Scott F01 I - tak wygląda Twój następny rower?

Foil_Your_Next_Bike_500

Jeszcze niedawno czytaliśmy o nowej aerodynamicznej szosowej ramie Scotta – F01, a już pojawia się nowa jej wersja. Tym razem do nazwy dodano literkę „I”, która oznacza nowy kształt rur pozwalających na zmniejszenie oporu powietrza, jak twierdzą inżynierowie Scotta, aż o 20% przy jeździe z prędkością 45km/h. Odkąd UCI narzuciło tak zwaną zasadę 3:1 dotyczącą aerodynamiki to wiele dotychczasowych komponentów i ram tworzonych, rozwijanych latami okazało się po prostu nielegalnym w świetle wytycznych UCI. Zmusiło to największych potentatów z branży rowerowej aby znów zaciągnęli swoich inżynierów do biurek i komputerów w celu stworzenia roweru  aerodynamicznego jak czasówka, sztywnego jak zwykła rama z okrągłymi rurami i jednocześnie zgodnego z regulacjami UCI. Stąd też aerodynamiczna rama Scotta to nie tylko kolejny przeliftingowany projekt typu aero, koncepcja rozwijana od zera na bazie F01. Efektem jest ewolucja tzw. Kamm Tail, rozwiązania szczególnie popularnego w przemyśle samochodowym. Jest to w zasadzie duży, kadłubowy profil skrzydła, który w rzeczywistości spisuje się znacznie lepiej niż świadczą o tym jego rozmiary. Teoretycznie powietrze opływające wokół wspomnianego skrzydła, nie jest w stanie jakby powiedzieć czy owe skrzydło się tam znajduje czy nie, dlatego też specjalny – poszerzony, ale krótki kształt Kamm Tail zachowuje się jak długie skrzydło, a faktycznie jest tam tylko sam jego nos. Właśnie dzięki temu rozwiązaniu i jego modyfikacji Scott ulepszył F01, co więcej twierdzi, że ich podejście do sprawy jest lepsze. Spędzając grubo ponad 100 godzin na testach w świecie rzeczywistym i tunelu aerodynamicznym Drag2Zero firmy Mercedes Benz, a nie tylko programach komputerowych, więc muszą chyba wiedzieć co mówią. Rama ma być dostępna w sprzedaży w ciągu następnego miesiąca.

f01l

Kiedy Scott zabierał się za  budowę F01 zaczynał od mierzenia oporów powietrza wokół okrągłych rurek Addicta, a następnie eksperymentował z profilami  NACA (ang. National Advisory Committee for Aeronautics – amerykański komitet doradczy do spraw aeronautyki) o przekrojach od 3:1 do 16:1. Wszystkie one zostały przetestowane z kadłubowym wygięciem i bez niego, co zaowocowało w unikalny kształt rury, który jest pewnego rodzaju odwróconym rozwiązaniem Kamm Tail.
W skrócie Kamm Tail ma tępą krawędź tnącą i kadłubowy ogon, który tylko ogranicza tarcie powietrza. F01 nadal posiada kadłubowy ogon, ale w przeciwieństwie do dotychczasowego rozwiązania owa krawędź jest bardzo „ostra”  przez, co zmusza powietrze do rozdzielenia się i tym samym większego, i dłuższego efektu skrzydła oraz zminimalizowania tarcia powietrza.

Foil_Tunnel_Rider_500

Z tego wszystkiego wynika, że nowa rama jest nie tylko bardzo aero, ale jest to również produkt do ścigania się na etapach, gdzie waga i sztywność mają kluczowe znaczenie i były priorytetami w projektowaniu. F01I nie tylko jest lżejszy niż podobne konstrukcje konkurencji, jest również sztywniejszy niż Addict i przy tym bardzo, jeśli nie cholernie lekki.Najnowsze dziecko Scotta będzie miało główkę z dolnym łożyskiem w rozmiarze 1 i ¼ cala, zintegrowany suport(najprawdopodobniej BB86 lub BB90), zintegrowany  zacisk sztycy  i również aerodynamiczną sztyce z cofnięciem (25mm) lub bez, wewnętrzne prowadzenie kabli na całej długości  z przelotkami zapobiegającymi klekotaniu pancerzy. Dostępne będą 4 wersje F01I, sama rama ma kosztować 3.999$, najdroższa wersja z Di2 to cena 12.999$ i deklarowana waga 6.8kg. Czyżby czas zacząć oszczędzać?


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl