BT-DN110 czyli synchronizacja biegów dla starszych grup Shimano Di2

Stosunkowo niedawno Shimano zaprezentowało odświeżoną grupę szosową Shiamno Dura-Ace 9100 oraz jej elektronicznego brata Dura-Ace 9100 Di2. Grupa ta zyskała znaną z grup MTB funkcjonalność czyli Synchroshift (Synchronized Shifting). Technologia ta pozwala na sterowanie sterowanie zarówno przednią jak i tylną przerzutką za pomocą jednej manetki (w trybie automatycznym). Obecnie za sprawą nowej baterii BT-DN110 jesteśmy się wstanie cieszyć z tej samej funkcjonalności w nieco starszych grupach z serii Di2. Grupy takie jak Uletegra 6800 oraz Dura-Ace 9000 zyskały zatem te same funkcjonalności co najnowsza i zarazem najwyższa grupa Shimano czyli Dura-Ace 9100.

Konstruktorzy z Shimano umieścili bowiem w obudowie baterii specjalny chip, dzięki któremu możliwe stało się „programowanie” automatycznej zmiany przełożeń w zależności od indywidualnych preferencji kolarza. Programowania przerzutek dokonujemy za pośrednictwem specjalnego oprogramowania E-Tube (dostępnego na komputery PC oraz smartphony). Bateria komunikuje się za pośrednictwem kabla komputerem lub telefonem za pośrednictwem bluetootha. Aplikację potrzebną do komunikacji możemy pobrać ze strony ( http://e-tubeproject.shimano.com).

Do wyboru mamy trzy tryby pracy przerzutek:

1.      Automantyczny. W tym trybie zarówno przednią jak i tylną przerzutką sterujemy za pomocą jednej manetki (tylnej). Za pomocą aplikacji E-Tube jesteśmy w stanie określić konkretną zębatkę kasety (lub też zakres) po przekroczeniu której zmieniając biegi zarówno w górę jak i w dół przednia przerzutka ma zmienić zwoje położenia na mniejszą bądź też większą tarczę. Przykładowo dysponujemy kasetą o rozpiętości 11-28T i zaczynamy przyśpieszać na zjeździe. Możemy ustawić, że po przekroczeniu zębatki w rozmiarze 15T przednia przerzutka ma automatycznie zmienić przełożenie z mniejszej tarczy na większą. Jest to bardzo przydatny tryb, ponieważ skraca konieczność „zabawy” oba manetkami. Wymaga jednak bardzo dokładnego przemyślenia

2.      Półautomatyczny. W tym trybie zyskujemy dwie rzeczy. Po pierwsze korektę ustawienia przerzedniej przerzutki względem tylnej. Pisząc korektę mamy namyśli delikatną zmianę pozycji tak, aby w prowadnica przerzutki nie tarła o łańcuch przy skrajnych położeniach łańcucha na kasecie. Ponadto system zapobiegnie „przekoszeniu się” łańcucha. Przykładowo gdy dokonamy zmiany przełożenia z przodu z tarczy większej na mniejszą tylna przerzutka automatycznie dokona zmiany w górę kasety na pierwsze przełożenie gwarantujące optymalną linię łańcucha.

3.      Manualny. W tym trybie sterowanie biegami dokonujemy za pomocą obu manetek. Jednakże cały czas możemy się cieszyć korektą ustawienia przedniej przerzutki zapobiegającą ocieraniu prowadnicy o łańcuch.

Wyboru trybu pracy dokonujemy za pomocą przełącznika zewnętrzego  EW-90A/B lub też wewnętrzego EW-RS910. Dioda umieszczona na przełączniku informuje kolarza o aktualnym trybie pracy napędu.

Na koniec zapraszamy na film pokazujący w bardzo przejrzysty sposób filozofię automatycznej oraz półautomatycznej zmiany przełożeń ( http://e-tubeproject.shimano.com/about/semisyncros... ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl