Praxis Works wchodzi na rynek konsumencki
Mając na swoich kontach doświadczenie inżynierskie i produkcyjne, postanowili tworzyć produkty, których wykonanie odbywałoby się w jednym kroku. Skupili się na elementach napędu. W ich ofercie nie znajdziesz części typu mostek, kierownica czy sztyca, co nie znaczy że nie będą potrafili ich zrobić. Skupili się na napędzie i jak pokażę w dalszej części artykułu są w tym dobrzy.
Początki ich działalności i główne źródło utrzymania to produkcja OEM wysokiej klasy komponentów dla wielkich tego rynku, zapewniając wysokiej klasy produkty w rozsądnej cenie. Ścisła współpraca z Dragon Technology Manufacturing na Tajwanie pozwoliła firmie znaleźć nowe, innowacyjne metody produkcji, co w połączeniu z ekipą inżynierów i testerami, uczyniło z Praxisa prekursora nowych standardów w przemyśle rowerowym.
Co zatem Praxis ma do zaoferowania? Przede wszystkim technologie oraz idące za nimi produkty, których odpowiedników na rynku jest niewiele. Najważniejsze z nich to…
Kucie
Zębatki wytwarzane przy pomocy tej metody mają kilka niepowtarzalnych cech. Przede wszystkim, dzięki temu że są odkuwane, struktura materiału, w tym przypadku aluminium 7075 T6 jest o wiele gęstsza niż w surowym pólprodukcie. Są oczywiście na rynku produkty wycinane CNC z odkuwanych bloków aluminiowych np. niezapomniane hamulce v-brake Avid Ultimate, których siła hamowania nie ma porównania do żadnych innych v-ek na świecie. Tu jednak sprawa wygląda inaczej. W procesie odkuwania powstaje prawie cały produkt, a nie tylko zagęszczony materiał. Dzięki temu Praxis uzyskuje kształty których wykonanie obrabiarkami CNC co prawda jest możliwe, ale jest bardzo czasochłonne i kosztowne, jeśli chciałoby się uzyskać taką samą dokładność. Obróbka cyfrowa przychodzi na samym końcu nadając produktowi ostateczny szlif.
Leva Time
Można to w skrócie nazwać jako technologia zmiany biegów. O co w tym chodzi? Wyobraźcie sobie połączenie płynności zmiany biegów w produktach Shimano z lekkością części Ta Specialites. To jest właśnie odpowiedź na to pytanie. Leva Time to sposób umieszczenia pinów w zębatkachw strategicznych miejscach, ramp wspomagających przerzucanie dopasowanych do wewnętrznych zębatek. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskujemy możliwość najszybszej zmiany przełożeń z przodu przy zachowaniu ultra lekkiej wagi produktu oraz jego dużej sztywności.
Liquid Ano
Pilnie strzeżona tajemnica końcowej obróbki produktu. W dużym skrócie można powiedzieć, że jest to forma anodowania, która oprócz tego że nadaje produktom bardzo głębokie kolory, to dodatkowo powoduje że powierzchnia potraktowana tą technologią jest bardzo śliska. Wymyślono ją w zasadzie wyłącznie w celach dekoracyjnych, jednak inżynierowie podczas testowania produktów odkryli że nowa powłoka powoduje także że materiał jest bardziej odporny na ścieranie. Jak wytwarza się taką powłokę. Firma odpowiada - jeśli byśmy Ci zdradzili jak to robimy, musielibyśmy potem Cię zabić… tajemnica :)
Niedawno Praxis zdecydował się zacząć oferować produkty na rynku konsumenckim. W czym zatem będziemy mogli wybierać? Zobaczcie sami...
Zębatki MTB
Dostępne w konfiguracjach zarówno 2x jak również 3x oraz mocowaniach 104x64 oraz 120x80.
Zębatki Szosa
Oferowane w typach Compact i Standard. W ofercie znajdziemy także zębatki dla przełajówek. Jednak największą ciekawostką będzie już niedługo set składający się z dwóch zębatek…. w jednym kawałku, co pozwoli nie tylko na kolejną redukcję masy przy zachowaniu dotychczasowej trwałości, ale także takie ułożenie zębatek względem siebie, aby jeszcze bardziej zwiększyć płynność przełożeń. Rozwiązanie o którym mówię już pokazano na Sea Otter, jest to więc tylko kwestia czasu.
Zwróćcie uwagę na kształt i precyzję wykonania zębów...
Suporty
Firma promuje własne rozwiązanie nazwane M35. W ofercie znajdziemy także standardowe suporty, oraz zestawy umożliwiające stosowanie shimanowskich korb z ośką 24mm w suportach BB30.
M35 jest kompatybilna z mufami suportowymi BB30. Czemu więc zmieniać suport? Dla sztywności. Dodatkowe 5 mm to bardzo dużo. Dzięki takiej średnicy osi, mogą one być wykonywane z lekkich materiałów, których stosowanie przy mniejszych średnicach byłoby obarczone dużym ryzykiem.
Co jeszcze?
W najbliższej przyszłości firma zamierza wypuścić na światło dzienne korby szosowe i MTB. Te drugie już istnieją na rynku OEM, a niedługo będą dostępne dla wszystkich. Oferowane w standardzie 2x10, współpracować będą z suportem M35. Dane techniczne na razie nie są znane.
Miejmy nadzieję, że jakaś fajna firma w Polsce przygarnie produkty Praxisa pod swoje skrzydła…
Więcej informacji znajdziecie na stronie http://www.praxiscycles.com oraz http://turncranks.com/.
komentarze