SRAM XX1 – napęd 1x11 oficjalnie zaprezentowany!
SRAM XX1 – 11 rzędowa kaseta i pojedyncza zębatka na korbie – to coś o czym mówiło się od ponad roku, ale właśnie teraz światło dzienne ujrzały materiały promocyjnego nowego dziecka od amerykańskiego koncernu SRAM. Sercem nowej grupy XX1 jest nowa 11-rzędowa kaseta, która wykorzystuje nowe bębenki tylnej piasty opracowane specjalnie w kooperacji z DT Swiss – pozwalają one na zamontowanie kasety składającej się z dwóch części – 10-koronek osadzonych na jednej części oraz aluminiową zębatkę o niebotycznej wielkości 42z!
Użyte korby są przystosowane do zamontowania 1 blatu z przodu o różnej wielkości. Zastosowano karbonowe ramiona i zgrabny aluminiowy pająk na 4 śruby.
Tylna przerzutka – XX1 X-Horizon wykorzystuje pokazaną niedawno technologię SRAM Type II – łożysko ze specjalnym sprzęgłem, które zapobiega uderzaniu przerzutki o ramę i zapewnia maksymalny naciąg łańcucha niezależnie od wybranego przełożenia. Dodatkowo specjalnie zaprojektowana przerzutka została wyposażona w dwa dodatkowe udogodnienia – dźwignię, która blokuje wózek przerzutki i umożliwia łatwiejszą wymianę koła oraz specjalny offset wózka, który utrzymuje górne kółeczko przerzutki bliżej kasety.
XX1 to całkowicie nowa grupa z własnym łańcuchem oraz dedykowanymi manetkami – zarówno w wersji trigger jak i gripshift. Jej pojawienie się w powszechnej dostępności z pewnością zrewolucjonizuje jazdę na rowerze MTB, zwłaszcza tam, gdzie liczy się maksymalna wydajność –a więc podczas wyścigów cross-country, gdzie już wielu zawodników eksperymentowało z 1 zębatką z przodu. Pewnie wielu zawodników po sprawdzeniu XX1 zada sobie pytanie „Dlaczego tak dług to trwało, by ktoś w końcu wpadł na taki kompletny pomysł?”.
Dlaczego warto zastanowić się nad napędem 1 x 11?
SRAM XX1 rozwiązuje trzy niegdyś niemożliwe do rozstrzygnięcia problemy napędów 1-rzędowych. Z dokładnie spasowaną 11-rzędową kasetą i zestopniowanymi przełożeniami pozwala całkowicie zastąpić napędy, w których aktualnie stosowane są 2 lub 3 zębatki z przodu.
Dodatkowo, wraz z wprowadzeniem technologii Type-II do tylnej przerzutki w końcu rozwiązano problem, gdy łańcuch zbyt mocno uderzał o ramę roweru, zawijał się i po prostu spadał z przedniej zębatki na korbie – zwłaszcza, gdy jedziemy w mocno pofałdowanym terenie. Ponadto starannie zaprojektowane zębatki korby zapobiegają spadaniu łańcucha i umożliwiają jego płynna pracę nawet w bardzo skrajnych przełożeniach wykorzystując całą dostępna rozpiętość kasety. Nie ma dublujących się przełożeń jak ma to miejsce w systemach 3x9 czy nawet 2x10. Dodatkowo SRAM zadbał, by korba XX1 umożliwiała prostą wymianę zębatki bez demontowania ramion – tak by móc szybko dostosować tarczę do danej trasy.
Potencjalne zalety XX1
Prze wyeliminowanie przedniej przerzutki, XX1 daje szansę konstruktorom ram na powiększenie przestrzeni w okolicach suportu – większy prześwit na tylną oponę czy krótsze tylne widełki. Ma to szczególne znacznie w przypadku jakże popularnych 29erów. Dla zawodników ma to też sporą zaletę – nie trzeba mieszać przełożeniami z przodu, używać lewej ręki, skupiamy się tylko na zmianie przełożeń z jednej strony – dzięki czemu po prostu nie trzeba tyle myśleć. To stwarza dodatkową przestrzeń z lewej strony kierownicy np. na zdalną blokadę amortyzacji – ma to znacznie zwłaszcza w przypadku rowerów z zaawansowanymi systemami pełnego zawieszenia (np. Scott Genius czy Cannondale Jekyll). Dla większości z nas SRAM XX1 po prostu pozwoli na lepszą wydajność – odpowiedni bieg wybieramy tylko jedną manetką – czy taka prosta nam nie odpowiada? Eliminacja klasycznego napędu 2 lub 3 – tarczowego to wystarczający powód, by sięgnąć po nowe rozwiązanie 1x11. Takie rzeczy jak reedukacja wagi czy prostota obsługi napędu to w tym przypadku przysłowiowa wisienka na torcie.
Poniżej przedstawiamy oficjalną informację prasową od SRAM na temat XX1
SRAM XX1 „one by eleven” napęd oficjalnie zaprezentowany
SRAM XX1 został zaprojektowany z myślą o użyciu 1 zębatki z przodu – by można było używać napędu łatwiej, by był lżejszy i bardziej trwały. Nie ważne gdzie jeździsz, jak jeździsz, SRAM XX1 sprawi, że będziesz nie do zatrzymania.
Kierując się najnowocześniejszymi technologiami, użyciem karbonowych komponentów i jednotarczowych korb SRAM XX1 pozwala na lepsza integrację sprzętu, bezbłędną i szybszą, bardziej precyzyjną zmianę biegów. Dzięki dopasowaniu wszystkich komponentów XX1 do siebie grupa jest kompletna i w pełni sprawdzona. Począwszy od nowej przerzutki tylnej X-HORIZON z technologią TYPE 2, przez super szeroką 11-rzędową kasetę o rozpiętości 10-42T a kończąc na dopasowanej manetce – wszystko to tworzy całość, która działa z niezwykła precyzją nieosiąganą wcześniej przez żadne napędy 1X. Nowa grupa dostępna będzie w sprzedaży już od października 2012 roku.
Korba XX1
X-SYNC – zębatki wykonane w technologii CNC, szerokie i wąskie zęby ułożone na przemian dostosowano specjalnie do tego, by łańcuch działał precyzyjnie nawet w największych przekosach. Na całej zębatce zęby są powielone w ten sam sposób by precyzyjnie przekazywać siłę kolarza na korby i odpowiednio napędzać rower zachowując przy tym bezproblemową pracę łańcucha.
BB30 – znaczący zysk wagowy. Do tego taki rodzaj środka suportu zapewnia mniejszy Q-factor, więcej prześwitu dla kostki i bardziej naturalną pracę kolan, lepszą wytrzymałość łożyska i mocniejszą konstrukcję korb.
GXP – możliwe jest także zastosowanie zewnętrznych łożysk GXP – mniejsze tarcie i masa, większa żywotność. W celu osiągnięcia jeszcze lepszych rezultatów.
„King of the Ring” – zębatki zostały opracowane dla maksymalnej kontroli łańcuch, każdy ząbek został precyzyjnie wycięty w technologii CNC tak by zapewnić odpowiednią linię łańcucha wewnątrz jak i na zewnątrz. Dostępnych jest sześć rozmiarów tarcz (28, 30, 32, 34, 36, 38) – co pozwala dostosować przełożenia do terenu, wielkości kół oraz stylu jazdy. Każda zębatka X-SYNC pasuje do jednego, uniwersalnego pająka – który pozwala na jej wymianę bez zdejmowania lekkich ramion korby.
W skrócie o korbie XX1:
• nowe profile zębów – dla zachowania maksymalnej kontroli łańcucha
• karbonowe ramiona korby z aluminiowym pająkiem
• wycinane w technologii CNC zębatki w rozmiarach 28, 30, 32, 34, 36, 38 zębów
• pająk zaprojektowany specjalnie do łatwej zmiany zębatki
• środek suportu w standardzie BB30 lub GXP
• waga ok. 650 g (dla BB30) – ok. 50 g lżej niż w przypadku korby 2-rzędowej
Przerzutka tylna X-HORIZON
X-ACTUATION – zaprojektowana specjalnie dla napędu SRAM 1x11 – technologia ta pozwala na spójną i stałą zmianę przełożeń w całej rozpiętości kasety 10-42T
X-SYNC – specjalnie zaprojektowane kółeczka przerzutki – szerokie i wąski żeby na przemian pozwalają na ustalenie precyzyjnej linii łańcuch i maksymalną jego kontrolę.
CAGE LOCK – dzięki blokadzie przerzutki, wymiana tylnego koła i instalacja nowego łańcucha jest jeszcze szybsza i łatwiejsza. Wystarczy nacisnąć, by zablokować wózek w danej pozycji.
ROLLER BEARING CLUTCH – technologia specjalnego łożyska i sprzęgła które eliminuje podrzucanie przerzutki na nierównościach i zakleszczanie się łańcucha bez utraty precyzji zmiany biegów.
Przerzutka tylna dzięki poziomemu przesuwaniu się pozwala na utrzymanie stałej odległości górnego kółeczka i samego łańcucha od kasety w całej rozpiętości 11 przełożeń – co pozwala na szybką i precyzyjną zmianę biegów a także odpowiednio napina łańcuch. Przez ograniczenie ruchu przerzutki tylko do osi poziomej osiągnięto szybszą zmianę biegów, potrzeba mniejszej siły do zmiany przełożeń i wyeliminowano przypadkowe zmiany. W połączeniu z manetkami XX1, przerzutka X-HORIZON formuje kręgosłup nowej technologii X-ACTUATION zastosowanej w grupie XX1.
• duże górne kółko przerzutki eliminuje lukę między łańcuchem a koronkami kasety
• prosta konstrukcja ruchu w osi poziomej redukuje siłę potrzebną do zmiany przełożeń i poprawia szybkość zmiany biegów
• kółka przerzutki 12T X-XSYNC
• technologia TYPE 2: ROLLER BEARING CLUTCH i CAGE LOCK
• cicho pracujące kółeczka
• waga: ok. 220 g (SRAM XX – 181 g)
Kaseta XX1
Niesamowita szeroka rozpiętość przełożeń kasety, koronki od 10 do 42 zębów, z zastosowaniem pająka X-DOME. Pojedynczy element kasety połączony jest ze specjalnym bębenkiem piasty - XD driver body – w celu precyzyjnego dopasowania do koła i optymalnego przenoszenia siły.
X-DOME – technologia która pozwala na stworzenie niezwykle lekkiej, precyzyjnej i wytrzymałej kasety. Otwarta konstrukcja pomaga w łatwiejszym oczyszczaniu się z błota, co pozwala na precyzyjną zmianę przełożeń i większą trwałość komponentów.
XD DRIVER BODY – XD to nowy rodzaj połączenia między kasetą a piastą, który pozwala na użycie małej koronki o 10 zębach i zwiększa trwałość całości.
Warto w tym miejscu bliżej przyjrzeć się temu nowemu rozwiązaniu bębenka – wprowadzono delikatną modyfikacjaę standardowych rozwiązań bębenków do SRAM/Shimano stosowanych obecnie w napędach 9/10-rzędowych. Gwintowana końcówką pozwala na bardziej precyzyjne umiejscowienie kasety. Największa koronka 42T jest osadzana osobno – tak jak do tej pory nasuwana na specjalne wypustki. Na to nakręcany jest pająk z pozostałymi dziesięcioma koronkami, a całość jest bezpiecznie i mocno skręcana. Bębenek w środku się nie zmienił – dalej stosowane są te same łożyska, rozmiary oraz osie.
W prototypowej wersji SRAM XX1 stsowano koła DT Swiss Star Ratchet i SRAM Rise 60. Projekt bębenka dla XX1 jest otwarty i inni producencie mogą oferować swoje piasty dostosowane do tego rozwiązania – nie muszą wykupywać na to licencji.
• 11-przełożeń (10 - 12 - 14 - 16 - 18 - 21 - 24 - 28 - 32 - 36 - 42)
• pewniejsze i bardziej stabilne połączenie z piastą i bębenkiem
• optymalne zestopniowanie przełożeń w całej rozpiętości
• koła wyposażone w bębenek XD dostępne od SRAM i DT Swiss
• XD driver body jest do 8 g lżejsze od standardowych rozwiązań
• waga: 260 g (dla porównania – 10-rzędowa XX 11-36z waży 208 g)
Manetki XX1
TRIGGER
• SRAM 1X11 X-ACTUATION system dla precyzyjnej i niezawodnej obsługi 11-przełożeń
• kompatybilne z MatchMaker X
• karbonowa obudowa i regulowana karbonowa dźwignia
• dostarczane z precyzyjnym systemem Gore Ride-On – w całości uszczelniane pancerze
GRIPSHIFT
• SRAM 1X11 X-ACTUATION system dla precyzyjnej i niezawodnej obsługi 11-przełożeń
• SPEED METAL – indeksacja przełożeń realizowana poprzez w pełni metalowy precyzyjny mechanizm – zmiana jest ostra i szybka
• ROLLING THUNDER – specjalnie opracowana technologia łożyskowania trzech łożysk kulkowych zapewniają zero tarcia – zredukowano siłę potrzebną do zmiany przełożeń i wzmocniono konstrukcję, która teraz nadaje się do użycia w każdych warunkach pogodowych
• kompatybilne z systemem gripów JAWS
• karbonowe pokrycie
• dostarczane z precyzyjnym systemem Gore Ride-On – w całości uszczelniane pancerze
Łańcuch XX1
Nowy łańcuch XX1 prezentuje ostatnie przełomowe rozwiązania technologiczne - lekki, niezawodny, precyzyjny. Zaprojektowany w celu dostarczenia odpowiedniej siły i wytrzymałości, specjalnie dla napędów z 1 przełożeniem z przodu.
• nowy specjalny łańcuch XX1
• zaprojektowany w celu osiągnięcia maksymalnej wytrzymałości i odporności na zużycie
• specjalne wykończenie zapewnia dłuższą żywotność
• dostarczany w komplecie z nową 11-rzędową spinką power lock
komentarze