​Tubolight Diamana - najszybsza wkładka do opon MTB

Tubolight twierdzi, że ich Diamana jest nie tylko najszybszą i najlżejszą wkładką do opon do rowerów górskich na rynku - ale twierdzą również, że jest to "zwycięska wkładka do opon w Pucharze Świata i jedyna, która wygrywa zarówno w zjeździe, jak i cross-country". Jej sekretem NIE jest jednak tylko niewielka waga czy unikalny materiał. Tubolight twierdzi, że jest to specjalne ukształtowanie wkładki Diamana, która manipuluje przepływem cząsteczek powietrza WEWNĄTRZ opony, aby lepiej kontrolować lokalną kompresję i odbicie opony podczas jazdy w trudnym terenie.

Tubolight Diamana to najszybsza i najbardziej zaawansowana wkładka do opon MTB

Zawsze sceptycznie podchodzę do produktu, o którym czytam, że jest najszybszy i zwycięski. Ale oprócz samego uszczelniacza, wkładki do opon są najmniej widocznym elementem roweru wyścigowego.

Powiedzmy że daję wiarę Tubolight, jeśli chodzi o zwycięstwa, choćby na podstawie zdjęć w tęczowych koszulkach mistrzyni świata XC z 2021 roku Evie Richards, złotej medalistki olimpijskiej z 2021 roku Jolandy Neff i mistrzyni świata DH z 2021 roku Myriam Nicole na ich stronie głównej. Nie wspominając o numerze 1 Pucharu Świata XC 2021 Mathiasie Flückigerze i numerze 1 Pucharu Świata DH 2022 Amaury Pierron. Tylko tych 5 kolarzy najwyraźniej odniosło mnóstwo zwycięstw na wkładkach do opon Tubolight, podobnie jak kilku innych kolarzy z 5 solidnych drużyn MTB. Istnieje również ciekawy sponsoring szosowego zespołu pro conti Q36.5, ponieważ najlepsza technologia Tubolight Diamana nie jest jeszcze dostępna w rozmiarach opon szosowych. Wszyscy wiemy o wkładkach do opon MTB. Co wyróżnia wkładkę Tubolight Diamana?

Co dzieje się wewnątrz opony roweru górskiego po najechaniu na przeszkodę?

Wielu kolarzy górskich jest przekonanych, że wkładki do opon mogą przyspieszyć jazdę na dłuższą metę. Zyskujesz lepszą przyczepność przy niskim ciśnieniu i niższe opory toczenia bez tracenia czasu na naprawianie przebitych opon. Ale włoski producent wkładek do opon Tubolight ma bardziej zniuansowane podejście do tego, jak wkładki do opon mogą sprawić, że będziesz szybszy...

Gdy opona roweru górskiego uderza w przeszkodę, odkształca się w miejscu uderzenia. Lokalnie zwiększa to ciśnienie powietrza w oponie, które z kolei szybko odbija się, odbijając oponę z powrotem w kierunku punktu uderzenia. Często dzieje się to szybciej, niż zawieszenie roweru jest w stanie zareagować.

Niższe ciśnienie w oponach i elastyczne karkasy mogą opóźnić to szybkie odbicie. Ale tylko tak niskie lub elastyczne ciśnienie można osiągnąć bez poświęcania stabilności, kontroli lub trwałości - nawet w przypadku większości konwencjonalnych wkładek do opon, które już są dużym ulepszeniem.

Typowy scenariusz, w którym Diamana zapewnia najwyższą przyczepność, stabilność i tłumienie drgań

Jak działa rozwiązanie Diamana? I dlaczego?

Tubolight Diamana ma na celu stworzenie dwóch warstw ciśnienia powietrza wewnątrz opony i kontrolowanie prędkości, z jaką powietrze przepływa z jednej do drugiej. Daje to podwójną korzyść w postaci spowolnienia lokalnego odbicia opony przy niższym ciśnieniu zewnętrznym w pobliżu miejsca uderzenia i rozłożenia siły dalej wokół obręczy w celu lepszej ochrony przed uderzeniem dzięki strefie wyższego ciśnienia obok obręczy.

Z boku niebieska Tubolight Diamana w niczym nie przypomina innych wkładek. Jej pofalowany kształt unosi się i opada falami wokół koła, pozostawiając wolne przestrzenie nad obręczą. Patrząc pod kątem, można dostrzec unikalny, wklęsły charakter wkładki Diamana, z wgłębieniami w kształcie gwiazd ułożonymi jedna na drugiej.

Diamana XHD

Tubolight twierdzi, że gdy opona zostanie uderzona z zewnątrz, wgłębienia te kierują przepływ powietrza do wnętrza obręczy pod wkładką przez boczne otwory kanałowe. Ich kształt wykorzystuje efekt Venturiego, aby przyspieszyć i skompresować powietrze, gdy przemieszcza się ono pod wkładką. Wgłębienia wykorzystują również tę samą zasadę separacji granic, którą widzimy na piłkach golfowych i kołach Zipp, więc więcej powietrza trafia do bocznych otworów kanałowych i nie odbija się z powrotem do głównej objętości opony.

Oznacza to, że powietrze przepływa do obręczy szybciej niż może z niej uciec, opóźniając efekt szybkiego odbicia, który w przeciwnym razie sprawia, że opona odbija się od przeszkody. Wyraźnym rezultatem jest to, że lokalne ciśnienie powietrza w oponie nie wzrasta tak bardzo w miejscu uderzenia, więc lokalne odbicie lub odbicie jest znacznie wolniejsze.

Oznacza to, że zdeformowana opona będzie nadal przylegać do nieregularnej powierzchni podłoża, zapewniając lepszą przyczepność i kontrolę. Tubolight twierdzi, że "ogromny 60%" wzrost stałego nacisku na podłoże zapewnia przyczepność na wyższym poziomie. Wolniejsze odbicie zapewnia również o 55% wyższe tłumienie drgań, co prowadzi do zmniejszenia zmęczenia rowerzysty i płynniejszej jazdy. Testy przeprowadzone przez niezależne firmy potwierdziły zmniejszenie oporu toczenia o 9% na nierównych nawierzchniach.

Diamana HD

Szczegóły techniczne

Wkładki Tubolight Diamana są wykonane z pianki EVA o zamkniętych komórkach o wysokiej gęstości - gwarantowanej w 100% bez absorpcji do pracy z dowolnym uszczelniaczem. W porównaniu do innych wkładek, dodatkowa twardość pianki dla wkładek Diamana jest konieczna, aby zapewnić, że zachowują one swój unikalny kształt dla zoptymalizowanego ruchu powietrza wewnątrz opony i zapewniają "lata" niezawodnej wydajności. To "prowadzi do najdłużej działającej wkładki do opon, jaką kiedykolwiek wyprodukowano", według Tubolight, "nawet po długich jazdach runflat".

Te wyjątkowe wkładki Diamana są dostępne w trzech różnych wersjach, o różnych grubościach i gęstościach, aby pasowały do jazdy na rowerze górskim od XC po DH. Ich unikalny kształt zapewnia również, że mogą być używane z dowolnymi zaworami bezdętkowymi.

Diamana SL 

Wkładki do opon Tubolight Diamana - ceny, opcje i dostępność

Diamana SL jest najbardziej miękką, najcieńszą i najlżejszą wkładką do wyścigów cross-country - waży 97 g na oponę tylko w rozmiarze 29″.

Grubsza, średniej twardości Diamana HD to najbardziej uniwersalna wkładka do opon uniwersalnych o wadze 145 g tylko w rozmiarze 29″, przeznaczona do tylnych opon downcountry lub przednich opon trailowych, enduro i DH.

Diamana XHD to najgrubsza wkładka z najtwardszą mieszanką EVA, przeznaczona specjalnie do opon ze wzmocnionym karkasem. XHD jest dostępny zarówno w rozmiarze 27,5″ (205 g), jak i 29″ (220 g), aby pasował do mocno obciążonych rowerów wyścigowych enduro i DH, a także cięższych eMTB.

Wkładki do opon Tubolight Diamana są sprzedawane bezpośrednio od Tubolight, dostępne za 99,90 € wyłącznie w parach w następujących konfiguracjach: HD29+XHD27, HD29+HD29, SL29+SL29, SL29+HD29, XHD29+XHD29, HD29+XHD29, XHD27+XHD29, XHD27+XHD27.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl