Bos Void - nowy powietrzny tłumik w rodzinie

void3

Nie było to tajemnicą,  że od kilku miesięcy Bos pracuje nad nowym, powietrznym tłumikiem do downhillu. Badania firmy Bos były właściwie zorientowane w sposób bardzo precyzyjny na zastosowanie powietrza jako medium sprężynujące, a Vip'R był pierwszym widocznym rezultatem tych badań. Dopracowanie sprężyny powietrznej do DH było kolejnym wyzwaniem. Wydaje się, że cel został osiągnięty, ponieważ Void, po przejściu kilkutygodniowych, intensywnych testów, został uznany za zdatny do eksploatacji i będzie dostępny już wkrótce.

Bos  wyprodukował pierwszy w swojej historii tłumik powietrzny do zastosowania w downhillu, co dla tych, którzy znają dobrze firmę może wydawać się zaskakujące. Przecież firma Bos była wierna standardowej sprężynie... do tej pory.
Niemniej jednak, Bos już produkuje znany wszystkim powietrzny tłumik Vip'r, który i tak nie był pierwszy. 10 lat temu, Bos zrobił powietrzny tłumik przeznaczony do cross-country dla dużej marki rowerowej.

void1

To, że Bos pozostawał wierny standardowym sprężynom w tłumikach downhillowych, nie było kwestią zasad. Załoga Bos zawsze powtarzała, że gdy sprężyna powietrzna osiągnie taki sam poziom wydajności i niezawodności jak standardowa, nie będzie wtedy powodu, aby nie produkować tłumików powietrznych do dh.

Cel: zachować właściwości sprężyny zwijanej

Głównym problemem dla inżynierów w zastosowaniu sprężyny powietrznej do dh było to, że jest ona progresywna: tempo progresji szybko wzrasta, gdy jest ona kompresowana. Przeciwnie jest ze sprężynami śrubowymi, gdyż posiadają one stały poziom progresji. Korzystanie efektywnie z całego skoku i posiadanie skutecznej kontroli nad tłumikiem poprzez ustawienie ugięcia było  kluczowym punktem. Dlatego Bos nie mógł i nie chciał rozpowszechniać tłumika powietrznego bez osiągnięcia tej samej jakości pracy jak tłumik ze sprężyną zwijaną. Ale to właśnie zostało osiągnięte.

Głównym powodem zainteresowania się tłumikiem powietrznym jest oczywiście waga.
Różnica między Stoy Rare ze sprężyną, a powietrznym Void'em wynosi 356 g!

Tłumik powietrzny zapewnia także inne korzyści:

Nie trzeba się już zastanawiać, jaką twardość sprężyny dobrać do swojej wagi. To duży krok, zwłaszcza, amortyzatory Bos cechuje bardzo precyzyjnie dobrane tłumienie względem twardości sprężyny z dokładnością co do 25lbs/In.

Powietrzna poduszka antydobiciowa

Sprężyna  powietrzna Bos ma bardzo zbliżoną krzywą ugięcia do sprężyny stalowej. Niemniej jednak, kiedy dojdzie się do ostatnich milimetrów skoku, krzywa ta wzrasta. Sprężyna powietrzna zachowując się w ten sposób, eliminuje konieczność zastosowania olejowej poduszki anty dobiciowej lub elastomeru. Duzą zaleta tego rozwiązania jest bardziej płynne usztywnienie antydobiciowej względem zwykłego elastomeru.

Ponadto, progresywność jest regulowana dzięki objętości komory powietrznej. Tak samo jak z Vip'R, można szybko i łatwo ustawić ciśnienie w Void, i nie wymaga żadnych specjalnych narzędzi poza pompką.

Pięć sposobów regulacji

Void posiada pięć sposobów regulacji: trzy hydrauliczne i dwa pneumatyczne (twardość i progresywność można regulować, a w przypadku sprężyny zwijanej można ją jedynie ... wymienić). Przy okazji, możemy podkreślić fakt, że ciśnienie w zbiorniku wyrównawczym nie jest regulowane i nie może być traktowane jako osobna regulacja.

Podczas testowania Void na torze, można było zauważyć, że sprężyna powietrza wykazała większą czułość od klasycznej sprężyny zwijanej. Wspominaliśmy już o czułości w ostatnich milimetrach ugięcia, ale również jest to zauważalne podczas pierwszych milimetrów. W połączeniu z bardzo precyzyjnym wykonaniem, które wpływa na zmniejszenie tarcia, tłumienie cierpi w bardzo malej mierze z powodu zakłóceń mechanicznych, gwarantując bardzo płynną pracę tłumika.

Stoy Rare został uznany za punkt odniesienia pod względem jakości pracy i efektywności. Void idzie o krok naprzód.

void2

Void w skrócie

Void pod wieloma względami jest bardzo podobny do Stoy Rare. Oba mają te same cechy główne:
Indywidualne zaworowanie pod zawodnika
Trzy sposoby ustawień hydraulicznych
Aluminiowy tłok
Łożyska igiełkowe w tulejkach montażowych
Główną różnicą jest sprężyna powietrzna, a w jej konsekwencji brak hydraulicznego systemu antydobiciowego!
Średnica komory powietrznej jest równa średnicy sprężyny zwijanej, co pozwala na zamontowanie amortyzatora w każdym rowerze.
Zawór może być skierowany frontalnie lub do tyłu, bez użycia narzędzi. Można go również obracać wokół komory powietrznej (jedyne ograniczenie dotyczy miejsce w przedniej części zbiornika). W ten sposób, Void jest wysoce kompatybilny z każdym rowerem.

Specyfikacja techniczna

Amortyzator hydrauliczny ze zbiornikiem wyrównawczym
sprężyna powietrzna
Dostępne długości i skok: 222 x 68/240 x75 / 267 x 89
Zaworowanie indywidualne pod rodzaj zawieszenia
Hydrauliczne ustawienia:
Szybka kompresja
wolna kompresja
tłumienie odbicia
Ustawienia pneumatyczne
Ciśnienie (Twardość)
Objętość komory (progresywność)
Łożyska igiełkowe w tulejach montażowych
waga: 519 g (240 mm) bez tulei montażowych

Dystrybucja w Polsce: www.4mtbshop.pl
 

 


komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl