Hanebrink - maszyna Helen Skelton na biegun

399px-helen_skeltonPrzed Helen jest 805 km drogi w skrajnie nieprzyjaznych warunkach. W porównaniu do kamieni i korzeni jakie napotkamy na trasach wyścigów, na Helen czekają takie atrakcje jak: zaspy, śnieżyce, koleiny lodu, choroba wysokościowa, odmrożenia i ślepota śnieżna. Do tego dochodzi temperatura dochodząca do -50 stopni Celsjusza i wiatr, który osiąga prędkość nierzadko 201 km/h. Tego niesamowitego wyczynu zamierza dokonać w 20 dni.

Żeby jeszcze dodatkowo uprzyjemnić wyprawę, potrzebny jest bagaż o wadze 82 kg. Na taką wyprawę nie przyda się najlepszy nawet rower MTB. Tu trzeba było sięgnąć po niestandardowe rozwiązania. Skonstruowania takie sprzętu podjęła się firma Hanebrink.

Hybrydowy rower został wykonany przez Dana Hanebrinka i Kane Fortune w najbardziej minimalistyczny sposób jak to było możliwe, aczkolwiek zaadaptowano w nim wiele bardzo skomplikowanych rozwiązań. Rower który powinien zdać egzamin w takich warunkach musi być zaprojektowany pod kątem aerodynamiki, a także powinien być w jak największym stopniu bezobsługowy i bezawaryjny. Także waga sprzętu nie może być za wysoka - w tym konkretnym przypadku wyniesie ona ok 20kg.



foto: Ruth Crafer


Przyjrzyjmy się maszynie w szczegółach…

3_3studio1

Kluczową sprawą w jeździe po takim terenie są koła.

Zrobiono je ręcznie i zaopatrzono w uszczelnione łożyska. Bezdętkowe opony z kolei mierzą 50cm i są szerokie na 20cm. Każda z nich waży ok 3,6 kg. Zaprojektowano je tak, aby zapewniały maksymalną stabilność i przyczepność. Powinny także pozostawać na śniegu i lodzie ze zminimalizowanym wrażeniem tonięcia.

3_fortnew

Rama

Wykonano ją z aluminium lotniczego, a następnie poddano obróbce termicznej, dzięki czemu powinna znieść najbardziej niekorzystne warunki pogodowe. Skelton wraz z projektantami odwiedziła także tunel aerodynamiczny, gdzie rower był poddawany testom, a także dobierano najlepszą pozycję do jazdy przy arktycznym wietrze. Tylne koło przesunięto nieco do tyłu w stosunku do klasycznych konstrukcji. Dzięki temu udało się obniżyć środek ciężkości, co uczyniło rower stabilniejszym oraz lepszym do podjeżdżania.

3_studio2

Hamulce

I tu niespodzianka albo i nie (Remik pewnie powie "a nie mówiłem?"). Rower jest zaopatrzony w mechaniczny hamulec tarczowy w ilości 1 sztuka na tylne koło. Dlaczego? Dla uproszczenia i bezawaryjności. Płyn hamulcowy znajdujący się w modelach hydraulicznych zamarzałby w niskich temperaturach. Jak by nie patrzeć, zbyt często raczej używany nie będzie.

Pedały

Wyposażono je w metalową klatkę, podobną do koszyków, jednak w rozmiarze odpowiadającym butom na warunki śnieżne. Pozwoli to Helen wykorzystywać pełne 360 stopni na obrót korbą, ale o zaletach tego rozwiązania akurat nikogo z nas przekonywać nie trzeba.

Siodło

Wykonano je z super wytrzymałej skóry i miedzianych nitów. Jak twierdzi Ken Fortune, plastikowe elementy w takich temperaturach rozbiją się jak szkło.

Amortyzator

Specjalna konstrukcja o skoku 170mm, posiada regulacje ustawień pozwalające dostosować charakterystykę jego pracy do różnych warunków. Podczas projektowania testowano go w zamrażarkach do mięsa, aby sprawdzić jego zachowanie na mrozie.

3_3studio5v2

Przełożenia

Napęd 21-biegowy.

3_closehanes

Specyfikacja modelu standardowego

 

Kolor: Matte Black

Biegi: 7 speed integrated (14 speed optional)

Waga: 38 kg - 85lbs

Baza kół: 129 cm - 51 inches

Średnica opony: 50 cm - 20 inches

Zasięg na 1 baterii: 32 km - 20 miles

Koła: Monocoque, Aluminum Axles, Sealed Bearings

Opony: Tubeless 50cm x 20cm - 20" x 8"

Rama: Aluminum Seamless Aircraft Tubing

Silnik: 600 Watt Sealed Brushless

Battery Pack:  36 Volt LiNMC, 10 Amp Hour

Materiał ramy: 6061- T6 Aircraft Seamless Aluminum Tubing

Amortyzator: Dual Crown Triple Clamp 8" Adjustable Travel

Tylny schowek: 8" x 21" Aluminum

Hamulce: Hydraulic Disc Brakes

Przerzutka: Shimano

Siodło: Comfortable Sprung Saddle

 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl