​Grupa Campagnolo Ekar GT Gravel taniej o 15% w wersji aluminiowej i z szerszym zakresem 480%

Campagnolo powraca z nową generacją grupy Ekar GT do rowerów szutrowych, obniżając cenę swojego popularnego 13-biegowego układu napędowego wyprodukowanego w Europie dzięki zamianie włókna węglowego na większą ilość aluminium. Równocześnie z obniżeniem kosztów wprowadzono kilka ulepszeń i poprawek zapewniających lepszą retencję łańcucha i szerszy zakres przełożeń. Teraz możesz zaoszczędzić 15% na cenie, a strata wagowa to jakieś kilkaset gramów, co i tak czyni go nadal lżejszym i bardziej przystępnym cenowo niż inne grupy gravelowe drugiego poziomu...

Najbardziej udaną premierą całkowicie nowego produktu Campy od lat była ich szutrowa grupa Ekar. Debiutując była pierwszą grupą Campagnolo 1x i pierwszym nowoczesnym układem napędowym, który nie koncentrował się na wyścigach szosowych, 13-biegowa konfiguracja szutrowa 1x Ekar była ogromnym odejściem od tradycji dla włoskiej firmy. Ale dzięki mechanicznej prostocie, wzorcowej lekkości, niezawodnemu hamowaniu, konkurencyjnej cenie i produktowi wykonanemu całkowicie w Europie, nisza szutrowa połknęła ją jak pelikan.

Teraz Campa powraca z nowym Ekar’em GT, który jest jeszcze bardziej dostępny cenowo. 

Poprzez aluminiowy mechanizm korbowy, aluminiowe dźwignie hamulca i uproszczoną tylną przerzutkę, udało im się zrzucić ponad dwieście euro z ceny, dodając tylko 300 g wagi. Nadal jest to napęd konkurencyjnie lekki lub lżejszy niż grupy Shimano lub SRAM drugiego poziomu, a jednocześnie jest tańszy i wyprodukowany w UE.

Co nowego?

Najbardziej oczywistą zmianą jest nowy, prosty mechanizm korbowy z kutego aluminium ale - teraz o Q Faktorze 151 mm. Nadal ma tę samą opatentowaną 4-śrubową konstrukcję, co oryginalny Ekar, ale dodaje piąty, mniejszy rozmiar tarczy do jazdy po stromym terenie.

Do wyboru są tarcze 44, 42, 40, 38, a teraz także 36T. Nie trzeba nawet demontować korby, aby wymienić zębatki. Korba posiada klasyczną oś Campy Ultra-Torque BB, podzieloną pośrodku, z połową osi stanowiącą część każdego ramienia korby.

Dźwignie hamulcowe również zostały wykonane ze stopu, aby obniżyć koszty. Zachowują jednak tę samą sprawdzoną ergonomię Campagnolo Ekar, w tym dźwignię zmiany biegów kciukiem i regulację zasięgu. Gumowe osłony zostały jednak nieco zmienione, aby zapewnić lepszą przyczepność podczas jazdy w górnym chwycie.

Z tyłu grupa Campagnolo Ekar GT ma nową tylną przerzutkę. Ta zaktualizowana konstrukcja jest w większości taka sama jak oryginał, ale uproszczono konstrukcję nieregulowanego sprzęgła. Plusem jest zwiększona trwałość. Zamiast wzmocnionych włóknem węglowym elementów oryginalnego Ekara, zastosowano bardziej konwencjonalne zwrotnice z tworzywa sztucznego. Zmieniono również kółeczka przerzutki z większymi wycięciami, aby zmniejszyć zatykanie się błotem i ułatwić czyszczenie.

Nowy Ekar GT otrzymał również zmienione kasety. Mają teraz kilka osobnych zębatek, aby obniżyć koszty dzięki większej liczbie wspólnych części. Dodano także nową kasetę 10-48T o szerszym zakresie 480%, oprócz oryginalnej Endurance 9-36T (400%), Gravel Race 9-42T (467%) i Gravel Adventure 10-44T (440%).

Całkowita deklarowana waga grupy wynosi teraz 2700 g (to wzrost z 2385 g deklarowanych dla najlżejszej oryginalnej konfiguracji Ekar).

Nowe koła Zonda GT...

Oprócz nowej grupy szutrowej GT, dostępny jest również zestaw bardziej przystępnych cenowo kół szutrowych GT. Dzięki wielu solidnym technologiom Campy, koła Zonda GT o wadze 1690 g mają 23 mm szerokości wewnętrznej i gotowe do zastosowania bezdętkowego łoże obręczy pozbawione otworów na szprychy (lub potrzeby stosowania taśmy bezdętkowej). 24 szprychy w grupach G3 zapewniają równe naprężenie szprych i długoterminową trwałość. Między szprychami wyfrezowano nieco przestrzeni, aby zaoszczędzić kilka gramów. Obręcze Zonda GT o głębokości 29 mm są wyposażone w wolnobieg N3W gotowy do współpracy z 13-biegową (lub 10-12-biegową) piastą Campy i tarczą hamulcową AFS z Centerlockiem.

Ceny i dostępność

Nowa szutrowa grupa Campagnolo Ekar GT z logo "skrzydlatego koła" oficjalnie kosztuje 1600 USD / 1490 EUR (porównaj z 1700 EUR za oryginał). Campa do tej pory milczała na temat rzeczywistej dostępności, chociaż można się spodziewać, że jeszcze w tym tygodniu można będzie  zamówić kompletne rowery zbudowane z Ekar GT. Nowe aluminiowe koła Zonda GT są również stosunkowo przystępne cenowo i kosztują 750 USD / 690 EUR.

W przeszłości Campagnolo wypuszczało nowe zestawy grupowe tylko wtedy, gdy produkty były już w sklepach lub w drodze do sprzedawców detalicznych. Jak dotąd nie słyszeliśmy o nikim, kto miałby je w magazynie przed premierą.

Ekar był przełomem dla włoskiego producenta układów napędowych. A bardziej przystępna cenowo wersja, która tylko nieznacznie idzie na kompromis w kwestii wagowej, wydaje się mieć duży potencjał, aby wprowadzić mechaniczną prostotę 1 × 13 do znacznie większej liczby rowerów szutrowych.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl