​Nowy RockShox Flight Attendant wykorzystuje AI do precyzyjnego dostrojenia zawieszenia

RockShox wprowadził swój system automatycznej regulacji zawieszenia Flight Attendant do świata wyścigów cross-country, prezentując nowe widelce SID, SID SL i SIDLuxe Flight Attendant oraz damper. Podczas gdy system Flight Attendant jest dostępny w seriach zawieszeń trail i enduro producenta od 2021 roku, po raz pierwszy technologia ta została zaimplementowana w jego najlżejszych produktach.

Po zaprezentowaniu Flight Attendant światu w 2021 roku, zespół inżynierów elektrycznych wiedział, że chce przenieść algorytm systemu na wyższy poziom i spersonalizować go dla każdego rowerzysty. Zespół programistów zaczął eksperymentować z wykorzystaniem agresywnego algorytmu zorientowanego na wyścigi XC i zdał sobie sprawę, że chociaż podobało im się to agresywne uczucie wyścigu, gdy bardzo starali się uzyskać PR, to było ono zbyt sztywne, gdy odpuszczali gaz i miękko pedałowali.

Jednak RockShox nie tylko przeniósł istniejący system Flight Attendant - istnieją nowe algorytmy, tryby i funkcje zaprojektowane w celu zmaksymalizowania wydajności podczas wyścigów cross-country.

Chcieliśmy przełączać się między tym agresywnym uczuciem wyścigu a łatwym pedałowaniem w locie - trend w kierunku bardziej miękkiego, gdy się poruszasz, i twardszego, gdy mocno naciskasz, wszystko w oparciu o twój wysiłek". - Joe Schoolcraft, inżynier elektryk.

Zespół wiedział, że potrzebuje więcej danych od rowerzysty, aby bardziej świadomie wsłuchiwać się w jego potrzeby w oparciu o jego zachowanie podczas zmiany przełożeń i poziom wysiłku. Ponieważ Flight Attendant jest częścią ekosystemu AXS, zaktualizowali algorytm, aby analizować dane z wielu komponentów obsługujących AXS w celu stworzenia kompleksowego obrazu roweru i rowerzysty w czasie rzeczywistym.  

SRAM twierdzi, że podczas rekordowego 34. zwycięstwa Nino Schurtera w Pucharze Świata w Lenzerheide w 2023 r., Flight Attendant zmienił tryby zawieszenia 1325 razy w ciągu niecałych 90 minut wyścigu. Twierdzi również, że podczas testów kolarze na Flight Attendant byli o 1,8 procent szybsi w porównaniu z tymi samymi kolarzami na systemie sterowanym linkami, co pokazuje, ile razy może się dostosować i poprawić wydajność w porównaniu do nich.

Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o RockShox XC Flight Attendant:

  • Wykorzystuje on bezprzewodową technologię AXS firmy SRAM do integracji bez kabli
  • Nowa funkcja Adaptive Ride Dynamics łączy się z trybem Bias Adjust, aby precyzyjnie dostroić sposób reagowania systemu w trybie Auto 
  • Adaptive Ride Dynamics wykorzystuje zaktualizowany algorytm i nowe źródła danych do gromadzenia danych z ostatnich siedmiu przejazdów w celu utworzenia spersonalizowanych stref wysiłku
  • Tryb Override umożliwia przełączanie na wstępnie wybrane tryby Open, Pedal lub Lock z trybów Auto i odwrotnie
  • Wykorzystuje te same baterie co przerzutki AXS i Reverb AXS

System wykorzystuje czujniki na widelcu, damperze i mechanizmie korbowym do automatycznej regulacji tłumienia zawieszenia. Na widelcu znajduje się moduł sterujący, którego można używać do przełączania między trybami, ale do pełnej funkcjonalności potrzebne są kontrolery AXS Pod firmy SRAM. Celem jest pomoc zawieszeniu w jak najbardziej wydajnej pracy. Działa to poprzez usztywnienie roweru podczas podjazdów lub przemierzania bardziej płaskiego lub gładkiego terenu w celu uzyskania szybszego, mniej aktywnego wyczucia zawieszenia. Kiedy przełączasz się na zjazdy, tłumienie otwiera się, dzięki czemu zawieszenie może absorbować przeszkody na szlaku, zapewniając maksymalną przyczepność, pewność i komfort. Czujniki i moduł sterujący w nowych widelcach i amortyzatorach cross-country Flight Attendant są w dużej mierze takie same. Prawdziwa magia dzieje się dzięki algorytmom i źródłom danych, które kontrolują i gromadzą dane dla systemu.

Adaptive Ride Dynamics wprowadza sztuczną inteligencję do kolarstwa górskiego Widelec RockShox Flight Attendant

Nowy Flight Attendant zachowuje tryby Bias Adjust i Override istniejącego systemu, ale wprowadza nową funkcjonalność w postaci Active Ride Dynamics. Tak jak poprzednio, istnieją trzy pozycje tłumienia, między którymi można przełączać Flight Attendant: Open, Pedal i Lock. Active Ride Dynamics współpracuje z mechanizmem korbowym AXS Power Meter i tylną przerzutką, aby obliczyć spersonalizowane strefy wysiłku. Są one podzielone na Sprint, Wysoki, Średni i Niski.

Nieustannie gromadzi dane z poprzednich siedmiu przejazdów, aby dostosować zawieszenie podczas jazdy w czasie rzeczywistym. Gdy stajesz się szybszy, Flight Attendant odpowiednio zmienia strefy wysiłku. Na podstawie tych stref aplikacja Flight Attendant zmieni nastawy trybów zawieszenia i wpłynie na wybór trybów podczas jazdy.

Jak więc spersonalizowaliśmy Flight Attendant? 

Zaczęliśmy od regulacji odchylenia w oryginalnym algorytmie - sposobu na poinformowanie systemu, czy wolisz, aby miał tendencję do otwierania, pedałowania, blokowania lub równoważenia wszystkich trzech pozycji. Jednak teraz uważamy, że Bias to tylko pierwszy krok do personalizacji. Od tego momentu zespół stworzył coś, co nazywamy Adaptive Ride Dynamics - nowe narzędzie, które umożliwia algorytmowi uczenie się, jak jeździsz, w celu ciągłej personalizacji zawieszenia. Adaptive Ride Dynamics gromadzi dane dotyczące wysiłku rowerzysty, aby określić, w której strefie wysiłku jeździsz: Niski, Średni, Wysoki lub Sprint, oznaczony kolorem dwóch dolnych diod LED na module sterującym. Na przykład, jeśli miękko pedałujesz, prawdopodobnie będziesz w strefie niskiego wysiłku (niebieskie diody LED), więc system będzie dążył do komfortowego wyczucia zawieszenia. Gdy wydajność przejdzie do strefy średniego wysiłku (zielone diody LED), Adaptive Ride Dynamics zrównoważy komfort i wydajność. Gdy zwiększasz tempo i wchodzisz w strefę wysokiego wysiłku (czerwone diody LED), system nadaje priorytet wydajności. Gdy osiągniesz strefę sprintu (żółte diody LED) i postawisz wszystko na jedną kartę, system nada priorytet wydajności tak szybko, jak to możliwe. Flight Attendant dąży do tego, aby rowerzysta czuł się naturalnie, więc nie zablokuje automatycznie zawieszenia tylko dlatego, że się rozpędzasz... system odczytuje ukształtowanie terenu i dane wejściowe rowerzysty, aby określić, co sprawi, że będziesz najbardziej wydajny. 

Strefa, w której się znajdujesz, jest odzwierciedlona na module sterującym, z żółtymi, czerwonymi, zielonymi i niebieskimi światłami oznaczającymi odpowiednio Sprint, Wysoki, Średni i Niski. 

Regulacja odchylenia i wyłączenie blokady zapewniają większą kontrolę nad trybem automatycznym, a wraz z Active Ride Dynamics, nowy Flight Attendant zachowuje Bias Adjust z oryginalnego systemu.

Najpierw przyjrzyjmy się bliżej, jak regulacja Bias wpływa na system. Domyślnie system ustawiony jest na 0 Bias - równowaga pozycji Open / Pedal / Lock. Ustawienie Bias na +1 lub +2 spowoduje, że system będzie dążył do twardszej, bardziej wydajnej jazdy, częściej faworyzując pozycje pedałowania i blokady. Przy ustawieniu Bias na -1 lub -2, system będzie faworyzował pozycje pedałowania i otwarcia, zapewniając bardziej miękką i komfortową jazdę. Zauważysz dwie linie w każdym wierszu regulacji Bias na powyższym wykresie: górna linia reprezentuje widelec, a dolna linia reprezentuje damper. Zobaczysz również, że widelec i tylny amortyzator są czasami w różnych pozycjach zawieszenia - widelec może znajdować się w pozycji otwartej, podczas gdy damper znajduje się w pozycji pedałowania. Korzyści ze Split State (jak to nazywamy) są dwojakie: 1) zapewnia, że rower jest najbardziej wydajny w zależności od terenu i wkładu rowerzysty, oraz 2) sprawia, że jazda jest płynna i naturalna - we właściwej pozycji we właściwym czasie, bez zakłócania jazdy. Zobaczmy, jak to się robi, piloty sterowane linką. Aby zapewnić spokój ducha, widelec nigdy nie będzie twardszy niż damper.  

W przeciwieństwie do systemu zdalnej blokady sterowanej linką, może on ustawić widelec i amortyzator w różnych pozycjach, aby dostosować się do wymagań rowerzysty. Zwykle w systemie sterowanym linką, w którym widelec i amortyzator są ze sobą połączone, obie jednostki są utrzymywane w tym samym trybie, co daje Flight Attendant teoretyczną przewagę pod tym względem. Ogólnie rzecz biorąc, amortyzator zostanie ustawiony na twardsze ustawienie, jeśli widelec i amortyzator różnią się.

Nowością w tej wersji Flight Attendant są dwa tryby wyłączania blokady, które są dostępne za pośrednictwem aplikacji AXS.

W tych trybach zarówno widelec, jak i amortyzator, lub tylko widelec, będą przełączać się między trybami Open i Pedal tylko po ustawieniu na auto, eliminując funkcję blokady. Jeśli chcesz samodzielnie przejąć kontrolę nad systemem, możesz wyłączyć tryb automatyczny i wybrać ręczne przełączanie między trybami za pomocą modułu sterującego na widelcu lub pojedynczego naciśnięcia przycisku na kontrolerze AXS Pod. Wreszcie, istnieje tryb Override, który przełącza z trybu Auto na wybraną wcześniej pozycję Override, która może być dowolnym z trybów Open, Pedal lub Lock i odwrotnie. Dostęp do trybu Override można uzyskać tylko podczas korzystania z leworęcznego kontrolera AXS Pod.

Personalizację, stan naładowania baterii i aktualizacje oprogramowania układowego można przeglądać za pomocą aplikacji AXS. Tutaj można dostosować elementy sterujące, dostosować ustawienia trybu, przeglądać i edytować strefy wysiłku, a także utworzyć profil roweru i połączyć z innymi komponentami AXS.

Nowe modele RockShox Flight Attendant, waga i dostępność

W momencie premiery jedynym rowerem, o którym wiemy, że jest standardowo wyposażony w nowy Flight Attendant, jest najnowszy Specialized S-Works Epic 8, jednak producent wymienił jednak dziewięć innych rowerów, do których system będzie sprzedawany oddzielnie:

Canyon Lux Trail 2023
Canyon Lux World Cup 2023
Mondraker F-Podium
Orbea Oiz 2020-2023
Orbea Oiz TR 2020-2023
Pivot Mach 4 SL V3 2023
Santa Cruz Blur 2022
Santa Cruz Blur TR 2022
Specialized Epic EVO 2020-2023 

Stwierdza również, że nie może potwierdzić dopasowania ani tuningu tylnego amortyzatora dla modeli spoza tej listy. Teoretycznie jednak, jeśli masz rower, który wykorzystuje jeden z dostępnych rozmiarów widelca i amortyzatora, możesz kupić je osobno i używać ich w swoim rowerze.

Aby w pełni wykorzystać Flight Attendant i uzyskać dostęp do wszystkich funkcji, widelec i amortyzator będą musiały być sparowane z miernikiem mocy AXS, tylną przerzutką i kontrolerami Pod. Jeśli chcesz zrezygnować z pełnej funkcjonalności, minimum, którego potrzebujesz, to widelec Flight Attendant, amortyzator i mechanizm korbowy AXS z czujnikiem pedałowania.

Obecni właściciele rowerów wyposażonych we Flight-Attendant (o dłuższym skoku) będą mogli skorzystać z aktualizacji systemu poprzez aktualizację oprogramowania układowego, która włączy funkcje uczenia się Active Ride Dynamics. Począwszy od premiery, RockShox będzie oferował widelce SID SL i SID oraz SIDLuxe w wersji Ultimate Flight Attendant. Są one oparte na najnowszych członkach rodziny SID wprowadzonych w zeszłym roku. RockShox będzie również sprzedawał oddzielny tłumik Flight Attendant Charger Race Day 2 dla widelców SID SL i SID MY2024.

Ceny i specyfikacje:

Widelec RockShox Sid SL Ultimate Flight Attendant
Średnica: 32 mm
Skok: 100/110 mm
Rozmiar koła: 29 cali
Offset: 44mm
Waga: 1,480g
Cena: $1,349 / €1,499

Widelec RockShox Sid Ultimate Flight Attendant
Średnica: 35 mm
Skok: 120 mm
Rozmiar koła: 29 cali
Offset: 44mm
Waga: 1,624 g
Cena: $1,449 / €1,599

Damper RockShox SidLuxe Ultimate Flight Attendant
Waga: 349g
Cena: $849 / €949


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl