"Innovate or die" - nowa kampania Specialized
Autor artykułu: Mark Cote, szef działu zintegrowanych technologii, Specialized Bicycle Components
Słowo klucz: Aerodynamika jest wszystkim. Porozmawiajmy o wietrze. Czasem jest twoim przyjacielem a czasem z największą przyjemnością cisnąłbyś rower do rowu. Obliczeniowa mechanika płynów (CFD), technika zdobywania informacji o sprzęcie podczas wyścigów (DAQ) oraz WinTunnel – to narzędzia i systemy, które pozwalają na zbieranie danych i usystematyzowanie liczb, ale także testowanie hipotez oraz przeprowadzanie bardzo precyzyjnych pomiarów. Możesz mieć dostęp do wszystkich globalnych technologii dotyczących aerodynamiki, ale dane, które zbierasz i nad którymi pracujesz, są tak dobre, jak dobre jest ich przetwarzanie i wykorzystywanie.
Motto Specialized brzmi: "Innowacja albo śmierć". Firma ta jest znana z inwestycji w kierunku najnowszych technologii oraz przyszłościowych innowacji – one napędzają rynek rowerowy. W dzisiejszych czasach rozmaite narzędzia treningowe pomagają sportowcom zbierać informacje dotyczące ich ciała, sprzętu a nawet środowiska, co pozwala rozwijać ich formę. W Specialized bardzo mocno inwestujemy w zbieranie informacji, przez co możemy coraz lepiej analizować i zrozumieć każdy z następujących aspektów: sprzęt, środowisko oraz człowieka. Przez lepsze pojęcie tych poszczególnych elementów, zespół może mieć pełniejszy obraz wyników swoich zawodników.
5 minut
Nasze najnowsze opracowania dotyczące szeroko pojętej wydajności kolarza pozwoliły stworzyć najbardziej zaawansowany i kompletny pakiet skupiony na prędkości, jaki kiedykolwiek udało się stworzyć w Specialized. Uruchomiliśmy więc kampanię "5 minut". Odkrywa ona początek pięciu bardzo szybkich i zaawansowanych technologicznie produktów, wyprodukowanych do współpracy z człowiekiem i środowiskiem. Pozwalają one zaoszczędzić kolarzowi pięć minut na dystansie 40 kilometrów. Pakiet zawiera: kask S-Works Evade Helmet, kombinezon S-Works Evade Skin Suit, buty S-Works 6 Road Shoe oraz koła S-Works Venge ViAS Disc. Oszczędność dotyczy wszystkich – zarówno amatorów jak i kolarzy światowej klasy, takich jak Peter Sagan, który właśnie na kołach Venge ViAS wygrał Mistrzostwa Świata w upalnym Doha w Katarze. Cała idea polega na postawieniu znaku równości między wydajnością a prędkością w linii prostej. To sprowadza się do spojrzenia na kluczowe elementy, które mają wpływ na prędkość – to moc wyjściowa jeźdźca, która jest następnie równoważona przez opór, który musi pokonać. Na podjeździe jest spowodowany ciężarem, opór toczenia – deformacją opon i tarciem łożysk w kołach, następnie sprawa tarcia napędu – i największy opór, który przytrzymuje jeźdźca – to przeciąganie aerodynamiczne. 80%-90% oporu, który musi kolarz pokonać to właśnie przeciąganie aerodynamiczne.
WinTunnel
Przez zrozumienie wpływu przeciągania aerodynamicznego dla wszystkich cyklistów, Specialized zainwestowało w technologię WinTunnel, która powstała w głównej siedzibie firmy, w Morgan Hill w Kalifornii. WinTunnel miało otwarcie w maju 2013 i zostało stworzone specjalnie z myślą o prędkościach osiąganych przez człowieka, w odróżnieniu od większości tuneli aerodynamicznych dostępnych aktualnie. Cały cel polegał na dogłębnym zrozumieniu wszystkich kluczowych aspektów prędkości oraz możliwości poddawania testom osobno każdego z nich. WinTunnel stworzony przez Specialized jest około cztery razy bardziej czuły niż jakikolwiek tunel aerodynamiczny, który wcześniej mieliśmy okazję testować. Pozwala nam zmierzyć coś tak delikatnego jak opór powodowany przez linki i pancerze, lub przykładowo – zegarek na ręce kolarza. Taki sposób postępowania pozwala na bardzo dużą precyzję i dokładność, kilkanaście małych rzeczy, dodanych do siebie, może prowadzić do ogromnej różnicy. To wszystko prowadzi do lepszych czasów – co jest ważne dla cyfrowych sportowców rywalizujących przez platformy takie jak Strava. Dla tych, których celem są najwyższe miejsca w zestawieniach – nie ma miejsca na ignorowanie korzyści, które daje aerodynamika. #aeroiseverything
Wszystkie wykorzystane zdjęcia są własnością Specialized Bicycle Components.
komentarze