System ABS wkracza do świata rowerów

Przechadzając się po stoiskach podczas tegorocznych targów Eurobike Show natrafiliśmy na kilka ciekawostek. Jedną z nowości na nadchodzący sezon wobec której nie mogliśmy przejść obojętnie był system ABS niemieckiej marki BrakeForceOne. Ta stosunkowo młoda niemiecka firma zasłynęła min. współpracą z marką Tune czy też wypuszczeniem na rynek tarczowych hamulców hydraulicznych, których medium ściskanym jest woda. Jak każdy zapewne zauważył rynek rowerów ze wspomaganiem elektrycznym rośnie bardzo dynamicznie. Rynek stał się już na tyle duży, że nawet najwięksi gracze na rynku prezentują osprzęt oraz akcesoria dedykowane rowerom elektrycznym. Nie inaczej było w tym przypadku. Rowerem elektrycznym o wiele łatwiej osiągnąć w krótszym czasie dużo większą prędkość niż w przypadku roweru klasycznego. Ponadto w przypadku konieczności nagłego hamowania zwiększona prędkość oraz masa roweru utrudnia skuteczne zahamowanie. Ponadto w skrajnych przypadkach awaryjnego hamowania może się zdarzyć, że podczas hamowania będziemy kręcili korbą co w znacznym stopniu wydłuży cały proces.

Marka BrakeForceOne zaprezentowała system ABS dedykowany do rowerów wyposażonych we wspomaganie elektryczne. System możemy zamontować niezależnie na jednym lub dwóch kołach, bądź też spiąć go w całość za pomocą jednostki centralnej. System do swojej pracy wykorzystuje stosunkowo prosty algorytm wspieramy poprzez umieszczone w rowerze czujniki. Ponadto elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania systemu jest umieszczenie na przewodzie hydraulicznym doprowadzonym do każdego hamulca specjalnego zbiorniczka będącego swoistym akumulatorem płynu hamulcowego. I tutaj pojawia się problem natury prawnej. Jakakolwiek ingerencja w układ hamulcowy skutkuje utratą gwarancji oraz niemożliwością ewentualnych roszczeń w razie wypadku. Na chwilę obecną jedyną firmą, która legalnie umożliwia montaż rozwiązania marki BrakeForceOne jest firma Magura. Przejdźmy zatem do sedna czyli do tego jak działa cały system. Przykładowo w przypadku konieczności nagłego hamowania naciskamy klamkę przedniego hamulca z całej siły. System po wykryciu, że tylne koło oderwało się od ziemi o więcej niż 1cm automatycznie otwiera zawór przedniego akumulatora powodując zmniejszenie się ciśnienia w zacisku hamulca i tym samym odblokowanie hamulca. Jednocześnie w przypadku gdy nasz system podpięty jest do silnika następuje ocięcie zasilania. Wszystko w celu jak najszybszego zahamowania roweru. 

Dane techniczne:

  • waga - 250g (zestaw na cały rower)
  • wymiary akumulatorów - rura o średnicy 32mm i długości 75mm
  • zintegrowane czujniki oraz sensory
  • możliwość montażu w dowolnej części roweru

Powiem szczerze, że moje odczucia odnośnie owego rozwiązania są skrajnie różne i przypominają mi stary patent marki Shimano zwiększający modulację hamulców typu Vbrake. Przypuszczam, że o ile w przypadku rowerów miejskich rozwiązanie znajdzie szersze zastosowanie to w przypadku rowerów dedykowanych do wyczynu czy też jazdy po górach nie wróżę mu zbytniego sukcesu.

Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę producenta ( http://www.brakeforceone.de/en/e-bike-abs ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl