Nowa grupa Campagnolo Super Record 13 X- gravel/all-road.
Campagnolo odsłoniło model Super Record 13 X — wyczekiwaną, gravelową i all-road’ową odmianę swojego flagowego, bezprzewodowego, elektronicznego zestawu napędowego. Super Record 13 X obejmuje konfiguracje 1× i 2× w układzie 13-biegowym, wszystkie z tylnymi przerzutkami wyposażonymi w sprzęgło.
Nowości techniczne — najważniejsze informacje
Super Record 13 X bazuje na istniejącym, 13-biegowym systemie Super Record 13 (wersja szosowa), ale Campagnolo wprowadziło serię nowych komponentów umożliwiających zastosowanie 1× i 2× 13-biegowych, bezprzewodowych grup napędowych przeznaczonych do rowerów szosowych, gravel i all-road. Zamiast jedynie zmieniać rozmiary zębatek, firma zaprojektowała dwie nowe tylne przerzutki o konstrukcji dostosowanej do konkretnego zastosowania (road / gravel).

Tylna przerzutka Super Record 13 X została opracowana specjalnie pod jednorzędowe układy gravelowe — ma zmodyfikowany zespół rolek, silnik zmiany biegów o wyższym momencie obrotowym oraz mocne sprzęgło zaprojektowane z myślą o użytkowaniu poza asfaltem.

Wprowadzono 1×-specyficzną korbę aero z poszerzoną linią łańcucha (chainline) — około 47,5 mm, co zwiększa przestrzeń na oponę i poprawia kompatybilność z ramami gravel / all-road. Tarcze 1× będą dostępne w rozmiarach 38–42T. Super Record 13 X współpracuje z nowymi kasetami o szerokim zakresie: 9–42T oraz 10–48T.
Komponenty 1×13-speed :
- tylna przerzutka Super Record 13 X z technologią Nano clutch;
- korba 1× aero z linią łańcucha 47,5 mm;
- pierścienie 1×, zakres 38–48T;
- kaseta Super Record 13 X w wariantach 9–42T albo 10–48T.
Campagnolo podkreśla, że istniejące kasety 13-rzędowe Ekar nie są kompatybilne z nową przerzutką Super Record 13 X — podczas zmiany przełożeń może spowodować uszkodzenia przerzutki. Jednocześnie nowe kasety Super Record 13 X można stosować w istniejących napędach Ekar — Campagnolo twierdzi, że przyspieszą one proces zmiany biegów dzięki większej liczbie ramp na zębatkach. Nowe kasety są kompatybilne z wolnobieżnym standardem N3W stosowanym przez Campagnolo.

Zachowanie podczas pracy
Tylna przerzutka Super Record 13 X ma nieco wolniejsze przełączanie w porównaniu z szosową wersją (ma też ograniczenie do maksymalnie trzech zmian na jedno przytrzymanie przycisku), co ma chronić mechanizm przed uszkodzeniem podczas ostrzejszej jazdy w terenie. Campagnolo zapewnia jednak, że ogólna szybkość zmiany biegów nadal będzie większa niż u konkurencji.
Pozostałe elementy ekosystemu Super Record 13
Obok gravelowej przerzutki, Campagnolo wprowadziło także drugi wariant tylnej przerzutki — bliższy standardowej, szosowej konstrukcji, lecz również wyposażony w sprzęgło o mniejszym napięciu sprężyny. Ten typ przerzutki jest przeznaczony dla 1× szosa i czasówek (TT), a także dla układów 2× w gravelu/all-road; jest kompatybilny z istniejącymi korbami i kasetami Super Record 13 w zakresach od 45–29T do 55–39T (korby) i 10–29T do 11–36T (kasety).

Dla konfiguracji 2× all-road dostępna jest obecna, 2× korba Super Record 13, natomiast dla aplikacji 1× zaprojektowano także korbę road-specific 1× aero o linii łańcucha 45,8 mm (taka sama jak standardowe korby szosowe Campagnolo).
Wprowadzono też lewy hamulec-manetkę bez elektroniki i przycisków zmiany biegów, dzięki czemu zredukowano masę o około 20 g — rozwiązanie przewidziane głównie do zestawów 1×, ale możliwe do użycia również w konfiguracji 2× (jedna manetka Super Record 13 ergopower potrafi sterować 2× napędem, jeśli jedno z trzech programowalnych przycisków przypiszemy do przełączania przedniej przerzutki).

Na koniec, w ekosystemie pojawił się również zestaw kół Bora X przeznaczony dla gravel / all-road — obręcze o głębokości 50 mm, szerokości wewnętrznej 27 mm i zewnętrznej 31,5 mm, przystosowane do bezdętkowego montażu (tubeless) i wyposażone w mieszankę szprych o profilu aerodynamicznym i eliptycznym. Campagnolo deklaruje masę zestawu na 1 430 g.
Cennik :
Ceny będą zależeć od konfiguracji, ale Campagnolo podaje następujące orientacyjne :
Super Record 13 X 1× — $3 899 / €3 375.
1× w wersji road — $3 975 / €3 410.
2× all-road — $5 065 / €4 370 (w przybliżeniu porównywalne z dotychczasowymi zestawami Super Record 13 road).
Dodanie czujnika mocy (power meter spider) zwiększa cenę o około $1 325 / €1 167, a koła Bora X wyceniono na $2 599 / €2 290.

Co dalej?
Najciekawszym — i najistotniejszym z perspektywy wielu użytkowników — elementem komunikatu jest jednak niewielka wskazówka, że Campagnolo pracuje nad czymś „bardziej przystępnym cenowo”. To komentarz powtarzany przez Federico Gardina, szefa produktu i marketingu Campagnolo. Poza ogólnikowymi stwierdzeniami, że Super Record 13 to „pierwszy krok dla nowego Campagnolo”, firma nie ujawniła bliższych szczegółów.
Można przypuszczać, że zaawansowane rozwiązania z najwyższej półki zostaną z czasem „dostosowane” do tańszych linii produktowych — podobnie jak to bywa w przemyśle — co mogłoby oznaczać pojawienie się 13-biegowych, bezprzewodowych grup w niższych grupach (np. Chorus) z zachowaniem szerokiego ekosystemu 1×/2× dla różnych zastosowań (road / TT / gravel / all-road). Jednak Campagnolo ma mniejsze skale produkcji niż np. Shimano i wciąż wytwarza dużo komponentów w Europie, co naturalnie ogranicza możliwości ostrej konkurencji cenowej.

komentarze