Shimano EP8. Próba ataku na pozycję lidera?

Cztery lata temu Shimano dołączyło do grupy producentów napędów rowerów elektrycznych pokazując światu silnik E8000. Nadszedł czas na duży update.

Jeździłem już na wszystkich możliwych napędach elektrycznych i choć doceniałem zalety silnika Shimano E8000, to pewne wady systemu sprawiały że wolałem produkty konkurencji: bateria o niewielkiej pojemności (co sprawiło ostatnio że wracając z wycieczki rowerowej, ostatnie kilometry musiałem już pokonać bez wspomagania) oraz kultura pracy przy przekraczaniu prędkości 25 km/h. Oczywiście można dokupić sobie drugą baterię albo wybrać rower z dwoma bateriami ale po co. Jasne, na długie wyprawy nie ma innego wyjścia, ale na krótkie przejażdżki rowerem do 60 km jedna bateria powinna wystarczyć. Shimano poszło po rozum do głowy już w maju tego roku pokazując nowe baterie o większych pojemnościach. Teraz nadeszła pora na poprawę silnika. Oto EP8…

SIlnik posiada nowy, udoskonalony tryb Trail, w którym dostępny jest pełny moment obrotowy modułu EP8. Gwarantuje to wygodę i kontrolę. Najbardziej uniwersalny do tej pory tryb wspomagania jest idealnie skonfigurowany i nie wymaga dostosowywania — sprawdzi się praktycznie na każdym szlaku. Im intensywniej pedałujesz, tym większa jest siła wspomagania. 

Kluczem do optymalnych właściwości jezdnych w terenie jest niska masa, zwinność i zwrotność. Przy masie 2,6 kg, czyli o 300 g mniej niż poprzednie modele modułów, EP8 jest jednym z najlżejszych modułów napędowych dostępnych na rynku, który charakteryzuje się najlepszym w klasie stosunkiem generowanej mocy do masy. Wynik ten zawdzięczamy magnezowej obudowie oraz jej zmniejszeniu w stosunku do poprzedniej generacji. Ponadto mniejsze rozmiary i zintegrowana konstrukcja modułu napędowego przekładają się na większy prześwit, co pomaga podczas pokonywania technicznych odcinków. 

Nowa jest także aplikacja E-TUBE PROJECT opracowana przez SHIMANO, która ułatwia dostosowywanie ustawień roweru do przewidywanych warunków jazdy, zanim użytkownik wsiądzie na rower. 

Dzięki zaawansowanym możliwościom dostosowywania można bez trudu dopasować ustawienia roweru do stylu jazdy. Poza możliwością dostosowania charakterystyki wspomagania, funkcji przełącznika wspomagania i wyświetlacza, można także regulować inne elementy sterujące, od ustawień podstawowych, jak język i tło, po bardziej zaawansowane, jak automatyczna zmiana przełożeń. 

Jeśli jesteś fanem zmian w ustawieniach, będziesz w swoim żywiole — zakres dostępnych opcji do dostosowania przekona nawet największych sceptyków rowerów e-bike. Można komponować poszczególne poziomy wspomagania (Eco, Boost i Trail) — do dyspozycji jest w sumie 10 poziomów charakterystyki wspomagania. Moment obrotowy wspomagania jest generowany odpowiednio do nacisku na pedały — w przypadku wybrania ustawienia Eco zużycie energii akumulatora zostaje ograniczone przez zmniejszenie siły wspomagania generowanej przez moduł. Po wybraniu ustawienia silnego wspomagania przyspieszenie będzie gwałtowniejsze, ponieważ wspomaganie działa nawet przy niskim nacisku na pedały. 

Kolejną praktyczną funkcją jest możliwość dostosowania poziomu maksymalnego momentu obrotowego wspomagania w zakresie 20–85 Nm. Można go ustawić odpowiednio do warunków jazdy i terenu. Im mniejsza wartość momentu obrotowego wspomagania, tym mniejsze zużycie energii akumulatora. Istnieje również możliwość regulacji momentu włączania wspomagania — przy ustawieniu płynnego działania wspomaganie będzie płynne i zrównoważone, natomiast przy ustawieniu szybkiego działania wspomaganie będzie generowane od razu po obróceniu ramion mechanizmu korbowego. 

Można też utworzyć dwa profile wspomagania:  jeden do codziennej jazdy i jeden do weekendowej jazdy terenowej, a potem zmieniać te profile, naciskając przycisk na wyświetlaczu.

Każdy profil zawiera dopasowane do preferencji, precyzyjnie dostosowane poziomy siły wspomagania w zależności od wymaganej intensywności wspomagania, bez utraty panowania nad rowerem. Dzięki temu można wybierać swoje ulubione ustawienia odpowiednio do stylu jazdy i zmieniających się warunków. Profil jazdy można zmieniać za pomocą smartfonu nawet podczas jazdy, gdy potrzeba dodatkowej lub mniejszej siły wspomagania, zapewnia to nieznane do tej pory wrażenia z jazdy. 

Zmieniono także manetki sterujące wyborem poziomu wsparcia oraz wyświetlacz.
Nowy system otrzymuje zaktualizowane sterowanie systemem eMTB, w tym nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 1,6″, który pozwala na dostosowanie ustawień do własnych potrzeb. Łączy się on bezprzewodowo ze smartfonem przez Bluetooth za pomocą zaktualizowanej aplikacji E-Tube Project, dzięki czemu można wprowadzać zmiany w trakcie jazdy i synchronizować z komputerami rowerowymi ANT w celu wyświetlenia stanu sprzętu i baterii.

Zaprezentowano także nowy, niskoprofilowy przełącznik do trybów wspomagania. Na ten element wyposażenia nigdy nie narzekałem. Poprzednia wersja działała jak klasyczna manetka przerzutki. Chyba o to w końcu chodziło, żeby dać odczucia zmiany przełożeń. Nowy przełącznik dostępny będzie w standardzie I-spec, dzięki czemu będzie kompatybilny z manetkami sztycy regulowanej japończyków. Obsługa moim zdaniem będzie wygodniejsza.

Jak już wspominałem nowe baterie Shimano pokazało w maju. Większe akumulatory 630Wh już dostarczyły o 25% więcej zasięgu do istniejących instalacji. A nowe, ale lżejsze akumulatory 504Wh obiecują krótszy czas ładowania.

Pora na suche fakty:

  • Maks. moment obrotowy 85 Nm 
  • Maks. współczynnik wspomagania: 400% 
  • Masa całkowita 2,6 kg 
  • O 10% mniejsze rozmiary w porównaniu z poprzednim modelem (E8000) 
  • O 36% mniejszy opór — 4 tryby wspomagania (Walk/Eco/Trail/Boost) Mechaniczne wspomaganie prowadzenia roweru udoskonalone do poziomu inteligentnego wspomagania prowadzenia roweru (Di2) 
  • O 20% dalszy zasięg 
  • Zmniejszona akumulacja ciepła 
  • Takie samo mocowanie do ramy jak w przypadku DU-E8000/DU-7000 
  • Zgodny z układem napędowym mechanicznym 12/11/10/9 przełożeń, DI2 11 przełożeń oraz FC-M8150 
  • Kompatybilność z napędami 11/8/7/5-rzędowymi IHG

Zmniejszenie o 36% oporu w stosunku do poprzedniej wersji, nastąpiło dzięki przeprojektowanym uszczelkom i ulepszonej konstrukcji wewnętrznej przekładni. Rezultatem tego jest znaczna poprawa w zakresie możliwości wykorzystania tej samej pojemności baterii - Shimano twierdzi, że w rezultacie uzyskano wzrost zasięgu o wspomniane 20%.

Jedną z najbardziej odczuwalnych poprawek przy nowym napędzie, jest ta która dotyczy ograniczania wspomagania przy przekraczaniu prędkości 25km/h, gdzie wraz z unowocześnionym mechanizmem sprzęgła, Shimano twierdzi, że EP8 tworzy znacznie płynniejsze przejście do pedałowania pod własną mocą przy wyższych prędkościach. Nareszcie. To naprawdę jeden z największych minusów, jakich doświadczyłem w przypadku poprzedniej generacji, i nie mogę się doczekać, aby samemu go przetestować i porównać z E8000.

Zasadniczo, Shimano EP8 przenosi STePS'y na kolejny poziom w prawie każdej kategorii wydajności, redefiniując flagowy okręt systemów rowerów elektrycznych. Nie miało zresztą innego wyjścia po tym jak Bosch pokazał nowe flagowe napędy Performance CX, której w mojej ocenie są najbardziej optymalnymi silnikami na rynku. Czy Shimano zaatakuje pozycję lidera? Przekonamy się już wkrótce.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl