Nowa opona Continental Aero 111 jest najszybsza w historii, nawet przy niskich prędkościach

Co się dzieje, gdy spotykają się najlepsi eksperci od kół, opon i aerodynamiki? Tworzą najszybszą oponę na świecie, a następnie kilka bardzo szybkich setów koło+opona. A najlepsze jest to, że działają one przy normalnych prędkościach, a nie tylko przy prędkości pro w peletonie zawodowym.

Nowa opona szosowa Continental Aero 111 jest wynikiem współpracy pomiędzy Continental, DT Swiss i SwissSide. Zgłoszenie patentowe powstało na początku 2023 roku, a teraz opony są wreszcie dostępne. Oto jak działają...

Korzyści aerodynamiczne dla każdego

Projekt powstał, gdy DT Swiss szukał sposobów na dalszą poprawę ogólnej aerodynamiki systemu. Mówią, że byli całkiem zadowoleni ze swoich kół, obręczy, szprych i piast, więc następnym poziomem była opona.

Nawiązali współpracę ze SwissSide, aby ją zaprojektować, a następnie sprowadzili Continental, aby ją wyprodukował. Dzięki zastosowaniu wgłębień wzdłuż krawędzi opony na zakrętach, są w stanie wygładzić przepływ powietrza, aby zmniejszyć opór powietrza:

"Specjalnie zaprojektowane wgłębienia aerodynamiczne w opatentowanym wzorze bieżnika działają jak generatory wirów, tworząc turbulentny przepływ powietrza na powierzchni, który umożliwia przyleganie powietrza do kształtu obręczy przedniego koła. Rezultatem jest maksymalizacja efektu żeglowania poprzez opóźnienie oddzielenia przepływu od obręczy, co skutkuje najlepszym systemem opon aerodynamicznych".

Jeszcze bardziej imponujące jest to, że korzyści są widoczne nawet przy normalnych prędkościach.

Przy jeździe na wprost osiągi są podobne do popularnego modelu GP 5000, ale zaczyna on być znacznie szybszy przy każdym bocznym wietrze, tworząc nawet ujemny opór przy silnym bocznym wietrze, co zapewnia mu również większą stabilność. Tak, to jest "ujemny opór", znany również jako napęd... ten system kół/opon faktycznie sprawia, że jesteś szybszy przy bocznym wietrze, ale  nie to jest najlepsze.

Większość wykresów oporu powietrza, które widzimy, dotyczy prędkości 40-50 km/h dla kolarzy Pro Tour. Ten pokazuje redukcję oporu przy 30 km/h (18,64 mph), czyli prędkości, z którą wielu z nas jeździ przez cały dzień.

W rzeczywistości mówi się, że to, co czyni tę oponę naprawdę wyjątkową, to fakt, że może ona znacznie zmniejszyć opór przy niskich prędkościach. Poniższy wykres pokazuje, jak jej wydajność jest stała nawet po zwiększeniu prędkości do 45 km/h, ale zauważ też jak zmienia się GP 5000:

Mówi się, że do pewnego momentu (około 15º kąta wiatru) korzystny efekt "żeglowania" jest bardziej wyraźny w przypadku standardowych opon przy wyższych prędkościach, co jest dobrą rzeczą, jeśli możesz utrzymać prędkość 45 km na godzinę. Ale dla większości z nas posiadanie opony, która zapewnia lepszą aerodynamikę przy prędkości 30 km na godzinę, jest o wiele bardziej korzystne. Ale czekaj, to nie wszystko:

Korzyści aerodynamiczne są dokładnie takie same przy szerokości 29 mm, krzywa po prostu przesuwa się nieco w górę... przepraszam, nie ma tu "ujemnego oporu". Należy pamiętać, że dane te dotyczą płytszej obręczy, ale nadal pokazują korzyści przy prędkości 30 km/h.

Podsumowanie: Opona Continential Aero 111 jest przeznaczona wyłącznie na przód, z tyłu można użyć dowolnej opony. Mówi się, że zyski są osiągane niezależnie od wysokości obręczy, ale jest oferowana w szerokościach 26 mm i 29 mm, aby dopasować  do osobistych preferencji. Opona 26 mm będzie najbardziej aerodynamiczna, ale dla kolarzy długodystansowych, którzy chcą czegoś o nieco większej objętości, aby poprawić komfort, 29 mm nadal będzie oferować więcej korzyści aerodynamicznych niż standardowe opony.

Szczegóły opony Aero 111

Kluczowym detalem jest 48 zagłębień. Reszta powinna brzmieć znajomo dla fanów Conti. Mieszanka gumy Black Chili zapewnia przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni oraz niskie opory toczenia. Pod osłoną bieżnika znajduje się ultralekka i wytrzymała guma Vectran, która jest odporna na przebicia, a obudowa przystosowana do opon bezdętkowych pozwala ustawić ją bez dętek, aby uzyskać jak najmniejsze opory toczenia.

Opona jest kompatybilna zarówno z obręczami z hakiem, jak i bez haka. Maksymalne ciśnienie w oponach wynosi 72 psi na obręczach bezhakowych (TSS) i 102 psi na obręczach hakowych (szydełkowych). Deklarowana waga to 250 g (26 mm) i 280 g (29 mm).

Oponę będzie można kupić samodzielnie od Continental za pośrednictwem normalnych kanałów sprzedaży detalicznej. Sugerowana cena detaliczna wynosi około 480 zł za oponę. DT Swiss będzie oferować kompletne systemy kół i opon z niewielką zniżką za dodanie opon w porównaniu do zakupu wszystkiego osobno. Dostępne opcje to:

CARBON 1100 DICUT Aero 26mm/28mm i Endurance 29mm/30mm: + 150 € za przednie AERO 111 + tylne GP 5000 STR + 2 dętki TPU w pełni zamontowane.

CARBON 1400 DICUT Aero 26mm/28mm i Endurance 29mm/30mm: + 100 € za przód.

ALU AR / ER 1600 SPLINE 30 Aero 26mm/28mm i Endurance 29mm/30mm: + 50 € za przód AERO 111 + tył GP 5000 STR + 2 rurki butylowe w pełni zamontowane.

ALU A / E 1800 SPLINE 30 Aero 26mm/28mm i Endurance 29mm/30mm): + 70 € (E) / + 80 € (A) za przód AERO 111 + tył GP 5000 STR + 2 rurki butylowe w pełni zamontowane.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl