Shimano XTR M9100 - nowa odsłona flagowca

Shimano postanowiło zaprezentować odświeżoną najwyższą grupę XTR. Nowa grupa nosi nazwę M9100. Od zawsze najwyższa grupa Shimano była wyznacznikiem precyzji oraz jakości działania dostosowanej do oczekiwań sportowców. Jednakże rynek rowerowy się zmienia i marka obserwując te trendy stara się za nimi nadążać. Odświeżona grupa Shimano XTR M9100 przy zachowaniu jakości działania na najwyższym poziomie ma być możliwie jak najbardziej wszechstronna, tak aby spełniać wymagania zarówno zawodników XC, maratończyków jak i pasjonatów enduro. Jednocześnie wraz z premierą nowej grupy Japończycy zaprezentowali pierwszą w historii grupę 12 rzędową. O tak nowy XTR będzie posiadał z tyłu aż 12 przełożeń. Nowa grupa w zależności od konfiguracji jest od 150g do 90g lżejsza od poprzedniej wersji.

Bas Van Dooren (lider projektu Shimano Europe) powiedział.

"Takie słowa jak siła, koncentracja oraz kontrola były priorytetowe podczas projektowania nowej grupy. Zaprojektowaliśmy nową grupę która jest jeszcze szybsza oraz precyzyjniejsza od poprzedniej. Jednocześnie straty energii podczas pedałowania oraz zmiany biegów są jeszcze mniejsze. Ponadto przyjrzeliśmy się bliżej kierownicy i tym co się na niej znajduje. Elementy nowej grupy możemy przykręcić do kierownicy w sposób jeszcze bardziej intuicyjny jednocześnie tworząc jej przestrzeń czystszą. Nowa grupa M9100 nie jest po prostu nowocześniejszą wersją grupy M9000. Jest całkowicie nową zaprojektowaną od podstaw grupą skierowaną do zawodników XC, maratończyków oraz pasjonatów enduro."

Rzeczą, która rzuca się na samym początku jest kaseta. Japończycy po raz pierwszy zaprezentowali kasetę 12 rzędową. Kaseta będzie dostępna w dwóch wersjach. Pierwsza wersja w rozmiarze 10-45T (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T) oferuje mniejszą rozpiętość przełożeń ale precyzyjniejsze stopniowanie. Druga wersja 10-51T (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T) oferuje dużo większą rozpiętość ale mniejsze stopniowanie (ostanie 3 zębatki posiadają stopniowanie co 6 zębów).

W celu zapewnienia jeszcze większej lekkości przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości do budowy kasety użyto aż trzech materiałów. Największe koronki wykonane są z aluminium, mniejsze z tytanu a najmniejsze ze stali. Japończycy przewidzieli jeszcze trzecią możliwość jest nią kaseta 11 rzędowa zaprojektowana specjalnie dla ludzi chcących posiadać możliwie najlżejsze koła bez konieczności kompromisu spowodowanego gorszym działaniem. Jest nim kaseta CS-M9110-11. Jest to nic innego jak standardowa kaseta CS-M9100-12 lecz pozbawiona najwyższej zębatki.

Drugą w przypadku nowego XTRa nowością są piasty. Zostały one a w największej mierze bębenek zaprojektowany od nowa. Shimano postanowiło zastąpić swój nieśmiertelny od wielu lat bębenek nowym, dostosowanym do nowego rodzaju kasety. Podobnie zresztą uczynił Sram w przypadku XD. Zatem jak to mawiają "mamy kolejny standard". W przypadku Shimano jest to zwykły wielowypust typu MICRO SPLINE.

To wcale nie koniec zmian w nowych piastach. Shimano postanowiło nieco "wyciszyć" piasty i zastosowało technologię SCYLENCE. Jest to nic innego jak zastąpienie klasycznego systemu zapadkowego dwoma zębatymi pierścieniami (podobne rozwiązanie stosuje chociażby DT). Piasta przednia dostępna będzie w długościach 100mm oraz 110mm oraz średnicy 15mm. Tylna piasta będzie natomiast dostępna w długościach 142mm oraz 148mm oraz średnicy 12mm.

Poza kasetą i łańcuchem Shimano zaprojektowało nową korbę dedykowaną do napędów 12 rzędowych. Ramiona nowej korby (FC M9100/9120-1) wykonane zostały w znanej i sprawdzonej technologii hollow. W przypadku konfiguracji z jedną zębatką przykręcanej bezpośrednio do ramy zyskujemy aż 80g w porównaniu do starszego modelu. Ci, którzy wybiorą opcję z jednym blatem mogą wyposażyć korbę w dodatkową prowadnicę łańcucha dostępną w wersjach pod mocowania (SM-CD800 E mount, D mount, ISCG05). Osoby, które narzekały na napędy jedno rzędowe Srama w przypadku Shimano mają opcje 2x12. Połączenie dwu blatowej korby (FC-M9100/M9120-B2) wyposażonej w zębatki 38-28T z kasetą o rozpiętości 10-45T oferuje niespotykaną do tej pory rozpiętość przełożeń, dzięki której z jednej strony szybko pokonasz odcinki płaskie jak również sprostasz najbardziej stromym podjazdom.

Nowa przerzutka tylna dostępna będzie aż w trzech wariantach. Model RD-M9100-SGS/GS współpracujący z korbami wyposażonymi w jeden blat dostępny będzie zarówno w wersji z krótkim jak i długim wózkiem. Dla korb wyposażonych w dwa blaty przewidziano trzeci wariant RD-M9120-SGS (dostępny tylko z długim wózkiem). Odmłodzona przerzutka cechuje się wyjątkowo agresywnym wyglądem w kolorach czarnym oraz anodowanego aluminium. Model M9100 wyposażony został w większe, 13 zębowe kółeczka (M9000 posiadał 11 zębowe). Dzięki temu poprawiła się jakość zmiany przełożeń a sam łańcuch będzie mniej skakał na nierównościach.

Przednia przerzutka utrzymana została w podobnej stylistyce i dostępna będzie w trzech wariantach mocowania:

The D-type, E-type oraz M-type.

Gruntownemu przeprojektowaniu uległy także manetki. Priorytetem podczas ich projektowania była ergonomia i szybkość. Nowe manetki SL-M9100 wykonane zostały w nowej technologii I-SPEC EV. Technologia ta pozwala na regulację na boki w zakresie 14mm oraz w pionie w zakresie aż 60 stopni. Dzięki możliwości jeszcze lepszego dopasowania manetek do swoich preferencji z jednej strony będziemy się mniej męczyli podczas jazdy a z drugiej strony zaoszczędzimy cenne ułamki sekundy na zmianach przełożeń. W efekcie tego biegi będziemy chętniej sięgali po manetkę nawet w trudnych sytuacjach jeszcze lepiej dopasowując przełożenie do aktualnych potrzeb. Technologia I-SPEC-EV pozwala także na integrację z manetkami sztyc typu drop post (łącznie z modelem PRO Koryak Dropper).

Nowa manetka dedykowana do sztyc typu drop post.

Nowe manetki (SL-M9100-R/-IR) chechują się jeszcze mniejszą siłą potrzebną jaką musimy włożyć w zmianę biegu oraz zmniejszonym skokiem dźwigni zmiany biegów. Dzięki temu zmiana przełożeń jest jeszcze szybsza oraz łatwiejsza. Z modelu M9000 zapożyczone zostały takie technologie jak RAPIDFIRE Plus, 2-WAY RELEASE oraz MULTI-RELEASE. Ciekawym wynalazkiem może być specjalny "konwerter" pozwalający na zmianę tylnej manetki (SL-M9100-R/-IR) z wersji 11 rzędowej na 12 i odwrotnie. Przednia manetka systemu 2x12 (SL-M9100-IL / SL-M9100-L) została wykonana w technologii Mono Lever. Oznacz to to, że zarówno zmianę w górę jak i w dół dokonujemy za pośrednictwem jednej dźwigni.

Na sam koniec zostawiliśmy hamulce. Zasadniczemu przeprojektowaniu uległy klamki hamulcowe. W modelu (BL-M9100/M9120) dźwignia została przesunięta nieco w do środka. Taki zabieg spowodował, że cały układ jest sztywniejszy a czucie klamki jest jeszcze lepsze oraz pewniejsze. Pozycję dźwigni możemy regulować bez potrzeby używania narzędzi. Do wyboru mamy wersję dwutłoczkową (BR-M9100) dedykowaną bardziej do XC oraz wersję bardziej pancerną, czterotłoczkową (BR-M9120). Klamki wyposażone wyposażone zostały z znaną i sprawdzoną technologię Servo Wave. Dzięki niej w pierwszej fazie hamowania krótki skok klamki powoduje szybkie dosunięcie klocków hamulcowych do tarczy by w drugiej fazie wykorzystać pozostały skok dźwigni w celu lepszej modulacji.

Jeżeli hamulce to także i klocki. Przeprojektowanie zacisków pociągnęło za sobą konieczność przeprojektowania także i klocków. Czteroczłokowe zaciski (BR-M9120) współpracują z klockami (N03/4A resin/metal) natomiast dwutłoczkowe zaciski (BL-M9100/M9120) współpracują z klockami (K02/4S resin/metal lub opcjonalnie K02/4Ti Titanium backing plates). Tarcze hamulcowe wykonane RT-MT900 wykonane zostały w dobrze znanej technologii ICE-TECHNOLOGIES FREEZA poprawiającą odprowadzanie ciepła. Tarcze dostępne będą w rozmiarach 140mm, 160mm, 180mm oraz 203mm. Nowe tarcze RT-MT900 w w porównaniu do modelu RT99 cechują się temperaturą niższą nawet o 20 stopni celcjusza. Oprócz obniżenia temperatury samych tarcz obniżono także ich wagę. Dwie najmniejsze tarcze schudły o odpowiednio 5g i 10g natomiast dwie większe o 30g.

Shimano projektując nową grupę M9100 nie poszło na żaden kompromis szczególnie jeżeli chodzi o materiały. Grupa miała być pod każdym względem "naj". Za sprawą 12-biegowej kasety oraz możliwości połączenia jej z dwu blatową korbą grupa staje się jednocześnie najbardziej wszechstronną. Shimano przywiązało również sporą wagę do ergonomii czego efektem są przeprojektowane manetki. Hasło reklamowe promujące grupę brzmi - XTR M9100: second to none (XTR M9100:nie ma sobie równych). Zawodnicy mają się zatem w jeszcze większym stopniu niż teraz skupić na trasie a nie na obsługiwaniu sprzętu.

Więcej informacji znajdziecie na: rideXTR.com

Dystrybutorem marki Shimano w Polsce jest Shimano MTB Polska


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl