Roadmachine, czyli nowa jakość od BMC

Seria rowerów szosowych BMC roadmachine to jedna z głównych nowości szwajcarskiej marki, które zadebiutowały w 2016 r. Jak wskazuje producent, nowe rowery zostały zaprojektowane jako wszechstronny sprzęt, gwarantujący wysoką wydajność w każdych warunkach. Modele zostały już docenione przez branżę, w tym organizatorów targów KIELCE BIKE-EXPO oraz brytyjski magazyn „Cycling Weekly”.

Kolekcja BMC roadmachine to osiem całkiem nowych propozycji, podzielonych na trzy grupy – 01, 02 i 03. Poszczególne modele różnią się m.in. wykorzystanym osprzętem. Najwyższa grupa (01) to trzy rowery z ramami i widelcami wykonanymi z najwyższej jakości włókien węglowych. Kolejne dwie serie (02 i 03) obejmują po trzy i dwa modele z karbonowymi widelcami oraz ramami stworzonymi odpowiednio z włókien węglowych oraz potrójnie cieniowanego i hydroformowanego aluminium. Rowery są wyposażone standardowo w hamulce tarczowe, a projekty nowych modeli powstały właśnie z myślą o tego rodzaju hamulcach. W efekcie seria roadmachine należy do niezbyt licznej grupy rowerów, które zostały od podstaw stworzone z uwzględnieniem specyfiki hamulców tarczowych.

„Roadmachine jest zdecydowanie nowym spojrzeniem na segment szosowy. To propozycja dla tych, którzy szukają znakomitej wydajności w różnych sytuacjach. To jednocześnie rower dla osób szukających uniwersalnego sprzętu, łączącego w sobie najlepsze cechy rowerów do jazdy wyczynowej oraz modeli z grup endurance i aero. Roadmachine to wszechstronność – rower będący efektem wieloletnich doświadczeń zebranych przy projektowaniu rowerów BMC z serii teammachine, granfondo oraz timemachine. Bardzo dobrze sprawdza się na zjazdach i podjazdach, ale równocześnie oferuje komfort i zapewnia efektywność” – mówi Krzysztof Spławski, menedżer ds. sprzedaży i produktów w BMC Polska.

Priorytetowa efektywność

W projektowaniu nowych rowerów inżynierowie BMC wykorzystali jedną ze swoich autorskich technologii – stale doskonaloną Tuned Compliance Concept (TCC), zapewniającą równowagę między sztywnością a tzw. pionowym ugięciem. Celem było stworzenie roweru, który można zaklasyfikować do kategorii endurance, ale wyróżniającego się niespotykaną dla tego segmentu wydajnością, efektywnością pedałowania oraz ogólną sztywnością.

Więcej komfortu

W BMC roadmachine nie ma klasycznej obejmy sztycy. Wykorzystano natomiast tzw. wersję D, gdzie do zaciśnięcia rury podsiodłowej wokół sztycy dochodzi w pełni zintegrowanym zacisku, który zlokalizowany jest w górnej rurze przedniego trójkąta. Jak przekonuje producent, w połączeniu z nowoczesnymi technologiami zastosowanymi przy tworzeniu obręczy oraz stosunkowo szerokimi oponami (25 mm) daje to w efekcie duży poziom komfortu również w przypadku całodniowej jazdy.

Idealna pozycja

Tradycyjnie w rowerach endurance długość główki ramy jest większa o 2 cm w porównaniu do standardowych wymiarów. To zapewnia możliwość zajęcia odpowiednio wygodnej pozycji przez kolarza. Aby jednak ułatwić nieco bardziej agresywną jazdę, projektanci BMC zdecydowali się na zastosowanie nowatorskiego rozwiązania – Dual-Stack. Dzięki niemu kolarz otrzymuje możliwość wyboru wysokości. Dostępne jest ustawienie zorientowane bardziej na jazdę wyczynową (pozycja bliższa rowerom BMC teammachine SLR). Druga opcja to tymczasem pozycja wyższa (zbliżona do rowerów BMC granfondo GF). To nowe rozwiązanie można znaleźć w seriach BMC roadmachine 01 oraz 02.

Pełna integracja

Od lat jedną z charakterystycznych cech rowerów szwajcarskiej marki pozostaje nacisk na integrację i design. Seria nowych modeli nie jest wyjątkiem. Projektanci BMC postawili na klasyczny design, z którym bardzo dobrze komponuje się całkiem nowy kokpit, oparty na opatentowanym rozwiązaniu Integrated Cockpit System (ICS). Roadmachine w najwyższej wersji wyróżniają się praktycznie całkowitym brakiem jakichkolwiek przewodów, które byłyby widoczne gołym okiem. To również zasługa systemu ICS. Uwagę przyciąga wspornik kierownicy – w nowej i zintegrowanej wersji, dostępnej w pięciu różnych długościach (90-130 mm) daje kolarzowi więcej możliwości dobrania jak najlepszej pozycji. Opcjonalnie dostępne są także specjalne adaptery, dzięki którym w bezpieczny i estetyczny sposób można przymocować do mostka np. komputer rowerowy Garmin czy też kamerkę GoPro.

Płaskie mocowanie hamulca

W konstrukcji nowych rowerów BMC uwzględniono też m.in. kwestie związane z mocowaniem przedniego hamulca tarczowego. Widelec wyposażono w osprzęt, który pozwala na stosowanie tarcz o średnicach 140/160 mm. Mocowane jest płaskie, co zwiększa poziom integracji. W przypadku tylnego hamulca mocowanie jest również minimalistyczne i odpowiednio dopasowane do bryły ramy całego roweru.

Rowery BMC roadmachine dostępne są w sześciu różnych rozmiarach (47-61 cm). Ramę modelu 01 – w zestawie z widelcem, sztycą i wspornikiem kierownicy – można nabyć także osobno.

Prestiżowe nagrody

Nowe rowery BMC zostały już docenione przez branżę. Na przełomie września i października br. seria roadmachine została oficjalnie zaprezentowana w Polsce. Podczas targów rowerowych KIELCE BIKE-EXPO model BMC roadmachine 01 otrzymał od organizatorów – jako jedyny rower – prestiżowe wyróżnienie w kategorii „design”.

Na początku grudnia ogłoszono natomiast zdobywców tegorocznych nagród brytyjskiego magazynu „Cycling Weekly”, czyli jednego z najbardziej opiniotwórczych czasopism rowerowych na świecie, które ukazuje się już od 1891 r. W kategorii „rower szosowy z hamulcami tarczowymi” tytuł roweru roku 2017 otrzymał model BMC roadmachine 02.


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl