Lynx 5 Carbon oraz BH Lynx 5 Carbon LT czyli nowe endurówki od BH

Enduro czy ścieżki? Startujesz w zawodach Enduro World Series czy eksplorujesz epickie ścieżki z niekończącymi się zjazdami? Nowy Lynx 5 Carbon podoła każdemu terenowi, gdzie esencją jazdy są zjazdy. Koncepcja narodziła się kilka miesięcy temu wraz z wypuszczeniem na rynek ramy wykonanej z aluminium. Teraz powróciła w wersji wykonanej z "węgla". W porównaniu do aluminiowego odpowiednika wersja z węgla jest sztywniejsza, lżejsza oraz posiada smuklejsze linie. Model łączy w sobie lata doświadczeń w takich dziedzinach jak geometria, sztuka układania warstw carbonu oraz wiedzy na temat pracy zawieszenia.

Nowy Lynx 5 Carbon dostępny będzie w dwóch wersjach. Obie wyposażone zostaną w koła o średnicy 29". Wersja Lynx 5 Carbon wyposażona została w zawieszenie o skoku 130mm, natomiast wersja Lynx 5 Carbon LT wyposażona została w przedni amortyzator o skoku 150mm. Wersja LT ucieszy z pewnością bardziej wielbicieli dalekich skoków oraz większych korzeni.

BH zdecydował się wyposażyć całą rodzinę Lynx 5 Carbon w zawieszenie FOXa. W najbardziej ubogim modelu 6.9 znajdziemy z przodu FOXa 34 Rythm Grip natomiast z tyłu FOXa DPS Performance. Najwyższa wersja 8.9 wyposażona została odpowiednio w FOXa 34 Factory Kashima oraz damper FOX  DPS Evol Factory Kashima. Wszystkie modele zostały wyposażone w 12 rzędowy napęd Sram Eagle. Świat monogamicznych rowerów chyba przeminął do końca. Jak już zdążyliśmy się nieco do tego przyzwyczaić, także i BH stosuje mieszaninę różnych marek. O ile za napęd odpowiadają komponenty Srama to za kontrolę prędkości hamulce Shimano. Ciekawostką jest seryjne wyposażenie rowerów w opony Michelin. Taki widok nie zdarza się zbyt często. Większość komponentów łącznie z kołami sygnowana została logiem BH.

Jedną z większych nowości serii Lynx 5 Carbon jest materiał, z którego została wykonana rama. Została wykonana z włókien EVO Carbon (tych samych co w najlżejszych modelach dedykowanych do XC). W przeciwieństwie do modeli dedykowanych do XC rama modelu Lynx 5 Carbon została pokryta z zewnątrz warstwą włókien o wyższej twardości. Dzięki temu uzyskano wyższą odporność na uderzenia ostrych kamieni co w świecie enduro jest codziennością. Warstwę tą nazwano Balistic Carbon Layup. Warstwa dodatkowo zwiększa sztywność konstrukcji. Rama wykonana została w technologii HCIM (Hollow Core Internal Moulding). Technologia ta jest charakterystyczna dla marki BH i pozwala na użycie w każdym miejscu ramy dokładnie takiej ilości materiału jaka jest potrzebna. Dzięki temu rama w rozmiarze M waży zaledwie 2100g. Model Lynx 5 Carbon wyposażony został w wewnętrzne prowadzenie linek jak i osłony chroniące przed uderzeniami kamieni oraz łańcucha. Pomimo trendu jazdy z bukłakami model wyposażono w możliwość przykręcenia koszyka na bidon.

Od dłuższego czasu inżynierowie z BH pracując nad udoskonaleniem geometrii rowerów serii Lynx. Podążając zgodnie z panującym od kilku sezonów trendem posiada mniejsze kąty główki sterowej oraz dłuższy przedni trójkąt.

 Kąt główki sterowej w modelu Lynx 5 Carbon wynosi 66.5º (65º w wersji LT). Kąt rury podsiodłowej wynosi 75.5º (74º dla wersji LT).

Za pracę tylnego zawieszenia odpowiada system Split Pivot. Damper nie jest przytwierdzony na stałe do ramy lecz oba jego końce przemieszczają się wraz z ugięciem. Można powiedzieć, że posiada pływające punkty mocoewania. Kinematyka zawieszenia Split Piwot z jednej strony zapewnia wysoką czułość na małych nierównościach, a z drugiej strony solidne wsparcie w zakresie średnich nierówności. Jednocześnie zmniejszono wpływ pedałowania na pracę zawieszenia aby na krótkich odcinkach pod górę rower nie pompował za bardzo. Hiszpanie pomyśleli także o zmniejszeniu wpływu hamowania na zapadanie się zawieszenia. Ma to znaczenie zwłaszcza podczas nagłych dohamowań. Wg inżynierów z BH 130mm zawieszenia w połączeniu z kołami w rozmiarze 29" stawia model Lynx 5 Carbon w polu zainteresowania min. zawodników Enduro World Series. Przyznamy szczerze, że o ile koła w rozmiarze 29" z pewnością sprawdzą się na szybkich trasach, to w przypadku ciasnych nawrotów czy technicznych sekcji mogą sprawiać nieco problemów. Obecnie jednak coraz więcej rowerów enduro wyposaża się w koła 29". Czy trend jest słuszny czas pokaże.

Zawodnicy teamu BH Miranda Racing na zmagania Enduro World Series wybrali wyżej zawieszoną wersję LT. Jak rower sprawdza się w walce przekonamy się niebawem. Ceny modelu Lynx 5 Carbon zaczynają się od 3700€ (model 6.9) a kończą na 7000€ (model 8.9)

Dystrybutorem marki BH w Polsce jest firma Airbike ( http://www.airbike.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

  • Trening? Po pierwsze – dieta!

    Osoby, które intensywnie trenują powinny zwrócić szczególną uwagę na codzienną dietę. Dopasowanie składników odżywczych do potrzeb organizmu to...

    Więcej...

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl