Nowości osprzętowe CUES Shimano
Przez długi czas, jeśli chcieliśmy mieć nowoczesny układ napędowy w miarę niskiej cenie, trzeba było sporo się naczekać, aż technologia zostanie przeniesiona do bardziej przystępnych cenowo grup komponentów - co mogło zająć lata. Albo nawet dekady. Prawdopodobnie nasza wytrwałość w końcu popłaciła.
Nowy system CUES firmy Shimano jest wynikiem idei by "może moglibyśmy stworzyć coś lepszego teraz", zamiast czekać, aż najnowsza technologia osiągnie punkt, w którym będzie uważana za przystępną. Shimano podkreśla, że jego nowa grupa została zaprojektowana z myślą o rzeczywistym użytkowaniu rowerów średniej klasy, a nie przestarzałej technologii wyścigowej, co oznacza niższy koszt wejścia do prawdziwej wydajności MTB.
CUES, czyli Create Unique Experiences, to odpowiedź Shimano na zupełnie nową linię rowerów klasy średniej, która zastąpi wiele istniejących grup. Znikną Alivio, Acera, Altus oraz 10- i 11-biegowe grupy Deore, a ich miejsce zajmie Shimano CUES.
Mechanizm napędowy Shimano Deore XT LinkGlide jest 3x bardziej wytrzymały, nowy zestaw LG MTB do rowerów górskich, łańcuch 9, 10 i 11 biegowy na jednym łańcuchu.
W jaki sposób jedna ta rodzina komponentów zastąpi wiele oddzielnych grup? Wszystko sprowadza się do pojedynczego łańcucha. Mimo że CUES będzie oferowany w wariantach 9-, 10- i 11-biegowych, wszystkie grupy CUES będą korzystać z tych samych łańcuchów 11-biegowych (jeszcze lepiej, grupy korzystają z dowolnych istniejących łańcuchów 11-biegowych).
Dlaczego akurat 11-biegowe? Shimano twierdzi, że podczas gdy łańcuchy 11- i 12-biegowe są mniej więcej tak samo trwałe, łańcuchy 11-biegowe są bardziej trwałe niż istniejące łańcuchy 8-, 9- i 10-biegowe. Nie ma konkretnego łańcucha dla tej grupy, każdy 11-biegowy łańcuch Shimano będzie kompatybilny. Najtańszą opcją będzie opcja LG500, którego cena obecnie wynosi 22,99$ (ok.102 zł).
Zastosowanie jednego łańcucha oznacza również, że wszystkie korby są ze sobą zgodne. Technicznie rzecz biorąc, wszystkie przerzutki są również kompatybilne, chociaż tylne przerzutki będą ograniczone przez pojemność kasety. Wszystkie kasety mają taką samą grubość zębatek i spójny rozstaw, więc wszystkie przerzutki będą miały takie samo przełożenie.
Ten niespotykany poziom kompatybilności oznacza, że dealerzy będą mieli mniej części do przechowywania, a konsumenci będą mieli więcej opcji, jeśli chodzi o znalezienie części zamiennych. Super !
Kaseta Shimano CUES LG700 11-50t CUES, która jest również oparta na stosunkowo nowej technologii Shimano LinkGlide, została wprowadzona jako 3x bardziej wytrzymała opcja niż HyperGlide+. Kiedy LinkGlide ukazał się na rynku, nowością było, że będzie to bardziej wytrzymała opcja XT drivetrain, ale tak naprawdę nie dostaliśmy pełnego obrazu aż do teraz. LinkGlide nadal będzie oferowany na poziomie XT, ale co ważniejsze, stworzy znacznie trwalszy układ napędowy ze średniej półki, który nie dba o to jak zmieniasz biegi.
W przeciwieństwie do niektórych droższych grup, LinkGlide nie wymaga specjalnej techniki zmiany przełożeń ani ostrożności podczas zmiany. Shimano twierdzi, że nie ma potrzeby odpuszczania podczas zmiany biegów, co czyni cały system świetnym dla początkujących lub wszystkich kolarzy, którzy chcą prostszego sposobu.
Shimano nie omieszkało również zaznaczyć, że oryginalna kaseta LG600, która pojawiła się wraz z oryginalną grupą LinkGlide XT była co prawda dość ciężka. Nowa LG700, która ją zastąpiła, ma być znacznie lżejsza jak i tańsza.
Kompatybilność z innymi łańcuchami
Kolejną ciekawą cechą konstrukcyjną LinkGlide jest technologia zmiany biegów wbudowana w kasetę, a nie w łańcuch. Dlaczego ma to znaczenie? Choć Shimano wolałoby, aby producenci rowerów stosowali wszystkie komponenty Shimano, to przyjmuje postawę realistyczną, a nie optymistyczną. Wie, że tańsze łańcuchy i korby zostaną zastąpione tańszymi. Ale nawet jeśli rower nie będzie wyposażony w łańcuch Shimano, kasety i przerzutki CUES będą działać tak samo. CUES ułatwi również zakup roweru zarówno sklepom rowerowym, jak i konsumentom.
Jedną z głównych motywacji stojących za CUES było zaoferowanie przez Shimano markom rowerowym przystępnej cenowo opcji napędu 1x dla rowerów górskich, co udało się osiągnąć. Jednak w razie potrzeby nadal istnieją opcje przerzutek przednich. Również tutaj Shimano poprawia kompatybilność. Wcześniej istniały trzy różne przełożenia naciągu linki dla przerzutek przednich, CUES ujednolica je w jeden naciąg.
Chociaż wszystkie komponenty CUES należą do tej samej rodziny i mają ten sam łańcuch, istnieją różne poziomy komponentów. Najprawdopodobniej znajdziesz te grupy w kompletnych rowerach, ale części z rynku wtórnego będą dostępne dla niestandardowych konstrukcji lub zamienników.
U8000 11-Speed
Jest to topowa grupa 11-biegowa, to rowerów trekkingowych. Zawiera jedyny hamulec w linii CUES, który jest zamiennikiem hamulca T8000 Trekking. Posiada on polerowane elementy, które dodają grupie high-endowego wyglądu.
U6000 11-Speed
Tutaj zobaczymy więcej tego, co Shimano nazywa swoją "benchmarkową serią 11-biegową". Ta grupa może być używana do codziennych przejażdżek rowerowych, aż po "entuzjastyczną jazdę po szlakach". Na tym poziomie nadal znajdziemy tylną przerzutkę ze sprzęgłem i opcję dwukierunkowego zwalniania shiftera.
U6000 10-Speed
Ta seria może być używana w taki sam sposób jak seria U6000 11-speed, ale z 10-biegami. Jak wspomniano, jest to po prostu ten sam łańcuch, ale z kasetą, która posiada jeden tryb mniej i 10-biegową manetkę.
U4000 9-Speed
9-biegowy U4000 jest nową serią, która odnajdzie się w szerokim spektrum aktywności rowerowych, od przyjemnej jazdy po szlaku do codziennej jazdy. Przerzutka tylna nie posiada sprzęgła, ale ma mocniejszą sprężynę przerzutki i "sprytną architekturę", aby zapewnić utrzymanie łańcucha. Największą różnicą jest to, że będzie głośniejsza niż przerzutka ze sprzęgłem, ale nadal oferuje lepsze zatrzymanie łańcucha.
Ile kosztuje Shimano CUES?
Podczas gdy większość z tych grup będzie sprzedawana w nowych kompletnych rowery, Shimano podało przykładowe ceny kilku opcji. Na najwyższym poziomie, grupa Shimano CUES U8000 1×11 z korbą i dolnym suportem kosztuje 451,94 dolarów (2000 zł) HyperGlide+ - nieźle, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to mniej niż niektóre kasety w dzisiejszych czasach. Grupa 1×11 U8000 bez korby i kasety to koszt około 288,96$ (1280 zł), co stawia ją znacznie poniżej ceny XT LinkGlide 1×11 za 361,96$ (1602 zł).
Czy w przyszłości pojawi się więcej grup CUES? Stali czytelnicy mogą pamiętać, że Shimano wprowadziło grupę CUES już w zeszłym roku. Skupione na e-bike'owych przerzutkach Di2 z wolną i automatyczną zmianą biegów, te części pozostaną w pobliżu i dołączą do wprowadzonych dziś grup dla rowerów górskich, hybrydowych i trekkingowych. Na pytanie, czy CUES zostanie wprowadzony również na szosę i szuter, Shimano stwierdziło, że zbudowało system, który jest otwarty na przyszłe produkty, ale obecnie nie ma żadnych komentarzy na temat czegokolwiek związanego z drop-barami.
komentarze