Quarq Shockwiz - mały pomocnik

Już kilkakrotnie pisaliśmy na łamach Velonews.pl o najnowszym wynalazku marki Quarq jakim jest Shockwiz. W dniu dzisiejszym urządzenie doczekało się w w końcu światowej premiery, a my otrzymaliśmy możliwość jego przetestowania w praktyce. Jednak dla osób, które po raz pierwszy spotkały się tą tajemniczą nazwą chwila wstępu. Otóż od dawien dawna największym wyzwaniem w świecie mtb było idealnie ustawienie zawieszenia w rowerze. Ustawienia były sumą preferencji kolarza odnoście stylu jazdy oraz wymagań konkretnej trasy. Kilka lat temu gdy amortyzatory posiadały przysłowiową budowę cepa życie było łatwe. Wystarczyło wybrać się na przejażdżkę z pompką i po relatywnie niedługim czasie dobierało się optymalne zawieszenie na tyle ile się dało. Obecnie amortyzatory zwłaszcza te droższe posiadają na tyle rozbudowany wachlarz dostępnych regulacji, że ich perfekcyjne ustawienie wymaga czasu oraz doświadczenia. Niejako naprzeciw oczekiwaniom klientów wyszła marka Quarq prezentując małe niepozorne urządzenie o nazwie Shockwiz. Urządzenie choć niewielkie naszpikowane jest zaawansowaną elektroniką oraz czujnikami. Shockwiz jest owocem ponad 10 lat doświadczeń oraz wysiłku blisko 400 inżynierów.

Urządzenie jest uproszczoną, zminiaturyzowaną oraz dostosowaną do potrzeb kolarzy wersją urządzeń stosowanych powszechnie w sportach motorowych. Shockwiz podczas jazdy mierzy min. ciśnienie w komorze amortyzatora 100 razy w ciągu sekundy. Ponadto z zapisywane są takie parametry jak przyśpieszenia oraz przemieszczenia czujnika w każdej z osi układu współrzędnych. Pierwszą czynnością jest prawidłowy montaż urządzenia. Zapraszamy do obejrzenia filmu obrazującego procedurę prawidłowego montażu.

Po zamontowaniu przychodzi czas na kalibrację urządzenia. Trzeba przyznać, że procedura żmudna lecz jakże potrzebna. Zapraszamy do zapoznania się filmem instruktażowym dotyczącym kalibracji urządzenia. 

Po zamontowaniu oraz skalibrowaniu można przystąpić do dopasowywania ustawień zawieszenia pod swoje konkretne potrzeby. Pierwszym krokiem jest zdecydowanie o najbardziej nam odpowiadającym stylu jazdy. Mamy do wyboru następujące profile: Efficient, Balanced, Playful oraz Aggresive. Tryby zostały zestopniowane począwszy od trybu Efficient dedykowanego raczej dla zawodnika cross country po Aggresive oznaczającą wygodną kanapę dla zjazdowca zapewniającą maksymalną trakcję. Drugim krokiem jest wybranie wysokości na poziomem morza, na której się aktualnie znajdujemy (wartość ważna z punktu widzenia pomiarów ciśnienia).

Po dokonaniu wyborów należy wykonać serię przejazdów po różnych rodzajach podłoża. Aplikacja sugeruje nam po jakim rodzaju terenu powinniśmy pojechać w kolejnym przejeździe. Urządzenie posiada pamięć wewnętrzną zatem nie musimy cały czas jeździć rowerem z telefonem w plecaku lub kieszonce. Czasami wystarczy jeden przejazd, czasami jednak w celu zebrania większej ilości danych wymagana jest jest większa liczna powtórzeń. Po kilku przejazdach i dokonaniu sugerowanych w sposób tekstowy korekt zawieszenia (przykładowo aplikacja sugeruje nam przekręcenie pokrętła tłumienia powrotu dwa "kliki" w prawo) zauważymy jak rośnie nam poziom wiarygodności ustawień. Przy wartości powyżej 90% możemy przyjąć, że nasze zawieszenie pracuje optymalnie.

Oczywiście ustawienia sugerowane przez urządzenie nie należy traktować jak prawdę objawioną bo takową nie są. Urządzenie nie powie nam, co jest dla nas najlepsze w 100% przypadków. Powie jednak w sposób znaczący zawęzi zakres ustawień, pośród którego należy poszukiwać ustawień idealnych.

Żeby nie było za różowo to urządzenie nie jest zgodne ze wszystkimi amortyzatorami dostępnymi na rynku. Wyniki będące 100% zgodne ze stanem faktycznym osiągniemy tylko i wyłącznie w przypadku amortyzatorów, w których występuje oddzielna pozytywna komora powietrza (w przypadku amortyzatorów Rock Shox mówimy o komorach Solo Air oraz Dual Air). Nie linowe zawieszenia takie jak Terralogic, Brain, iCTD oraz E:I są kompatybilne z urządzeniem marki Quarq lecz wyniki uzyskane podczas jazd testowych należy traktować jako sugestie. Amortyzatory wyposażone technologię DRCV lub Equalizer lub też wyposażone w połączone komory powietrze takie jak niektóre modele Manitou, White Brothers czy MRP nie są kompatybilne z urządzeniem (wyniki nie są wiarygodne). Na liście amortyzatorów nie będących kompatybilnymi z owym urządzeniem jest także kilka modeli Rock Shoxa wyposażonych w technologię Dual Position Air.

Dane techniczne urządzenia:

  • waga - 45g (z gumową osłoną oraz dwoma zatyczkami wentyli)
  • protokół komunikacji - Bluetooth low energy
  • stopień wodoodporności - IP67
  • rodzaj zastosowanej baterii - CR 2032
  • objętość powietrza urządzenia oraz przewodu - ok 0,50ml

Sugerowane ceny:

  • urządzenie AM QUARQ SHOCKWIZ - 419€
  • urządzenie AM QUARQ SHOCKWIZ DIRECT MOUNT (RS-1) - 469€

Na koniec krótki film obrazujący filozofię powstania urządzenia.

Urządzenie jest kompatybilne zarówno z telefonami wyposażonymi system Andorid 4.3 (lub nowyszm) jak również iOS 9 (lub nowszym).

Dystrybutorem marki Quarq na Polskę jest firma Harfa Harryson ( http://www.harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl