Czy już niebawem pojawi się nowa, mechaniczna grupa Shimano 105?

Informacja opublikowana na stronie KHS wydaje się potwierdzać, że mechaniczna wersja Shimano 105 12-speed jest w drodze.

Kiedy w czerwcu 2022 roku Shimano zaprezentowało najnowszą wersję swojego trzeciego w hierarchii zestawu, wielu było zaskoczonych, że producent zestawu wypuścił tylko elektroniczną wersję 105.

Podczas gdy nowa elektroniczna grupa poszła w ślady Shimano Dura-Ace Di2 R9200 i Ultegra Di2 R8170 przechodząc na 12 biegów, odejście od mechanicznej zmiany biegów wydawało się sprzeczne z pozycją 105 jako bardziej przyjaznej dla budżetu opcji grupowej.

Nabierając wody w usta Shimano nie powiedziało wtedy nic o możliwości pojawienia się mechanicznej wersji 105 Di2 R7100, pomimo spekulacji, że taka wersja jest w przygotowaniu.

Jednak lista opublikowana na stronie KHS wydaje się potwierdzać, że możemy spodziewać się mechanicznej wersji 105 R7100 w tym roku.

Co do tej pory wiemy o Shimano 105 R7100?

Jak donosi serwis Bicycling, oferta KHS na 2024 Flite 700 zawierała specyfikację przerzutek Shimano 105 R7100 i przerzutek ST-R7170.

Patrząc na listę, mogliśmy zobaczyć kabel biegnący do przedniej przerzutki, co sugeruje, że jest to mechaniczny, a nie elektroniczny zestaw grupowy.

Komponenty wyglądają jakby pochodziły z poprzedniego zestawu Shimano 105 R7000, ale wymienione nazwy komponentów nie występują obecnie w ofercie Shimano.

Na liście pojawiła się również kaseta 11-36. W wersji R7000 105 można było zamontować tylko kasety do 34 zębów.

Wreszcie, na liście widniał 12-biegowy łańcuch, a oczywiście poprzednia generacja 105 była 11-biegowym układem napędowym.

Jak będzie się nazywał zestaw grupowy (i czy będą hamulce obręczowe)?

Wszystkie komponenty 11-biegowej 105-tki poprzedniej generacji zostały zebrane pod nazwą R70XX:

R7000 - 11-biegowe komponenty hamulca obręczowego 

R7020 - 11-biegowe hydrauliczne hamulce tarczowe. Biorąc pod uwagę, że Shimano stosuje przewidywalne konwencje nazewnictwa dla wszystkich swoich produktów, spodziewamy się, że 12-biegowa mechaniczna 105 będzie działać według tego samego schematu co 105 Di2:

R7100 - 12-biegowe komponenty hamulca obręczowego 

R7120 - 12-biegowe hydrauliczne komponenty hamulców tarczowych 

R7170 - 12-biegowe komponenty hydraulicznego hamulca tarczowego 

Di2 R7150 - 12-biegowa elektroniczna zmiana biegów Di2. Należy pamiętać, że 12-biegowa 105 Di2 nie jest dostępna w wariancie z hamulcem obręczowym. Spodziewamy się, że nie będzie również dostępnych komponentów do hamulców obręczowych dla mechanicznej 12-biegowej 105.

Rowery wyposażone w hamulec obręczowy stanowią obecnie bardzo małą część rynku rowerów kompletnych. Biorąc pod uwagę, że 105-tka jest wybierana głównie przez producentów OEM, wydaje się mało prawdopodobne, aby Shimano chciało obsłużyć tę niszową część rynku za pomocą zestawu grupowego skierowanego do konsumentów.

Dla fanów Shimano, którzy preferują hamulce obręczowe, Ultegra lub Dura-Ace są cały czas dostępne

Czego oczekujemy od 12-biegowego mechanicznego Shimano 105

Spodziewamy się, że mechaniczna wersja Shimano 105 12-speed będzie miała wiele wspólnego ze swoim odpowiednikiem Di2.

Podobnie jak w przypadku grup poprzedniej generacji, Shimano zastosuje tę samą konstrukcję korby i zaoferuje tę samą konfigurację 50/34t.

Jest to obecnie jedyna korba dostępna dla Shimano 105 R7100, ale Shimano powiedziało, że wersja 52/36t będzie dostępna w nieokreślonym terminie.

W innych miejscach spodziewamy się zobaczyć te same zaciski hamulców tarczowych z portem odpowietrzającym po zewnętrznej stronie dla łatwiejszego dostępu. Podobnie jak w przypadku najnowszych zacisków Dura-Ace i Ultegra, zaciski te są podobno cofnięte o 10 procent w stosunku do poprzednich zacisków hamulców tarczowych Shimano.

Kasety prawdopodobnie również pozostaną bez zmian, podobnie jak i 12-biegowy łańcuch.

Shimano prawdopodobnie przeniesie zmieniony kształt maski przerzutki 105 Di2 również do mechanicznej wersji 105.

Ile będzie kosztować Shimano 105 12-speed mechanical?

Cena detaliczna Shimano 105 Di2 R7100 wynosi  1 890 dolarów / 1 869 euro.

Mechaniczna wersja zestawu grupowego będzie kosztować mniej niż jej elektroniczny odpowiednik.

Chociaż nie ma bezpośredniego porównania cen pomiędzy Di2 i mechanicznymi wersjami 105 z poprzednich generacji zestawu - ta jest pierwszą wersją Di2 105 - wiemy, że mechaniczne wersje innych zestawów Shimano kosztowały mniej niż ich odpowiedniki Di2.

Ten jeszcze niewydany zestaw grupowy powinien znaleźć się w hierarchii Shimano pomiędzy 10-biegową mechaniczną Tiagrą a 12-biegową 105 Di2. Dlatego też ceny powinny to odzwierciedlać.

Pełny zestaw Shimano Tiagra 4720 jest dostępny w cenie detalicznej 869,99 euro / 917,99 dolarów / 1 343,98 dolarów.

Jest to znaczący krok w górę do Shimano 105 R7100 Di2 w cenie 2 006,80 euro / 2 117,52 dolarów / 3 100,76 dolarów amerykańskich za kompletny zestaw w pełnej cenie.

To, gdzie znajdzie się jej mechaniczny odpowiednik, jest tylko przypuszczeniem.

Biorąc pod uwagę, że mechaniczna Ultegra kosztuje o połowę mniej niż jej odpowiednik Di2, możliwe jest, że 12-biegowa mechaniczna 105 będzie bliższa cenowo 10-biegowej Tiagrze.

źródło: bikeradar.com


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl