AbsoluteBLACK ​OVAL 104bcd narrow wide 36T - sprawdzona!

Do testów otrzymałem zębatkę absoluteBLACK OVAL 104bcd narrow wide 36T (53g), czyli złożenie zębatki 38T z 34T.

Pierwotnie zębatkę miałem testować w rowerze zjazdowym, ale niestety finalnie została przetestowana w hardtailu, ale dla samego przetestowania trzymania się łańcucha nawet lepiej, a dla porównania pracy owalu vs normalnej zębatki, też lepiej (na zjazdówce nie podjeżdżamy, a prostych odcinków jest mało).

Po rozpakowaniu widać idealne wykonanie zębatki, aż szkoda montować ją w rowerze - lepiej zostawić jako dekorację pokoju. Przed montażem przeprowadziłem test poprawności trzymania łańcucha*. Bierzemy 6 ogniw łańcucha, zawiązujemy sznurek/drut na środkowym ogniwie, zaczepiamy za zębatkę i chwytając za drut, podnosimy. Poprawny Narrow-Wide utrzymuje zębatkę i zawieszone pod nią niewielkie przedmioty. Ten test bardziej zrobiłem for fun, ale fajnie jak można sprawdzić teorię, bo nie szerokość (wąskie i szerokie zęby) zęba decyduje o dobrym trzymaniu łańcucha, ale właśnie wysokość zębów i ich kształt. Test przeprowadzałem na łańcuchu 8spd, gdzie producent nakazuje stosowanie minimum łańcucha 10spd a najlepiej 11spd. Samo dopasowanie szerokości zębów do kształtu ogniw łańcucha sprawia, że jest lepiej pozycjonowany, ale nie sprawi, że łańcuch nie spadnie podczas pokonywania większych przeszkód przy dużej prędkości.

Montaż; pierwotnie zaczynamy się zastanawiać, którym promieniem mamy zamontować w stosunku do korby: mały ząb od wewnętrznej strony zębatki pokazuje pozycję przy ramieniu, więc montaż nie sprawia większych problemów. Teoria jest prosta: w pozycji pracy (ramiona równolegle do podłoża) mamy mieć większą średnicę owalu, w pozycji „neutralnej” (ramiona prostopadle do podłoża) mamy mieć mniejszą średnicę owalu.

Ok, koniec ściemniania, jak na tym się jeździ???? Zjazd: ja nie poczułem znaczącej różnicy (owal), nawet jak trzeba dokręcić, to normalna zębatka i tak jest bardziej płynna. Jeżeli chodzi o kształt zębów, to podczas wypraw na hardtailu łańcuch nie spadł mi ani razu (bez prowadnicy, taco czy rolki dolnej) – ale warunki nie były ekstremalne. Oczywiście, sekcje po korzeniach i kamieniach szybkim tempem, nie powodowały utraty napędu, ale chodzi mi o to, że nie przetestowałem zębatki na rock gardenie albo bardzo szybkiej sekcji po korzeniach między hopkami. W mojej opinii byłaby potrzebna prowadnica i może rolka – jeśli zobaczymy na Puchar Świata w downhillu, to jednak przy zębatkach N-W dużo zawodników zostawia dolną rolkę, ale jest to raczej po to, aby mieć 100% pewności zamiast 99%, że łańcuch nie spadnie i że nie stracimy pół obrotu korbą, aby go wciągnąć na zębatkę.

Podjazd: tutaj czuć największą różnicę. Ja, jako osoba, która więcej zjeżdża i podjazdy nie są moją najlepszą stroną, mogę powiedzieć, że poprawia się płynność podjeżdżania. Chociaż do „płynności” trzeba się przyzwyczaić, bo jedziemy na zębatce 34T oraz 38T: tam gdzie mamy korbę w górze już nie trzeba tak mocno pchać, żeby przejść najgorszy moment. Przez to tracimy mniej siły, a moc przenoszona bardziej płynnie sprawia, że łatwiej się podjeżdża, mniej szarpiemy korbą, co przy podjazdach na luźnych nawierzchniach poprawi przyczepność. Można by pokusić się o test podjeżdżania i na 100% czas na owalu byłby lepszy. Sam N-W nie ma tutaj wpływu, przy „ciaśniejszym” łańcuchu będzie po prostu lepiej dopasowany, a nie wchodzący na wcisk, więc nie powoduje większych oporów na napędzie.

Odcinki proste, bardziej niż zjeżdżanie, jeżeli będą takie do mocnego dokręcenia, to będzie nam to lepiej wychodziło, ale szału nie odczujemy.

Ocena:

Jakość wykonania 5
Działanie 5
Użyte materiały: 5
Łatwość w montażu: 5Cena: 3

Producent: absoluteBLACK (http://absoluteblack.cc)

* http://43ride.com/roznosci/2015/jak-wybrac-odpowiedna-zebatke-narrow-wide-i-nie-dac-sie-nabic-w-butelke/


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl