Nowości Shimano oraz PRO na 2017

Podczas targów Eurobike na stoisku marki Shimano można było zapoznać się bliżej z takimi nowościami jak szosowa grupę Dura Ace 9100, górska grupa Shiamno XTDi2 czy grupa przeznaczona do rowerów górskich wspomaganych elektrycznie Shimano E8000. Jednakże produkty mimo iż stosunkowo nowe były prezentowane na naszych łamach. Skupimy się zatem na produktach, które miały swoją premierę na tegorocznych targach Eurobike.

Pierwszą nowością są buty S-Phyre. Model ten został zaprezentowany publiczności po miesiącach testów prowadzonych przez zarówno zawodników światowego peletonu szosowego jak i zawodników startujących w cross country. Celem Shimano było zaprojektowanie najbardziej efektywnego oraz zaawansowanego technologicznie buta na świecie. Nie mogli zatem pozostawić nic przypadkowi. W tym celu uzupełnieniem buta są oczywiście odpowiednie skarpetki dostarczane razem z butami.

Szosowa wersja buta o nazwie S-Phere RC9 przez cały sezon 2016 była testowana min. przez takie Pro Tourowe grupy jak Giant-Alpecin, LottoNL-Jumbo czy Orica-BikeExchange. Zewnętrza część buta została wykonana z jednego kawałka giętkiej, wytrzymałej na rozciąganie oraz oddychającej skóry syntetycznej Teijin Avail. Całość została sperforowana otworami wentylacyjnymi. System zamykający stanowią dwie klamry BOA IP1. Klamry te zapewniają precyzyjną micro indexację w celu jak najlepszego dopasowania buta do nogi.

W modelu RC9 wysłużono skorupę tylnej część podeszwy w kierunku zapiętka. Tym samy wyeliminowano konieczność połączenia z sobą dwóch niezależnych elementów. Taki zabieg z jednej strony zmniejszył masę butów do poziomu 232g a z drugiej strony zwiększył ilość energii, którą poprzez super sztywną podeszwę przekazujemy na pedały. Model dostępny będzie w kolorach białym, niebieskim oraz żółtym oraz rozmiarach od 36 do 48. Oczywiście będą dostępne buty dla osób posiadających szczególnie szerokie stopy.

Model S-Phyre XC9 łączy w sobie cechy modelu RC9 takie jak doskonały transfer energii z nieco bardziej chropowatym wykończeniem. Wiadomo, że od buta używanego na zawodach cross country wymagamy przyczepnej podeszwy oraz osłon delikatnej skóry w newralgicznych miejscach, żeby już pierwsza "podpórka" nie skończyła się koniecznością ich wymiany. Nie wymagajmy jednak przesady z owymi osłonami, bowiem spory nacisk położono nim, jak zresztą w każdym topowym modelu na wagę. Jest to model do wygrywania zawodów a nie "przechadzek" po trasie maratonu. Protektor podeszwy powstał przy współpracy z marką Michelin, która powoli lecz stanowczo wkracza na rynek podeszw do butów rowerowych.

W celu zapewnienia jeszcze większej synergii oraz lepszego transferu energii pomiędzy butem w zestawie z butami otrzymujemy dopasowane kolorystycznie długie skarpety S-Phyre. Skarpety zostały dopasowane do systemu wentylacji podeszwy oraz zapewniają kompresję w miejscach newralgicznych.

Oba modele dostępne będą już na jesieni tego roku. Oczywiście dostępne będą bardziej budżetowe wersje modeli RC9 oraz XC9 nazwane RC7 oraz XC7. Od swoich "wyższych" braci różniły się będą obecnością tylko jednej klamry, mniej sztywną carbonową podeszwą oraz brakiem carbonowego zapiętka.

Drugą bardzo ważną nowością jest regulowana sztyca podsiodłowa PRO Unveil New Koryak Dropper Pos. Sztyca została zaprojektowana w celu zwiększa wszechstronności oraz komfortu jazdy. Od teraz manewrowanie podczas stromych zjazdów nie będzie wymagało wystawiania "dupy za siodełko". W przypadku nowej regulowanej sztycy PRO kabel znajdował się będzie w ramie. Nie istnieje zatem ryzyko zahaczenia nim o wystający krzak czy też drzewo. Waga sztycy wraz z przewodem oraz manetką wynosi 520g. Sztyca dysponuje regulacją w zakresie 120mm.

Dzięki specjalnemu powietrznemu cardridżowi sztyca wędruje gładko w dół pod naszym ciężarem oraz szybko podnosi się w górę. Będzie można ją kupić z dwoma różnymi manetkami. Pierwszą opcją jest standardowa manetka montowana na obejmę możliwa do przykręcenia zarówno po lewej jak i po prawej stronie kierownicy (w zależności od upodobania). Drugą opcją jest manetka kompatybilna z manetkami zmiany biegów marki Shimano wyposażonymi w technologię i-spec. 

Sama sztyca dostępna będzie w dwóch średnicach: 30,9mm oraz 31,6mm

Kolejną nowością jest zestaw kierownicy szosowej ( PRO Vibe Cable-integrated Handlebar ) oraz mostka PRO Vibe Cable-integrated Stem. Projekt zarówno mostka jak i kierownicy powstał przy bliskiej współpracy z najlepszymi zawodnikami światowego peletonu takimi jak min. Michał Kwiatkowski. Kierownica przystosowana jest zarówno do współpracy z grupami mechanicznymi jak i elektrycznymi. Chyba najciekawszym rozwiązaniem w przypadku grup elektrycznych jest możliwość poprowadzenia przewodów bezpośrednio z kierownicy przez mostek do baterii znajdującej się w rurze sterowej. Sam mostek także wyposażony został w dość niecodzienne rozwiązanie. Mianowicie śruby dzięki którym przykręcana jest końcówka trzymająca kierownicę posiadają łby od strony sterów a nie jak ma to miejsce w większości rozwiązań od przodu roweru. Taki zabieg wpływa na zmniejszenie powstających na mostku turbulencji oraz poprawę aerodynamiczności.

Kierownica wyposażona została w patent Innegra. Polega on na włożeniu do kierownicy specjalnych włókien, które w razie złamania kierownicy utrzymają ją w jednym kawałku. Problem kierownic wykonanych z włókien węglowych polega na tym, że w przeciwieństwie do metali pękają nagle bez fazy odkształcenia plastycznego znanego z kierownic aluminiowych. Nie muszę chyba mówić jakimi konsekwencjami kończy się połamana podczas zjazdu kierownica. Nowy patent Innegra powinien temu zapobiec pozwalając na awaryjne zatrzymanie roweru.

Dane techniczne kierownic oraz mostków:

Vibe alloy handlebar

  • szerokość - 38-44cm
  • kształt - anatomiczny oraz compact
  • waga - od 240g

Vibe carbon handlebar

  • szerokość - 40-44cm
  • kształt - anatomiczny oraz compact
  • waga - od 220g 

Vibe carbon aero handlebar

  • szerokość-  40-42cm
  • kształt - anatomiczny oraz compact
  • waga - od 240g 

Vibe alloy stem

  • długość od 80mm do 140mm
  • kąt wzniosu - 10° oraz 17°
  • dostosowany do kierownic o średnicy - 31.8mm
  • dostosowany do rur sterowych o średnicy: 1⅛ oraz 1 ¼ cala

Ostatnią nowością były zaprezentowane po raz pierwszy podczas targów Eurobike nowe siodełko PRO Stealth. Powstało ono w kooperacji z zawodnikami teamemu Giant Alpecin, Shimano Dynamics oraz bikefiting.com.

Siodełko Stealth są szersze w przedniej części w celu lepszego rozłożenia obciążenia na większej powierzchni, dzięki czemu nacisk na cm2 będzie dużo trochę mniejszy. Jednocześnie super lekka wkładka wykonana z materiału EVA została przemyślana w taki sposób, aby zapewnić jak największy komfort w każdej z trzech pozycji na siodełku. Materiał pokrycia także został starannie przemyślany. Siodełka zostały wykończone pokryciem z PU zapewniającym bardzo małe tarcie pomiędzy siodełkiem a spodenkami. Mniejsze tarcie oznacza mniejsze przesuwanie się spodek po ciele oraz mniejszą irytację dyskomfortem.

Jednakże najważniejszą zaletą siodełka jest kanał powietrzy znajdujący się po środku siodełka. Zapewnia on mniejszy ucisk w newralgicznych miejscach oraz poprawia wentylacje. Pomimo wielkiego otworu sztywność całej konstrukcji została zachowana dzięki zastosowaniu specjalnych mostków spajających poszczególne strefy w sztywną całość. W dolnej części znalazło się miejsce do podpięcia przeróżnych akcesoriów takich jak kamera sportowa, numerek startowy czy pompka na CO2. Siodełko waży jedynie 172g.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

  • Igrzyska Olimpijskie 2021

    - Nie możemy sobie odpuścić. Naszym zadaniem na ten okres jest podtrzymanie tego co wspólnie wypracowaliśmy zimą. Każdy trenuje indywidualnie na...

    Więcej...

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl