Audi Worthersee - supermaszyna przyszłości

Nie jest to ani pedelec, ani konwencjonalna maszyna, w sumie ciężko o trafne jej określenie. Najlepiej to określić jako superpedelc przeznaczony dla miłośników zaawansowanych technologii do zabawy, sztuczek i sportu, choć to ostatnie określenie jest nieco na wyrost, biorąc pod uwagę że siła mięśni kolarza wspomagana jest dodatkowo 2300 Watami mocy.

audi-e-bike-worthersee

Ta futurystyczna maszyna to rower jutra, albo i nawet pojutrza. Wwszystkie jego elementy, nawet pedały zostały zaprojektowane przez projektantów Audi, np. 26 calowe koła z CFRP, z których każde waży tylko 600 gramów, posiadają szerokie, płaskie szprychy, jakich ze świecą szukać wśród najszerszych szprych stosowanych w najbardziej wyczesanych konstrukcjach firmowych. Ultralekka karbonowa rama Audi e-bike Wörthersee waży jedynie 1600 gramów, a jej konstrukcję choć ciężko w to uwierzyć inspirowano naturą. Wahacz, który utrzymuje tylne koło, zbudowany jest również z CFRP.

Łańcuch przekazuje napęd na tylne koło. Za napęd elektryczny odpowiada stale włączony silnik synchroniczny, umieszczony w najniższym punkcie ramy. Oddziałuje on bezpośrednio na wał przekładni. Maksymalny moment obrotowy przekazywany na tylne koło wynosi aż 250 Nm. Silnik elektryczny generuje moc 2,3 kW. To najwyższa wartość w świecie rowerów elektrycznych. Całkowity ciężar pojazdu to tylko 21 kilogramów. Stosunek mocy do masy to 9 kilogramów na 1 kW, co odpowiada 7 kilogramom na 1 KM. Akumulator litowo-jonowy ukryty jest w ramie. Przy napięciu 48 V ma moc 530 Wh. Pełne naładowanie tego pięciokilogramowego akumulatora z gniazdka 230 V zajmuje 2,5 godziny. Poza tym, można go łatwo wyjąć i wymienić na inny, naładowany.

audi_rower1

Osoba jadąca e-bike Wörthersee ma do dyspozycji 5 programów jazdy, które wedle wyboru wspomagają pedałowanie lub umożliwiają pełny napęd elektryczny. W programie „Pure”, napęd pochodzi wyłącznie od rowerzysty. W programie „Pedelec” wspomaga go silnik elektryczny. Można wtedy osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h i przejechać w takim trybie od 50 do 70 km. Program „eGrip” to całkowity napęd elektryczny przy maksymalnej prędkości do 50 km/h. Rowerzysta reguluje moc napędu za pomocą pokrętła i może ją dowolnie konfigurować używając komputera pokładowego. Program „Wheelie”, wspomagając rowerzystę powoduje, że przepływ mocy jest elektronicznie kontrolowany w przypadku, kiedy przednie koło oderwało się od podłoża.

Audi e-bike Wörthersee jest doskonale wyposażony. 9-stopniowa przekładnia, uruchamiana hydraulicznie, zmienia biegi bardzo szybko, podobnie jak R tronic w Audi R8. Obydwa hamulce tarczowe są również hydrauliczne. Wysokość siodełka można bezstopniowo regulować, także podczas jazdy. Widełki przedniego koła, zgodne z systemem Upside-Down, są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i umożliwiają jego ugięcie aż do poziomu 130 milimetrów. Diodowe oświetlenie zapewnia jasne światło; przednie jest wbudowane w kierownicę, tylne w siodełko.W górnej części ramy zainstalowany jest komputer pokładowy, obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego. Do jego zadań należy zmiana programów jazdy, zapisywanie sekwencji trików oraz ustawianie funkcji e-bike, np. elektrycznego wspomagania i oświetlenia. Na ekranie wyświetlana jest prędkość, przebyty dystans, stan naładowania akumulatora, zużycie energii oraz aktualny kąt nachylenia.

audi_rower2

Dodatkowo użytkownik może komunikować się z komputerem rowerowych poprzez smartfona za pomocą sieci WLAN. Antena została sprytnie zintegrowana z przewodem przedniego hamulca. Żeby rozpocząć jazdę na rowerze, należy wpierw wyłączyć immobilizer za pomocą smartfona. Ponadto dzięki połączeniu ze smartfonem, podczas jazdy mogą być nagrywane filmy i sekwencje tricków a następnie przesyłane do internetu lub trenera. Każdy trick wykonany pomyślnie, kwalifikuje do przyznania punktów. Ponieważ liczba punktow wzrasta, użytkownik jest nagradzany, a jednocześnie wzrasta poziom trudności. Jak w grach. Całkowity ranking może być porównywany z wynikami przyjaciół (jeśli też taką zabawkę posiadają). Jednocześnie wyniki mogą być publikowane na facebooku.

 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl