Nowe rowery górskie BMC Agonist

Szwajcarska marka BMC wprowadza na rynek nowe rowery górskie. BMC Agonist to sprzęt gwarantujący największy komfort spośród wszystkich modeli cross country (XC) tego producenta. Jak tłumaczy BMC, nowe rowery stworzono głównie z myślą o tych, dla których jazda to wyzwanie i przekraczanie granic własnych możliwości.

Do tej pory w ofercie BMC znajdowały się dwie serie rowerów XC – BMC Teamelite (modele bez tylnego zawieszenia) oraz BMC Fourstroke (modele z pełnym zawieszeniem), czyli sprzęt zoptymalizowany pod kątem startów w wyścigach. Teraz dołącza do nich BMC Agonist. Producent wskazuje, że przy utrzymaniu wysokiej dynamiki nowe rowery zapewniają użytkownikom większy komfort i można na nich równie dobrze startować w zawodach MTB, jak i wybierać się np. na wielodniowe podróże po górskich szlakach.

Nazwa rowerów nawiązuje do greckiego pojęcia „agon”, które odnosi się do wszystkiego tego, co można osiągnąć poprzez wysiłek, zdrową rywalizację oraz szlachetną konkurencję. Projektanci i inżynierowie BMC postawili sobie za cel opracowanie modelu zgodnego z tą koncepcją, czemu służyć mają m.in. udoskonalona technologia Advanced Pivot System (APS) oraz koncepcja Big Wheel Concept (BWC). Obie odpowiadają odpowiednio za komfort oraz stabilność i kontrolę.

„Agonist to idealny rower dla tych, którzy uwielbiają doprowadzać się do granic wyczerpania – czy to w rywalizacji z innymi czy też w rywalizacji z samym sobą. Naszym celem było stworzenie perfekcyjnej maszyny endurance do jazdy po górach” – mówi kierownik ds. produktu w BMC Switzerland, Conrad Glassey.

Udoskonalony system zawieszenia APS

Za zawieszenie w BMC Agonist odpowiada technologia APS, czyli system z wirtualnym punktem obrotu. Jak tłumaczy producent, ta autorska technologia BMC była już wielokrotnie stosowana w ciągu ostatniej dekady w rowerach z pełnym zawieszeniem (full suspension), a jej wszechstronność i wprowadzane udoskonalenia pozwoliły na wykorzystanie jej także w nowym projekcie. W przypadku BMC Agonist głównymi priorytetami były właściwości gwarantujące moc i wydajność na podjazdach oraz reakcyjność zawieszenia i kontrolę w trakcie zjazdów.

„O ile nam wiadomo, żaden inny system zawieszenia nie łączy w sobie tak dobrze tylu różnych właściwości. Dzięki APS byliśmy w stanie zaprojektować lekką ramę, która nadaje się do rywalizacji w wyścigach XC. Jednocześnie system zapewnia komfort i kontrolę potrzebną kolarzom zorientowanym bardziej na jazdę w stylu endurance. APS umożliwia utrzymanie wydajnego i aktywnego zawieszenia, więc kolarze mogą czerpać pełną korzyść ze skoku 110 mm, a jednocześnie system ten jest wystarczająco mocny, co pozwala na maksymalizację efektywności pedałowania. Kolarze otrzymują więc to, co najlepsze” – mówi kierownik ds. produktów MTB w BMC Switzerland, Antoine Lyard.

Koncepcja BWC

W trakcie prac nad nowym sprzętem BMC mogło wykorzystać lata doświadczeń inżynieryjnych związanych z projektowaniem rowerów górskich i zgromadzoną w tym czasie wiedzę. Zdecydowano się na zastosowanie koncepcji BWC, stworzonej z myślą o kołach o średnicy 29 cali. Efektami są m.in. mniejszy kąt główki ramy (rury sterowej) i większa baza kół, dzięki którym kolarz ma lepszą kontrolę i poczucie stabilności na szybkich zjazdach. Kokpit nowego BMC Agonist producent określa jako rozwiązanie kompromisowe – połączenie krótkiego mostka z szeroką kierownicą. To ma z kolei zwiększać pewność jazdy na technicznych odcinkach. Przemyślana jest też pozycja kolarza – geometria BMC Agonist sprzyja stosunkowo niskiej i również zwiększającej pewność jazdy pozycji.

Integracja na wysokim poziomie

Poszczególne kable zostały w BMC Agonist starannie ukryte między tylnym trójkątem a głównymi rurami ramy, czego wynikiem jest odpowiednio czysty wygląd. Specjalnie wyprofilowane osłony przy dolnej rurze i tylnych widełkach chronią natomiast ramę przed uderzeniami, a także dobrze komponują się z minimalistyczną stylistyką roweru. Udoskonalając system wewnętrznego prowadzenia linek, inżynierowie BMC zintegrowali z nim również kontrolę zawieszenia – jak wskazuje producent, wystarczy jeden ruch dźwignią, aby zmienić preferowany tryb jazdy.

Modele, rozmiary, ceny

Nowa seria rowerów BMC to w sumie trzy różne modele: Agonist 01 ONE, Agonist 02 ONE oraz Agonist 02 TWO, których ceny wynoszą odpowiednio 29 590, 18 990 oraz 14 790 zł. Rowery różnią się między sobą głównie osprzętem oraz materiałami, z jakich wykonano ramy. Każdy z modeli dostępny jest w czterech rozmiarach (S, M, L i XL).

Wyścig poza taśmami – nowe rowery górskie BMC Agonist (prezentacja wideo):

Oficjalny dystrybutor rowerów marki BMC w Polsce:

http://bmcracing.pl/


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl