Nowe 29ery Krossa - B+ i B9 - geometria i wrażenia
Opisywaliśmy już w listopadzie model 29 calowy firmy Kross, Level B6. Jak informuje firma Kross, zarówno model B3 jak i B6 sprzedają się jak ciepłe bułeczki, a zdezorientowani klienci poszukują ich we wszystkich sklepach. Firma informuje, że kolejne dostawy rowerów planowane są na czerwiec, co uspokoić ma niecierpliwych fanów nowych 29.
Okazało się jednak, że to nie ostatnie słowo firmy Kross, jeżeli chodzi o 29er. Przyglądając się bliżej, na czym startują zawodnicy Kross Racing Teamu na tegorocznych maratonach, zauważyliśmy, że są to również 29’’, tym razem karbonowe. Pozwoliliśmy sobie zadać kilka pytań czołowym zawodnikom teamu - Bogdanowi Czarnocie i Mateuszowi Zoniowi. Zanim jednak przejdziemy do pytań i odpowiedzi informacja prasowa, jaką otrzymaliśmy od producenta:
Ramę B+ wykonano z włókna węglowego w technologii Uni Direction, która umożliwia rozmieszczenie włókien dokładnie tam gdzie być powinny, rama jest sztywna bocznie, twarda i zachowała przy tym wystarczającą elastyczność. Większy nacisk położono też na design konstrukcji zgodnie z obowiązującymi trendami oraz bardziej wyścigową geometrię. Rama ma też charakterystyczny mostek powyżej górnej rury, schodzący do podsiodłówki. Wszystko po to aby główny trójkąt ramy był jak najmniejszy i rama miała bardzo dobrą sztywność.
Waga Level B+ to 1290 gram w najmniejszym rozmiarze łącznie z hakiem.
Rama ma wewnętrzne prowadzenie pancerzy przerzutek. Tylko kabel hamulca tylniego został poprowadzony na zewnątrz. Wewnętrzne prowadzenie hamulca powoduje niepotrzebne rozszczelnianie hamulca aby go zamontować. Topowy model będzie wyposażony w widelce RS Sid XX WC, Shimano XTR i komponenty Eastona.
W kolekcji twentynajnerów pojawią się dwie karbonowe ramy, a w całej ofercie Krossa 29” pojawi się siedem takich modeli.
Dwa na ramach karbonowych i 5 na aluminiowych. Wracając do pancerzy to właśnie ta druga rama będzie „prostsza” i między innymi nie będzie miała wewnętrznie poprowadzonych pancerzy. Będzie to model Level B9 - na ramie z tego roweru jeżdżą właśnie Mateusz i Bogdan.
Mateusz, co pierwsze rzuca Ci się na myśl, jakie różnice zauważasz, gdy przesiadłeś się na rower 29’’?
Mateusz:
Jeśli chodzi o różnice to na pewno są zauważalne na płaskich odcinkach gdzie rower 29'' dużo szybciej je pokonuje, mam również wrażenie, że dużo szybciej się napędza, o ile jest siła... ;) w górach jechałem na nim dopiero jeden wyścig, ale na stromych podjazdach bardzo dobrze mi się na nim podjeżdżało, czyli geometria i ustawienie roweru jest prawidłowe.
Bogdan:
Rower świetnie pokonuje duże przeszkody typu głazy i rowy, a ponadto świetnie się na nim podjeżdża na stromych podjazdach, także takie złożone z luźnych kamieni. Co ciekawe na podjazdach kompletnie nie podnosi przedniego koła i nie buksuje. Moja rama jest w rozmiarze 17,5 (mam 178 cm wzrostu), jednak nie sugerowałbym się tylko tym jednym parametrem. Na dobór rozmiaru ramy ma wpływ wiele czynników, więc jest to kwestia indywidualna.
A jak ze sterownością roweru, jak zachowuje się na zjazdach?
Mateusz:
Sterowność wg. mnie jest dużo lepsza, na pewno jest to spowodowane szeroką kierownicą, na zjazdach rower zachowuje się pewnie, chodź gdy się popełni błąd to jest trudniej go opanować niż 26''. Zmianie uległa także pozycja, jest bardziej 'wyprostowana' co wg mnie jest lepsze. Co do estetyki rama prezentuje się bardzo dobrze.
Bogdan:
Moim zdaniem jest świetnie i nie można się do niczego przyczepić - maszyna świetnie wcina się w zakręty, jest sterowna i przewidywalna. Jest także bardzo sztywna. Pomimo osiągnięcia bardzo niskiej wagi konstruktorzy przewidzieli całkiem sporą rezerwę
Jakie odczucia masz podczas jazdy na nowym 29erze?
Mateusz:
Odczucia z jazdy są zdecydowanie lepsze niż na 26'', większe koło dużo łatwiej pokonuje nierówności, według mnie rower dużo szybciej się napędzą, szczególnie gdy droga wiedzie w dół. Na stromych, technicznych podjazdach mam wrażenie, że rower dużo lepiej sobie radzi przykładem może być końcówka tegorocznej trasy maratonu w Wałbrzych (MTB Marathon), której podjazd zaczynał się po wysokich 'schodach' duże koło bez problemu sobie z nimi poradziło.
Moja pozycja na rowerze w stosunku do ubiegłorocznej znacznie uległa zmianie, ponieważ zastosowałem szeroką kierownicę (680mm). Super. Siedzę dużo bardziej wyprostowany niż w poprzednich latach, przez co odczuwam dużo większy komfort. Jeśli chodzi o sterowność to nie mam z nią żadnych problemów jedynie co to trzeba pamiętać, że koła 29'' trochę trudniej zatrzymać podczas szybkich zjazdów ;)
Dla mnie wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne, na pewno ma na to wpływ wysokiej klasy rama, którą firma Kross wprowadzi w przyszłym roku do produkcji.
Bogdan:
W zasadzie Mateusz powiedział już wszystko. Mogę od siebie dodać, że niebagatelną kwestią przy 29erze są koła. Jeśli przykręcisz kółka dobrej klasy otrzymasz sprzęt idealny albo bliski ideałowi, jeśli koła będą kiepskiej klasy to najlepszy osprzęt i najbardziej sztywna rama nic Ci nie da.
Dzięki chłopaki za rozmowę…
Przyjrzyjmy się geometrii obu modeli
Model / rozmiar | B+ | B9 |
S (17) | ||
Długość rury podsiodłowej (mm) |
430 | 400 |
Długość głównej rury (mm) |
590 | 588,8 |
Długość główki ramy (mm) |
110 | 105 |
Kąt rury podsiodłowej (stopnie) |
73 | 72,5 |
Kąt główki ramy (stopnie) |
70 | 69,5 |
Długość tylnych widełek (mm) |
434 | 440 |
Baza kół (mm) |
1084 | 1087 |
M (19) | ||
Długość rury podsiodłowej (mm) | 480 | 440 |
Długość głównej rury (mm) | 610 | 599,8 |
Długość główki ramy (mm) | 120 | 115 |
Kąt rury podsiodłowej (stopnie) | 73 | 72,5 |
Kąt główki ramy (stopnie) | 71 | 69,5 |
Długość tylnych widełek (mm) | 434 | 440 |
Baza kół (mm) | 1094 | 1098,6 |
L (21) | ||
Długość rury podsiodłowej (mm) | 540 | 485 |
Długość głównej rury (mm) | 640 | 620 |
Długość główki ramy (mm) | 140 | 125 |
Kąt rury podsiodłowej (stopnie) | 73 | 72,5 |
Kąt główki ramy (stopnie) | 71,5 | 69,5 |
Długość tylnych widełek (mm) | 434 | 440 |
Baza kół (mm) | 1119 | 119,3 |
komentarze