Sram Eagle przechodzi "facelifting"

Pamiętam jak pijąc kawę słuchałem prezentacji na temat pierwszej jednorzędowej grupy 1x11. Padały słowa o historii czyli 3x oraz 2x. Technologia "one by" okazała się rewolucją na rynku rowerów. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź Shimano, które także wyrzuciło przednią przerzutkę. Kolejnym krokiem była prezentacja grupy 1x12 Sram Eagle, na którą Shimano odpowiedziało w sposób nieco "ironiczny" swoją grupą 1x12, której kaseta miała największą zębatkę o cały "jeden" zab większą oraz najmniejszą na równi ze Sramem czyli 10 zębową. Jest większa rozpiętość, jest. Szach mat. Rozpiętość 510%. Grupa Shimano XTR 9100 nie zdążyła na dobre pokryć się kurzem a już Sram postanowił dorzucić nowy kamyczek do ogródka walki o przewagę. Zaprezentowali odświeżone grupy GX, X01 oraz XX1 Eagle o rozpiętości 520%. Jak tego dokonali? Podobnie jak w przypadku Shimano dorzucili "jeden" ząbek do największej kasety. Na tym jednak zmiany w wersji "poliftowej" się nie kończą. Mamy manetki dedykowane do rowerów elektrycznych, ulepszone tylne przerzutki oraz większą paletę kolorystyczną. Przejdźmy zatem do szczegółów.

Sram GX Eagle

Grupa Sram GX Eagle nie jest najniższą z w rodzinie, lecz można powiedzieć, że ma bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Za stosunkowo nieduże pieniądze możemy mieć wszechstronną grupę, która sprawdzi się zarówno na amatorskich zawodach jak i całodziennych wycieczkach nawet w bardziej wymagającym terenie. To o czym wspomniałem na początku to pojawienie się nowej kasety. Sram XG-1275 posiada zakres 10-52T oraz rozpiętość 520%.

 Ciekawostką jest fakt, iż producent zdecydował się na wykonanie największej zębatki z aluminium. Taki krok na pewno wpłynął na koszty lecz jeszcze bardziej na masę co przy zębatce o rozmiarach 52T ma nie małe znaczenie. Masa kasety wynosi 452g. Jaj stopniowanie przedstawia się następująco: 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 52. Wspomniałem także o kolorach. Do wyboru mamy księżycowy oraz czarny.

Nowa większa kaseta wiąże się z nową ulepszoną tylną przerzutką, kompatybilną z kasetą 10-52T. Oczywiści jest ona kompatybilna ze starszymi grupami 1x12 Eagle. Nowy wózek ma zapewnić płynniejszą zmianę biegów oraz lepsze "trzymanie" łańcucha. Jej masa to 299g.

Za zmiany biegów odpowiada nowa przeprojektowana manetka a w zasadzie manetki. Mamy bowiem do wyboru standardową manetkę typu Trigger pozwalającą na jednorazową redukcję aż o 5 przełożeń oraz Single Click pozwalają na zmianę tylko o jedno przełożenie (w każdą stronę) dedykowaną do rowerów elektrycznych.

Na koniec wisienka. Grupa Sram GX doczekała się korby wykonanej z włókna węglowego. Korba jest oczywiście wykonana w standardzie DUB oraz posiada mocowanie zębatek Direct Mount. Jej masa to 555g. Do wyboru mamy ramiona 170 oraz 175mm. Bardziej budżetowa korba wykonana z aluminium waży 620g a dostępna jest w długościach: 165, 170 oraz 175mm.

Sram X01 Eagle

Grupa Sram X01 to oczko wyżej w hierarchii firmy. Znajdziemy tutaj droższe materiały oraz bardziej zaawansowaną technologię a sama grupa jest trwalsza oraz bardziej precyzyjniejsza. Jej środowiskiem naturalnym są zawody oraz wymagająca jazda w terenie.

Nowa kaseta Sram XG-1295 o rozpiętości 10-52T waży 362g co oznacza znaczy zysk wagowy w stosunku do modelu XG-1275 grupy Sram GX. Podobnie jak w przypadku poprzedniej także i grupa X01 zyskała nową przerzutkę z przeprojektowanym wózkiem. Jej waga to 275g.

Za zmianę biegów odpowiada jedna z dwóch manetek. Klasyczna oraz Single Click dedykowana do rowerów elektrycznych.

Sram XX1 Eagle

Sram XX1 to najwyższa grupa przeznaczona dla najbardziej wymagających użytkowników. Nie straszne jej są nawet najbardziej wymagające trasy mistrzostw świata czy maratonów MTB. Znajdziemy tutaj najlepsze materiały oraz najnowsze technologie Srama. Podobnie jak w przypadku poprzedników także i tutaj największą innowacją jest kaseta. Kaseta Sram XG-1299 waży 372g. Dostępna jest w aż 4 kolorach: tęczowym, miedzianym, czarnym, oraz złotym.

Podobnie jak kasety także i łańcuchy dostępne są aż w 4 kolorach.

Nowa przeprojektowana przerzutka zapewnia perfekcyjną pracę nawet w najcięższych warunkach i krytycznych momentach, kiedy ważą się losy mistrzowskiego złota. Jej masa to 264g. Nowa manetka Sram XX1 posiada zarówno obudowę jak i dźwignię wykonaną z włókna węglowego. Podobnie jak w grupach niższych także i tutaj mamy do wyboru manetkę standardową oraz Single Click.

Sram Eagle AXS

Prąd. Sram nie zapomniał także o swoim flagowym rozwiązaniu czyli bezprzewodowych przerzutkach w technologii AXS.

Nowe wózki zyskały elektroniczne przerzutki grup Sram X01 oraz topowej XX1.

Nowe "poliftowe" komponenty Srama są już dostępne w sprzedaży. Zatem, jeżeli komuś brakuje przełożeń to zapraszamy na zakupy.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl