MAGURA MT8 - Operacja Wydajność dobiegła końca.

 
Zacznijmy od początku. Firma postawiła sobie ambitne zadanie, nazwano je MISSION PERFORMANCE. Magura postanowiła sprawdzić co można naprawdę zrobić z hamulcami do roweru górskiego, a następnie wyniki badań przenieść w konstrukcję nowego produktu. Z jednej strony w ofercie firmy znalazły się hamulce Gustav M, słynące z bezprecedensowej siły hamowania, z drugiej bardzo lekka Marta SL z magnezowymi elementami. W tym celu przeprowadzono szereg rozmów z najlepszymi kolarzami, menadżerami produktu i innymi przedstawicielami rowerowego świata, żeby się dowiedzieć, że ostatnie słowo w kwestii hamulców, biorąc pod uwagę pełną rynkową ofertę nie zostało jeszcze powiedziane. Rozpoczęła się OPERACJA WYDAJNOŚĆ - jej celem było skonstruowanie najlepszych hamulców na świecie. Z ostatnich doniesień wynika że cel został zrealizowany. Jednak jak określić że jakiś hamulec jest najlepszy na świecie? Każdy rodzaj sportu ma bowiem inne wymagania - czego innego będą oczekiwać zawodnicy starujący w DH, dla nich kilka gram więcej jest bez znaczenia, z drugiej strony sklali wagowej są zawodnicy XC, tu każdy gram jest bezcenny. Pomiędzy nimi mamy całą rzeszę zawodników, mających różne oczekiwania. Jak to ugryźć? Z pomocą przychodzi…
 

 
WSPÓŁCZYNNIK WYDAJNOŚCI

Coż to takiego jest? Najprościej przedstawić to jako zbiór danych charakteryzujących parametry produktu. Im wyższe poszczególne parametry, tym współczynnik jest lepszy. Zadano pytanie - jakimi parametrami musi się cechować hamulec, żeby uznać go za najlepszy.

Waga

Parametr dość oczywisty - im lżejszy tym lepszy. Jednak to nie jedyna zaleta niskiej wagi. Kolejnym atutem stosjącym po jej stronie jest fakt, że im mniejsza masa nieresorowana na widelcu i tylnym trójkącie tym lepiej dla jakości jazdy.

Hamowanie

W tym przypadku nie chodzi tylko o siłę, ale także jego kontrolę. Agresywne hamowanie powoduje krótką drogę wytracania prędkości przy niewielkim wysiłku. Jeśli hamujemy zbyt agresywnie możemy doprowadzić do blokady kół i niezamiarzone odstawienie supermana nad kierą. Siła hamowania jest więc tak samo ważna jak możliwość jej konktrolowania

Stabilność

Hamulce muszą pochłaniać ogromne ilości energii w postaci ciepła, zwłaszcza na długich i stromych zjazdach. Jakość hamowania w wysokiej temperaturze i przy dużej prędkości,kiedy wydziela się duża ilość ciepła, jest kluczowym czynnikiem określającym, czy zawodnicy będą mogli bezpiecznie się zatrzymać lub czy nie będą mieli problemów z utrzymaniem ciśnienia lub co gorsza awarii.

Ergonomia

Kolejny istotny parametr - wygoda obsługi. Obsługa hamulca musi spełniać indywidualne potrzeby kierowcy i anatomii. Tylko w takim przypadku możesz być zabezpieczony przed zmęczeniem i błędami spowodowanymi m.in. z powodu niskiej koncentracji i bólu.

Czy te kryteria da się jakoś zmierzyć?

Magurze udało się stworzyć algorytm który odzwieciedla relacje pomiędzy poszczególnymi parametrami. Nazwano go PERFORMANCE FACTOR - pozwala on na ocenę każdego hamulca tarczowego. Pod tym kątem budowano poszczególne prototypy, by w ostateczności stworzyć ten, który zostanie na placu boju - już wiemy o ktory chodzi… MT8.

Jak działa współczynnik wydajności?
 


Czy najlepszy na świecie hamulec musi być niczym więcej niż "tylko" kompromisem? Hamulec może osiągnąć wysoki współczynnik wydajności na jeden z wielu sposobów. Jeden model może być nieco lżejszy, inny bardziej stabilny, itp. Jeśli hamulec ma szczególnie duży Performance Factor, świadczy to o jego wysokiej ocenie we wszystkich parametrach składowych.
 

 
Jak się udało stworzyć MT8?

Kamieniem milowym była w tym przypadku inżynieria materiałowa. To dzięki pracy inżynierów udało się stworzyć tworzywo o nazwie CARBOTECTURE. Podczas trwania projektu OPERACJA WYDAJNOŚĆ, testom poddano wiele materiałów jak odlewy aluminium, magnezu lub laminowane włókna węglowe. Wszystkie z nich wykazują szereg istotnych braków. Zebrany materiał podczas badań potwierdza ten fakt. Jaki jest więc idealny materiał na hamulce? Określmy jakimi parametrami powinien się cechować:
- waga
- stabilny wymiarowo
- wytrzymały
- odporny na zmęczenie
Taki materiały istnieją, ale są albo zbyt ciężkie, albo trudne w obróbce - przykład? Tytan.
 
 

Postanowiono więc wykorzystać doświadczenie w produkcji wytrzymałych materiałów z karbonu i stworzono nowy materiał - CARBOTECTURE.
Dokładny skład tego materiału pozostaje ściśle strzeżoną tajemnicą - ale możemy powiedzieć, że: Carbotecture ® jest idealnym materiałem stworzonym dla nowego procesu technologicznego Carboflow, również opracowanym przez Magurę. Carbotecture ® składa się w wysokim procencie z włókien węglowych w termoplastycznej matrycy. Tego nowego materiału nie można porównywać z żadnym znanym tworzywem sztucznym wzmocnionym włóknem lub laminowanymi matami z włókna węglowego.
Zalety Carbotecture ® są ogromne:
- Bardzo lekki (mniej niż pół gęstości aluminium).
- Wytrzymałość na rozciąganie pomiędzy aluminium i stalą
- Odporny na uderzenia
- Najwyższa wytrzymałość na zginanie
- Stosunek wytrzymałości na rozciąganie do gęstości jest dwukrotnie wyższy niż aluminium i magnez i 6 razy większa niż stal ...

Produkcja

- Carboflow ® zapewnia najwyższe bezpieczeństwo procesu ze względu na całkowite umiejscowienie produkcji w Niemczech.
- Zapewnia też znacznie wyższą powtarzalność w porównaniu do konwencjonalnych laminatów węglowych.
- Cechuje się najwyższą dokładnością wymiarową i precyzją.
- Całkowicie szczelna powierzchnia po obróbce (odlewane aluminium ma otwarte pory, jak gąbki i musi być impregnowane).

Design

Specjalnie dostosowany do procesu projektowania ® Carboflow umożliwia optymalną orientację włókien do kierunku obciążeń.
Produkt końcowy jest łatwiejszy do przewidzenia w zakresie wagowym oraz jest bardziej jednolity niż aluminium. Dzięki temu można zejść z wagi zachowując wysokie bezpieczeństwo komponentow.
Produkowane komponenty przy użyciu procesu Carboflow® (bez mechanicznej obróbki jak w przypadku stopu odlewanego) mogą przybierać dowolne kształty bez ograniczeń


Carbotecture ® nie jest całkowicie nowym materiałem High-Tech. Nazwa pochodzi z jego głównych składników, które doprowadziły do jego stworzenia - Carbonu i Architektury. Materiał ten, mamy nadzieję, zrewolucjonizuje przemysł rowerowy. Pierwsze prototypy nowej generacji hamulca już pokazały jego fantastyczne właściwości.

Waga MT8 powinna oscylować wokół 260g, co czyni go obecnie najlżejszym hamulcem na świecie. Jeśli obietnice się sprawdzą będzie też najlepszym. Na pewno przeprowadzimy dla Was test pierwszego egzemplarza jaki trafi do Polski. W dalszym ciągu Magura będzie korzystać z oleju mineralnego. Termin jego premiery rynkowej ani cena nie są jeszcze znane - prawdopodobnie będzie to druga połowa przyszłego roku.
Będziemy informowali Was na bieżąco...
 
Zapraszamy na filmy:
 
 
 
 
 
 
Więcej filmów znajdziecie na stronie Mission Performance
Zdjęcia: Magura

komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl