Sikorski Freedom One - tak się tworzy historia
Startując na niej w Cape Epic, Kuba potraktował wyścig jak poligon doświadczalny dla nowej konstrukcji, dzięki czemu przywiózł ze sobą całą ilość danych, jakich ze świecą szukać w testach laboratoryjnych. Rama na najtrudniejszą etapówkę świata została zrobiona przeciwpancernie - prototypowy egzemplarz ważył ok. 2 kg. Niemało biorąc pod uwagę wynik wagowy, ale z drugiej strony jest to względnie przyzwoity wynik jak na sprzęt do hardcorowej jazdy po górach. Zebrane dane pozwoliły na wyciągnięcie wniosków i zaplanowanie zmian w konstrukcji ramy. Zostaną odchudzone aluminiowe krzywki, zastosowany będzie ekstremalnie lekki ale też bardzo wytrzymały materiał, zmienione będą też pewne elementy designu jak np. połączenie górnej rury z rurą podsiodłową, jak też kształt tej ostatniej. Zmieniony zostanie także kształt widełek tylnego trójkąta. Przyjrzyjmy się więc szczegółom nowej ramy jaką będzie można już wkrótce zobaczyć na żywo…
Materiał: |
|
Kompozyt węglowy: tkanina węglowa TeXtreme® fabrykowana w technologii Ultra Light STF (Spread Tow Fabric), producent tkaniny: oXeon (Szwecja), taśmy z których wykonano matę składają się w włókien HM (High Modulus) PYROFILTM HS40 12K, producent włókna: Grafil INC. (USA). W miejscach narażonych na uderzenia wzmocnienia z tkaniny aramidowej. |
|
Łączniki zawieszenia oraz haki to obrabiane CNC, polerowane i anodowane Aluminium 7075. |
|
System zawieszenia: |
|
FDS XC Suspension System – powstał we współpracy z firmą FORIDE, specjalizującą się w projektowaniu zaawansowanych systemów amortyzacji. FDS XC stanowi modyfikację FDS (Floating Damping System) - jednego z najdoskonalszych systemów kiedykolwiek stosowanych w DH, (zastosowany min. w kultowej ramie Antidote LifeLine – www.antidotebikes.com). Filozofię niezawodnego i czułego zawieszenia FDS dostosowano do charakterystyki XC/XCM eliminując niepotrzebne elementy konstrukcyjne zawieszenia, zmniejszając skok do 100 mm i długość montażową dampera do 165 mm oraz maksymalnie redukując masę wszystkich krzywek i osi. FDS XC to zwarta i sztywna konstrukcja z charakterystycznie umiejscowionym punktem zawieszenia wahacza w osi suportu. |
|
Cechy charakterystyczne i zastosowane rozwiązania: |
|
Główka ramy o zmiennej średnicy (tappering), stery: zintegrowane |
|
Wymienne haki przerzutki i hamulca Post Mount lub IS (do testów haki dostosowane do standardowego mocowania QR i hamulec PM). |
|
Środek supportu: standardowy x-type |
|
Sztyca podsiodłowa: zintegrowana lub standardowa o średnicy 31,6 mm |
|
Sztywność konstrukcji uzyskano poprzez zwiększenie średnicy dolnej rury, zastosowanie zmiennych przekrojów, zastosowanie rury podsiodłowej, odpowiednie wyprofilowanie widełek tylnego trójkąta |
|
Waga: |
|
Geometria - rozmiar M |
|
długość rury podsiodłowej |
347 mm |
kąt rury podsiodłowej |
73° |
wysokość główki ramy |
135 mm |
kąt główki ramy |
70° |
offset środka suportu |
-10 mm |
długość od osi suportu do osi tylnego koła |
425 mm |
długość górnej rury |
585 mm |
długość montażowa widelca |
470 mm |
skok widelca |
100 mm |
skok dampera |
100 mm |
długość montażowa dampera |
165 mm |
baza kół |
1081 mm |
Ramę uwzględniającą powyższe zmiany powinniśmy otrzymać na przełomie maj/czerwiec. Pierwszy egzemplarz będzie testował Remik. Jego sugestie przekazane zostaną do konstruktora, który naniesie je w modelu przedprodukcyjnym. Ciekawostką jest fakt, że Sikorski będzie współpracował ze spacjalistami od bike fittingu. Klient który zdecyduje się na zakup ramy, zostanie dokładnie zmierzony, a rama będzie wyprodukowana specjalnie dla niego. W ten sposób każdy egzemplarz będzie unikalny i idealnie dopasowany do zawodnika. Tak się tworzy historia. Bardzo liczymy na sukces firmy i jesteśmy dumni z tego że dzięki naszej pomocy, możemy wnieść mały wkład w tworzenie fantastycznego produktu MADE IN POLAND !!!
komentarze