i-Shifter - inteligentna zmiana przełożeń

 

i-shifter_logo


Cały mechanizm ukryto w pojedynczej rączce, która jest mniejsza i nieco dłuższa od sramowskich Gripshiftów. Obsługuje ona zarówno przednią, jak i tylną przerzutkę, zwalniając nas od myślenia na jakiej koronce aktualnie biegnie łańcuch - ponieważ przełożenia zostały zoptymalizowane, kręcimy tylko w górę lub w dół a system robi resztę.

image1

Ponieważ wyeliminowano problem krzyżowego biegu łańcucha, zbędne stało się stosowanie szerokiego wózka przedniej przerzutki. W zestawie oprócz rączki z mechanizmem, otrzymujemy także kierownicę, klamki hamulcowe, gripy, linki i wąski wózek przedniej przerzutki.

image4

W chwili obecnej trwają prace nad systemem obsługującym 10-cio zębatkowe kasety. Pomysł niezły, choć wcześniej były już podobne wynalazki. Z tematem próbowała zmierzyć się firma EGS Synchro Shift. Było to pod koniec lat 90-tych. Rozwiązanie to było jednak dość nieporęczne, co utrudniało jego używanie ze standardowymi klamkami hamulcowymi. Potem EGS zostało zakupione prze Shimano i system zniknął z rynku.

i-shifter2

Pomysł i-Shifta jest niezły w swej idei, jednak poza OEM-owymi konstrukcjami przeznaczonymi na szeroki rynek low-endowych rowerów, nie widzę szans na jego upowszechnienie. Powód? Ot chociażby widok mechanicznych klamek Deore jest już coraz rzadziej spotykany na górskich szlakach. W tym przypadku "integracja" poszła o jeden krok za daleko.

Tabele przełożeń w systemie i-Shifter oraz "standardowa" 30-tka

tabela1
A tak przedstawia się to na wykresie

wykres


komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl