Shimano odkrywa nową grupę XT 2012
Nowa grupa, jak można bez trudu zauważyć czerpie z pomysłów jakie zastosowano u jej najbardziej prestiżowej siostry XTR i nie ma się czemu dziwić, jeśli coś się sprawdza, to czemu nie zaproponować takich samych rozwiązań w niższej grupie. Zmian jest wiele, więc po kolei…
Dwie wersje kolorystyczne
Choć Shimano w dalszym ciągu daleko do Srama, który z kolorami bawi się od dawna, to nareszcie dano możliwość wyboru pomiędzy dwoma wersjami kolorystycznymi. Wiadomo że srebrny nie każdemu trafia w gust, to od czerwca, jak grupa znajdzie się w sprzedaży, będzie możliwość zakupu w kolorze… czarnym. Szału nie ma, ale jest lepiej niż było.
2x10… 3x10
Nareszcie XT będzie dostępny w konfiguracji na 2 blaty - użytkownicy będą mieli możliwość wyboru pomiędzy dwoma setami - 40-28T oraz 38-26T. W przypadku wersji z trzema koronkami wyboru już nie będzie - jedyna opcja to 42-32-24T. Optymalna była by konfiguracja 42-26, ale to już pozostanie w gestii zawodników. Środkowy blat (w wersji 3-X) został wykonany z kompozytu w celu obniżenia masy, która i tak nie powala - 860g dla wersji 3-X i odpowiednio 820g dla 2-X.
Waga oczywiście wraz z suportem. Cena - 320 USD
Hamulce
Konstrukcja żywcem przeniesiona z XTR, dla szerszego odbiorcy. Nowy zacisk z powiększonymi 22 mm ceramicznymi tłokami połączono z lekkimi klamkami, dzięki czemu uzyskujemy 25% większą siłę hamowania. Nowe spowalniacze wyposażono także w technologie Ice. Tarcze których konstrukcja również została zapożyczona z modelu XTR, będą oferowane w wersjach Centerlock i na 6 śrub.
WagaL: BL-M785 > 266g, BR-M785> 242gCena - 160 USD/szt
Manetki
Zastosowano w nich mechanizm Advanced Light Action z indeksacją VIVID co sprawia, że zmiana przełożeń między dwoma największymi koronkami i dwoma najmniejszymi wymagać będzie od zawodnika użycia takiej samej siły. Lewa manetka posiadać będzie przełącznik, którym będziemy mogli ustawić wybór setupu korby.
Waga - w dalszym ciągu manetki Shimano są jak kotwica - 255g to stanowczo za dużo. Cena 160 USD. Dostępna będzie także wersja I-Spec, która umożliwia wspólne mocowanie klamki z manetkami, przez co zaoszczędzi się trochę miejsca na kierownicy i urwie kilka gramów.
Przerzutka tylna
W stosunku do poprzedniego modelu jest to dalsza ewolucja konstrukcji, a połączenie jej w zestawie ze sprawnie bądź co bądź działającymi manetkami, choć ciężkimi sprawia, że system pracuje bardzo płynnie. Zastosowanie technologii Shadow, wiążącej się z krótszym przejściem linki, sprawia że system jest bardziej tolerancyjny na regulację.
Waga - 234g (z najdłuższym wózkiem). Cena 110 USD
Przerzutka przednia
Przemyślano konstrukcję i uczyniono ją bardziej przyjazną dla mechaników, a to dzięki ustawieniu śrub regulacyjnych pod kątem. Oferowana będzie w czterech wariantach mocowania - down-swing, up-swing, e-type i na hak.
Waga 153g (odsyłam do artykułu o odwracaniu ciągu linki w Dura Ace - urwiecie połowe wagi). Cena 55 USD.
Koła
Nowością jest oferowanie dwóch rodzajów kół - lżejszej wersji przeznaczonej do XC oraz cięższej do All Mountain. Model WH-M785 otrzymał obręcz o profilu 19x559 z 15 mm ośką z przodu i szybkozamykaczem z tyłu. Z kolei koła WH-M788 dostały szerszą bo 21 mm obręcz i będą się kręciły wokół 15mm ośki z przodu i 12x142 z tyłu, bądź standardowego rozwiązania na szybkozamykacz.
Waga: WH-M785-F15-> 710g, WH-M785-R> 915g
WH-M788-F15> 775g, WH-M788-R12> 1020g, WH-M788-R> 980G
Cena: 750 USD
Pedały
Zaprojektowane w tym samym stylu co model XTR, oferując 5-cio krotnie większą powierzchnię podparcia w stosunku do poprzedniego modelu, a duże przestrzenie wewnątrz pozwalają na lepsze oczyszczanie z błota. Oferowane będą także w 2 wariantach - do XC i All Mountain z dodatkową platformą, zapewniającą jeszcze większe podparcie.
Cena: 150 USD
Trzeba przyznać, że Shimano zrobiło krok w dobrym kierunku. Jednak uparte trzymanie się swoich rozwiązań i forsowanie np. setupów korb 2-X z pominięciem zestawów na 42 zęby moim zdaniem jest błędem. Także manetki, które choć działają świetnie, powinny zostać poddane kuracji odchudzającej - 255 g było dobre 6 lat temu. Świat poszedł w tym czasie do przodu i stworzono nowe materiały, które przy podobnej wytrzymałości są dużo lżejsze. Na pewno dobrym pomysłem jest przeniesienie konstrukcji hamulców z XTR do XT. Według opinii zawodników, są to pierwsze hamulce XTR które hamują. Miejmy tylko nadzieję, że dystrybutor będzie trzymał stany magazynowe i pozwoli sklepom zaopatrywać się przez cały sezon, bo popyt będzie, tego jestem pewien.
komentarze