Darimo w wadze piórkowej. Zestaw Ultra.

Marka "Darimo" jest w naszym kraju stosunkowo mało znana i cieszy się niewielką popularnością, aczkolwiek wśród fanów superlekkich komponentów rowerowych jest znana doskonale. Głównym powodem skromnej reprezentacji produktów marki w naszym kraju  jest głównie ich cena.

Darimo Carbon produkuje jedne z najlżejszych elementów kokpitu z włókna węglowego na rynku w swojej siedzibie w Valèncji w Hiszpanii. Początkowo firma skupiła się na ultralekkich komponentach górskich do XC, Darimo jednak coraz prężniej wchodzi na rynek komponentów szosowych poprzez testowaną kierownicę Ellipse Road o masie 130 g / 400 mmm, oraz mostek Darimo IX2 o wadze 66g (100 mm).

Za całym dorobkiem firmy stoi Damià Rizo Morant, jego ostatnie dokonania to nie tylko kolejne komponenty, ale także udział w projekcie open-source respiratora w ramach walki z epidemią COVID-19 (acute19.com)

W  niniejszym teście udział wzięła kierownica Ellipse Road o szerokości 380 mm oraz mostek IX2 o długości 110 mm, kącie nachylenia -6 stopni wraz z dedykowanym montażem do komputerka Garmin.

Ellipse Road :

Kierownica jest w całości wykonana z włókna węglowego, z kombinacją dwukierunkowego (3k) i jednokierunkowego (UD) splotu , aby osiągnąć najlepszy stosunek wytrzymałości i sztywności do masy. Kierownice produkowane są w Hiszpanii całkowicie ręcznie co pozwala na tak dalece idącą optymalizację rozkładu włókien w formie i dokładne ich pozycjonowanie.

Średnica środkowa  testowanej kierownicy wynosi 31,8 mm, dostosowana do aktualnych standardów mostków (dostępna jest także wersja 26 mm). Producent oferuje następujące szerokości:  360-380-400-420-440 mm (mierzone od środka do środka).

Górna część kierownicy posiada spłaszczony kształt, aby zwiększyć komfort podczas jazdy i poprawić aerodynamikę. W dolnej części natomiast kierownica posiada zewnętrzne rowki na linki hamulca i przerzutek. Dzięki „kompaktowemu” kształtowi zasięg (reach) wynosi  77 mm a spadek (drop) 128 mm. Strefa środkowa ma wystarczającą szerokość do montażu "lemondki", ale w takim wypadku należy poprosić producenta o specjalnie wzmocnioną wersję.

Wykończenie:

Istnieją dwa dostępne rodzaje wykończenia dwukierunkowe (3k) lub jednokierunkowe (UD) w połączeniu z połyskiem lub matem, należy zaznaczyć iż wersja jednokierunkowa ma masę większą  o około 8 gramów. Osobiście wybrałem wersję UD w wykończeniu typu połysk - tak aby pasowała stylistycznie do całości roweru.

Należy zwrócić uwagę na fakt że kierownica posiada limit wagi - spełnia normę ISO 4210-2, więc całkowita masa systemu (roweru, rowerzysty, bagażu) może wynieść maksymalnie 110 kg. W przypadku kolarzy o masie większej niż 90 kg producent oferuje wzmocnioną wersję o  zwiększonej sztywności.

Z uwagi na ultralekką budowę specyfikacje momentu obrotowego używane do montażu są bardzo niskie (3 nm w okolicy mostka, 4nm w okolicy klamkomanetek), należy więc użyć precyzyjnego klucza dynamometrycznego (najlepiej elektronicznego) i pasty zwiększającej opór. Producent dostarcza wraz z kierownicą pastę montażową oraz kawałek papieru ściernego do zmatowienia miejsc łączenia z mostkiem i manetkami.

Dla porównania produktów użyłem kierownicy Ergonova Team firmy 3t - obie wydają się mieć prawie identyczną geometrię jednak główna różnica polega na ich wadze. W trakcie montażu zrobiłem mały test typu „chwyć  i pociągnij”. W porównaniu z 3t,  Darimo ma minimalnie większą elastyczność. Na pewno produkt Darimo nie jest dobrym produktem dla sprintera. Dobrą wiadomością jest natomiast to, iż braki w  sztywności nadrabia komfortem.

W trakcie testu zrobiłem ponad 1000 km po drogach o różnej jakości nawierzchni oraz na bruku. Kierownica doskonale tłumi drgania ale zapewnia też czucie drogi.

Podsumowując jest to lekka, wyjątkowo wygodna i oferowana w klasycznym kompaktowym gięciu kierownica. Trochę elastyczna, więc nie dla sprinterów / ciężkich kolarzy. Minusem jest brak teksturowanego regionu dla manetek. Ellipse jest jedną z najlżejszych kierownic węglowych, jakie istnieją a do tego w całości została wyprodukowana w Europie i o dziwo niewiele  droższa niż inne kierownice klasy premium produkowane  na dużą skalę.

Mostek Darimo IX2

Jest to ultralekki i jednocześnie sztywny mostek do roweru górskiego lub szosowego o masie zaledwie 66 gramów i długości 100 mm.

Mostek  wytwarzany jest jako jeden element z  jednokierunkowych i dwukierunkowych włókien węglowych. Ma staranną konstrukcję i laminację, która pozwala zmniejszyć ciężar zachowując sztywność pionową i skrętną. Przednia część ma zintegrowaną nasadkę, której nie można zdjąć, z dwiema śrubami na dole, co zapewnia doskonałą estetykę - mamy płaski z góry cockpit..

W połączeniu z włóknem węglowym stosowane są tytanowe śruby M4 z większym łbem, aby zapobiec uszkodzeniom podczas montażu. Małe nakrętki wykonane są z anodowanego aluminium 7075

Mostek spełnia analogiczne normy wytrzymałościowe jak kierownica i dostępny jest w takich samych wariantach wykończenia. Dla kolarzy o masie powyżej 90 kg lub naprawdę hardcorowych sprinterów producent oferuje odpowiednio wzmocnioną wersję.   Dostępne są kąty: -6º, -12º, -17º oraz  -25º i długości długości: 60-70-80-90-100-110-120-130 mm

Problemem wynikającym z zastosowanego typu mocowania jest kompatybilność praktycznie tylko z kierownicami MTB oraz kierownicą szosową Darimo Ellipse. Nie ma możliwości montażu jakiejkolwiek kierownicy szosowej aero z uwagi na fakt iż nie uda się jej po prostu przecisnąć przez mostek.

Mostek został dostarczony wraz z zintegrowanym mocowaniem na licznik (jest to dodatkowo płatne akcesorium). Mocowanie to wykonywane jest tak naprawdę przez firmę K-edge co niesie ze sobą zalety i wady. Zaletą jest mnogość adapterów do liczników a wadą tendencja do wpadania w wibracje przy dużych prędkościach tej mimo wszystko delikatnej konstrukcji. Pomimo jazdy po dziurach i bruku ciężki licznik (Garmin 1030) nie wypadł jednak z niego ani razu.

Wracając do samego mostka nie można mu zarzucić braku sztywności. Porównując go z innymi aluminiowymi i karbonowymi mostkami możemy stwierdzić iż subiektywnie odczuwana sztywność nie jest gorsza od wyrobów 3t z serii ARX a jednocześnie lepsza niż w wypadku aluminiowych produktów Extralite czy Rotor-a. Zalety wynikające z jego sztywności docenią szczególnie osoby startujące w wyścigach czy to w terenie czy też na szosie.

Produkty Darimo zapewne znają nabywców wśród szerokiego grona amatorów tuningu wagowego oraz wielbicieli nowinek technicznych, czy zawodników dla których każdy gram się liczy.  O  gustach się podobno nie dyskutuje, ale niewielu chyba zaprzeczy, że prezentowany komplet  jest naprawdę śliczny.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl