoją pozycję na rowerze.
Podobnie jak w przypadku innych produktów Schmolke, sztyca produkowana jest pod indywidualne wymagania, zarówno jeśli chodzi o styl jazdy jak również wagę użytkownika. Sama główka to konstrukcja znana z wcześniejszych modeli tego producenta, przytrzymująca szyny siodła w 8-miu punktach.
Elementy zaciskowe są wykonane z aluminium. Posiadają one frezowane krawędzie, które wraz z dłuższą powierzchnią nośną sprawia, że lekkie szyny siodeł z włókien węglowych są bezpieczne i nie poddawana dużym obciążeniom. Śruby dołączone do zestawu jak na klasę TLO przystało, wykonane są z tytanu Ti6Al4V.
Sama rura sztycy jest zrobiona dość ciekawie. W miejscach o największych obciążeniach zastosowano aż 19 warstw cienkiej tkaniny węglowej, natomiast w miejscach o mniejszych naprężeniach jest ich 10. Takie podejście w konstruowaniu sztyc pozwala na znaczną redukcję wagi. Jest to dość skomplikowane w procesie produkcji i raczej nie znajdziemy takiego patentu wśród tanich azjatyckich odpowiedników, które mają jednolite ścianki na całej długości.
Schmolke swoje produkty sprawdza w setkach testów na zniszczenie, starając się tak konstruować części tak, aby zachowywały należną wytrzymałość przy zachowaniu najniższej możliwej wagi.
Wagi i rozmiary standardowych sztyc
(na zamówienie możliwe jest wykonanie niestandardowych długości w zakresie od 150-500mm)
Całkowita długość mm |
250 |
300 |
320 |
350 |
375 |
400 |
Minimalna długość montażu mm |
75 |
80 |
80 |
85 |
85 |
90 |
Długość poza ramą mm |
125-175 |
160-220 |
190-240 |
195-265 |
230-290 |
230-310 |
Waga ø27,2 dla rowerów szosowych |
87 g |
89 g |
96 g |
104 g |
- |
- |
Waga ø30,9 dla rowerów szosowych |
89 g |
95 g |
100 g |
106 g |
- |
- |
Waga ø31,6 dla rowerów szosowych |
90 g |
97 g |
102 g |
108 g |
- |
- |
Waga ø27,2 dla MTB |
- |
95 g |
100 g |
108 g |
114 g |
119 g |
Waga ø30,9 dla MTB |
- |
101 g |
107 g |
114 g |
119 g |
123 g |
Waga ø31,6 dla MTB |
- |
103 g |
109 g |
116 g |
122 g |
127 g |
Waga ø34,9 dla MTB |
- |
110 g |
116 g |
123 g |
130 g |
135 g |
Sztyca dostępna będzie w cenie 495 euro dla wersji dłuższych od 320mm. Krótsze modele można kupić w cenie 430 euro.
Kolejną nowością jest kierownica szosowa FullOver. Posiada ona większy przekrój poprzeczny sięgający od mocowania do sekcji środkowej, przez co radykalnie zwiększa się jej sztywność. Kolejną zmianą jest modyfikacja średnicy pozostałych sekcji ze standardowych 24mm jak w większości kierownic do 27,5mm. Tu też można odnotować wzrost sztywności, jednak kolejną zaletą wynikającą z większego profilu, szczególnie dla zawodników o większych dłoniach jest zwiększone poczucie chwytu, szczególnie w dolnej pozycji.
W stosunku do innych kierownic z grupy TLO zwiększono nieco wagę. Kierownicy przytyło się o jakieś 5g. Jednak waga końcowa jest kompensowana ważącymi 18g mocowaniami łap, które znajdują się w zestawie.
Wysokość kierownicy wynosi 138mm, zasięg to 95mm a średnica mocowania 31,8mm. W kierownicy znajdziemy także wgłebienia dla prawidłowego mocowania przewodów. Podobnie jak w innych produktach TLO każdy wychodzący do klienta produkt jest optymalizowany pod jego potrzeby i wagę, dlatego też możliwe jest dalsze zejście z cennych gramów. W chwili obecnej dostępny jest tylko model o długości 46cm, ważący w granicach 135-155g. Cena została ustalona na poziomie 575 euro.
Nowością w ofercie Schmolke Carbon jest także rama szosowa Grenoble, powstała przy współpracy z ich partnerem Schmolke Titan. Ich wiedza na temat konstrukcji ram przejawia się w tworzeniu produktów lekkich i bardzo sztywnych.
W ramie znajdziemy taperowaną główkę z 1 1/8 do 1 1/4 cala, przez co zwiększa się sztywność w tym miejscu. Z kolei dla podwyższenia komfortu, zredukowano średnicę sztycy, która w opisywanym modelu wynosi 27,2 mm. Sztyce o mniejszych przekrojach są ewidentnie bardziej elastyczne w stosunku do modeli o większych średnicach (nie dotyczy P6 Hi Flex z Syntace, która dokładnie tak została zaprojektowana, aby być giętka), dzięki czemu uzyskujemy większy komfort jazdy, niezależnie od sztywności ramy.
W ramie zaprojektowano mufę pod 30 mm suporty. O zaletach takiego rozwiązania nie trzeba chyba nikogo przekonywać - niska waga, sztywność… to jest to czego można oczekiwać po takim produkcie.
Waga (rozmiar54)
|
niemalowana |
malowana |
Rama |
790 g |
830 g |
Widelec |
290 g |
295 g |
Set |
1080 g |
1125g |
Geometria
Rozmiar ramy |
Długość górnej rury poziomo (mm) |
Kąt główki
|
Kąt rury podsiodłowej
|
Długość główki (mm) |
długość chainstaya (mm) |
Baza kół (mm) |
48 |
524 |
72,6° |
74,8° |
90 |
405 |
967,9 |
51 |
530 |
73° |
74,8° |
120 |
405 |
971,5 |
54 |
556 |
73° |
73,6°
|
155 |
405 |
981,5 |
57 |
570 |
73° |
73° |
190 |
410 |
998 |
Pozostała już tylko cena. Za przyjemność posiadania framesetu z napisem Schmolke trzeba wydać 2222 euro. Dużo?
komentarze