Spectral:ON - rowerowa rewolucja przemysłowa

Rozwój elektroniki i informatyki w rowerach narzuca coraz większe tempo, któremu muszą sprostać firmy chcące walczyć o podium najbardziej gorącego tematu ostatnich lat - rowerów elektrycznych. Ten fortel wykorzystuje Canyon w swojej najnowszej odsłonie mocno odświeżonego modelu Spectral:ON CFR LTD i jego podrzędnych wersji.

Przyjrzyjmy się zatem, co stoi za stwierdzeniem, że jest to ulepszona ewolucja jednej z najlepszych na świecie konstrukcji górskiego roweru elektrycznego.

Zacząć musimy od przedstawienia filozofii kryjącej się za całą kompozycją tej topowej konstrukcji. Na pokładzie, oprócz "niezniszczalnej" przerzutki, znajdziemy najwydajniejszą jednostkę napędową, mikrosystem bezprzewodowego osprzętu oraz wytrenowany algorytm zaklęty w elektro-mechanicznych sterownikach zawieszenia i połączony z rowerem nowoczesną, dedykowaną użytkownikom aplikację. Ma to być rower, który jeszcze bardziej przekracza granice znaczenia klasycznego roweru do jazdy po górach i ekstremalnych zjazdów, będący flagowym dowodem na ciągły i intensywny rozwój oferty Canyona.
Szkieletem konstrukcji jest rama wykonana przez oddział Canyon Factory Racing, odpowiedzialny od 2020 roku za konstrukcje wykraczające poza standardy innych marek. Biorąc pod uwagę opinie bardziej zaawansowanych entuzjastów długich górskich eskapad, zespół konstrukcyjny postanowił zwiększyć zasięg i moc, przy jednoczesnym wzroście możliwości zawieszenia. Silnik Shimano EP801 jest cichszy od poprzednich generacji i ma ulepszone odprowadzanie ciepła, co zwiększa wydajność przy długotrwałym wspomaganiu. Za magazynowanie energii będą odpowiadały akumulatory o pojemności 720 Wh lub 900 Wh. Zawieszenie, czyli komplet 160-milimetrowych amortyzatorów ze stajni RockShox’a, jest esencją modernistycznego kierunku rozwoju komponentów górskich. Przód i tył są połączone poprzez przynależność do wieloplatformowego systemu AXS, zbierającego dane z każdego krańca maszyny. Technologia Flight Attendant zbiera dane z pomiaru mocy w korbie i automatycznie blokuje lub zwalnia kompresje w wcześniej wytrenowany sposób.

Widelec Lyrik Ultimate Flight Attendant posiada automatyczną elektroniczno-mechaniczną 3-pozycyjną blokadę kompresji Charger Flight Attendant, działającą niezależnie od LSC. Komfort pracy gwarantowany jest przez zawartą w nim komorę powietrzną DebonAir+, a został dodatkowo zwiększony przez ButterCups, które zmiękczają obustronnie pracę w momentach aktywacji zawieszenia.

Cały rower korzysta z zestawu mulletowych kół DT Swiss HXC 1501 z linii e-mtb, przeznaczonych do jazdy po ostrych trailowych szlakach. Karbonowe obręcze o szerokości 30 mm z przodu i 35 mm z tyłu współgrają z oponami Maxxis Assegai EXO 3C Maxx Terra 29 × 2,5 cala z przodu i Minion DHR II EXO+ 3C Maxx Terra 27,5 × 2,6 cala z tyłu. Odwrócenie klasycznych proporcji (przód-tył) ma na celu zwiększenie odporności tylnego koła na obciążenia wynikające z większej siły i masy roweru.

Pozostałe elementy wersji LTD to najnowsza "niezniszczalna" przerzutka SRAM T-Type XX AXS, bezprzewodowa sztyca reverb AXS, silne 4-tłoczkowe hamulce SRAM Code RSC oraz karbonowy kokpit.
Canyon, oprócz zmian w samym rowerze, uruchomił zupełnie nową aplikację mobilną. Pierwszym Canyonem oznaczonym jako "Connected" jest jednostka sterująca Spectral:ON. Łączy się ona z naszym telefonem i dzięki rejestrowaniu danych GPS o położeniu naszego roweru służy nie tylko jako licznik przejechanego dystansu czy pokonanego przewyższenia, ale również wysyła powiadomienia alarmowe w przypadku potencjalnej kradzieży roweru. W takiej sytuacji właściciele Spectral:ON mogą między innymi zdalnie zablokować silnik w swoim rowerze. Funkcja lokalizacji satelitarnej pozostaje włączona również po rozładowaniu lub wyjęciu baterii z roweru. Czwarta rewolucja przemysłowa, znana jako wzajemne wykorzystywanie automatyzacji, przetwarzania i wymiany danych oraz technik wytwórczych, nie jest już teorią, ale praktyką realizującą się na naszym rowerowym podwórku. Rowery, dotychczas znane nam z dualizmu prostoty konstrukcji i efektywności energetycznej, przechodzą w ciągu ostatnich lat do tej pory nam nieznaną rewolucję. Można przewidzieć sytuację, w której IoT (internet of things) umożliwi możliwości bikesharingowe, implikujące autoryzację dostępu do wspomagania w jednostkach napędowych. Idąc o krok dalej, łącząc sensory mierzące saturację krwi z dynamiczną zmianą przełożenia i pomiarem mocy, można zainicjować zmianę biegów na skutek zmęczenia organizmu przez określoną wartość kadencji i przykładanej pracy, wprowadzając automatyczną zmianę przełożeń na nowy poziom.  Przyszłość maluje się w ciekawych kolorach. Pytanie czy bedziemy je w tanie dostrzec ciągle upraszczając sobie sposoby patrzenia.  

Poniżej specyfikacja  

2023 Canyon Spectral:ON CFR LTD : 

Rama | Włókno węglowe CFR, czteropunktowe zawieszenie, skok 155 mm 

Widelec | RockShox Lyrik Ultimate Flight Attendant, offset 44 mm, skok 150 mm 

Damper | RockShox Super Deluxe Ultimate Flight Attendant, 230x60mm  

Napęd | Shimano EP8, 85 Nm 

Bateria | Canyon 720Wh lub 900Wh  

Koła | DT Swiss HXC 11501, obręcze z włókna węglowego, szerokość wewnętrzna: 30 mm z przodu i 35 mm z tyłu  

Opony | Maxxis Assegai EXO 3C Maxx Terra 29 × 2,5 cala z przodu i Minion DHR II EXO+ 3C Maxx Terra 27,5 × 2,6 cala z tyłu  

Układ napędowy | SRAM XX1 AXS Eagle 1 × 12 z mechanizmem korbowym Shimano EM900 i kasetą 10-52T  

Hamulce | SRAM Code RSC 4-tłoczkowe z tarczami 200 mm  

Kierownica | Canyon CP00012 Carbon Cockpit, szerokość: 760 mm (S), 780 mm (M-XL)  

Mostek | Canyon CP00012 Carbon Cockpit  

Sztyca podsiodłowa | RockShox Reverb AXS, skok: 125 mm (S), 150 mm (M), 170 mm (L-XL)  

Waga deklarowana | 21,94 kg (akumulator 720 Wh) - 22,85 kg (akumulator 900 Wh)


o autorze

Paweł Miłosz

Moim głównym imperatywem jest pasja. Pochłonięty rowerami od 13 roku zycia a w branży od 8 lat. Obecnie kolarz szosowy i MTB o proweniencji BMXowej. Oficialnie mechanik drużynowy Warszawskiego Klubu Kolarskiego. Uznany entuzjasta fotografii...

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl