Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 - test praktyczny

Model SuperSix EVO Hi-Mo pojawił się kolekcji marki Cannondale w roku 2016. Ten niepozornie wyglądający rower o klasycznych kształtach, przez wiele osób został okrzyknięty rowerem roku. Oznaczenie Hi Mod jest o tyle istotne, że nie trudno go pomylić ze starszym modelem czyli zwykłym SuperSix EVO. Wersja Hi Mod jest topową serią tego amerykańskiego producenta. Zarówno rama jak i widelec zostały bowiem wykonane z najwyższej jakości włókien węglowych (BallisTec Hi-Mod Carbon). Dzięki owym włóknom możliwe było zaprojektowanie jeszcze lżejszej oraz sztywniejszej ramy. Rama SuperSix EVO Hi-Mod Disc (pod hamulec tarczowy) waży zaledwie 829g (w rozmiarze 56cm), natomiast widelec waży 360g. Cały zestaw jest zatem zaledwie o 130g cięższy od wersji przystosowanej pod klasyczny hamulec szczękowy.

W chwili obecnej rowery z hamulcami tarczowymi nie są dopuszczone do startów w zawodach z kalendarza UCI. Powodów tego zamieszania jest wiele. Jednym z głównych argumentów jest fakt, iż w razie wypadku a nie daj boże kraksy może dojść do wielu poparzeń spowodowanych rozgrzanymi tarczami hamulcowymi. Kwestią sporną pozostaje pytanie czym owe kraksy są spowodowane. Jeżeli weźmiemy bowiem pod uwagę dużą prędkość na zjazdach, liczne serpentyny oraz paskudą pogodę wydawać by się mogło, że zastosowanie hamulców tarczowych wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Hamulce tarczowe będą o w takich warunkach hamowały o niebo lepiej niż klasyczne hamulce w połączeniu z obręczami wykonanymi z włókna węglowego. Może warto zatem rozważyć dopuszczenie hamulców tarczowych podczas zawodów z kalendarza UCI na etapach przebiegających np. w terenie alpejskim lub też w przypadku ekstremalnych warunków pogodowych. Rower Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 opracowany został w okresie kiedy owe hamulce były jeszcze "legalne" a ponadto pośród producentów panuje przekonanie, iż UCI prędzej czy później zalegalizuje "tarczówki". Testując niejednokrotnie szosówkę wyposażoną w hamulce tarczowe w terenie trochę bardziej pagórkowatym niż nasze polskie Beskidy doszedłem do wniosku, że poza zawodnikami jest cała rzesza rowerzystów amatorów, dla których zalety płynące z hamulców tarczowych są nie do przecenienia. Wyobraźmy sobie bowiem amatora, którego technika zjazdu odbiega w sposób znaczny od kolarzy z peletonu rozpoczynającego podczas ulewy zjazd np. z Passo dello Stelvio. Dodatkowo Cannondale zdecydował się zastosować w testowanym modelu opony bezdętkowe Schwalbe Pro One (obecnie w redakcji trwają intensywne testy opon Schwalbe Pro One). Posiadają one znacznie większą przyczepność oraz mniejsze opory toczenia niż klasyczne opony. Ponadto praca przy niższym ciśnieniu w połączeniu z rozmiarem 700x25c znacznie poprawia komfort jazdy. Od zawsze głównymi argumentami za szytkami a przeciwko oponom była dużo większa przyczepność, mniejsze opory toczenia oraz niższa masa. Opony bezdętkowe posiadają prawie wszystkie zalety szytek (pozostaje jedynie kwestia cięższych obręczy) przy jednoczesnej możliwości szybkiej ich wymiany na trasie. 

Model Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 został wyposażony w hamulce tarczowe Ultegra oraz w tarcze o średnicy 160mm z przodu i 140mm z tyłu. Co ciekawe w odróżnieniu od większości producentów z przodu zastosowano oś sztywną w standardzie 100m x 12mm lecz z tyłu pozostawiono stary wysłużony standard a mianowicie poczciwe QR czyli oś o średnicy 9mm zamykaną na szybkozamykacz. Taki manewr zastosowano z dwóch powodów. Po pierwsze aby zaoszczędzić nieco wagi, lecz głównie w celu ułatwienia zmiany koła podczas wyścigu. Zmiana koła w przypadku szybko zamykacza w standardzie QR jest dużo szybsza niż koła z dowolną sztywną osią. Co ciekawe podczas testów alpach nie dało się odczuć większego spadku sztywności oraz zbytniej tendencji tylnego koła do skrętów w lewo w porównaniu do osi sztywnej. Ma to związek z tym, iż geometria roweru szosowego sprawia, że 70% siły hamującej generowane jest przez przedni hamulec a tylko 30% przez tylny.

Ciekawym elementem jest specjalne żebro spajające górne rurki tylnego trójkąta poprawiające sztywność.

Pomimo braku mocowania klasycznego hamulca pozostawiono belkę łączącą górne rurki tylnego widelca jednocześnie ją wzmacniając. Dzięki takiemu zabiegowi w prosty sposób zwiększono sztywność boczną konstrukcji ramy. Podobnie jak w modelu tegorocznym także i w modelu SuperSix EVO Hi-Mod Disc przystosowanym pod hamulce tarczowe rama posiada pełną integrację co oznacza, że wszelkie przewody oraz pancerze poprowadzone są wewnątrz ramy od mostka aż do samego końca.

Jedyny mankament jaki zauważyłem dotyczył przedniego widelca. W przypadku gdy hamujemy płynnie wszystko gra w należytym porządku. Jednak w przypadku gdy zaczniemy hamować impulsowo daje się wyczuć drganie widelca w płaszczyźnie roweru. Rozumiem, że jest to rower szosowy gdzie widelec musi posiadać dwie przeciwstawne cechy tzn. musi być wystarczająco sztywny, żeby sprostać siłą generowanym przez hamulec tarczowy a z drugiej strony musi być na tyle elastyczny, żeby tłumił nierówności. Mówimy jednak o najwyższym modelu więc mamy prawo czepiać się najdrobniejszych szczegółów, które należałoby poprawić.

Geometria:

Specyfikacja:

  • Rama - nowa SuperSix EVO Disc, wykonana z carbonu BallisTec Hi-MOD, kompatybilna z technologią Di2, wykonana w technologii SPEED SAVE, posiada suport w technologii PressFit BB30a
  • Widelec - nowy SuperSix EVO Disc, wykonany z carbonu BallisTec Hi-MOD, wykonany w technologii SPEED SAVE, rura sterowa wykonana w standardzie 1-1/8" to 1-1/4", oś piasty wykonana w standardzie 100x12mm
  • Obręcze - Cannondale HollowGram Si, wykonane z carbonu, przystosowane do współpracy z oponami bezdętkowymi oraz hamulcami tarczowymi, średnica wewnętrzna obręczy wynosi 19mm, wysokość obręczy wynosi 35mm
  • Piasty - Cannondale HollowGram Si Disc, wykonane w technologii Shimano Center-lock, przód (standard osi 100x12mm, ilość szprych 24), tył (standard osi 135x9mm QR, ilość szprych 28)
  • Szprychy - DT Swiss Aerolite, kształt (proste)
  • Opony - Schwalbe Pro ONE Tubeless, 700x25c
  • Korba - Cannondale HollowGram Si, BB30a, wyposażona z zintegrowany z blatami pająk SpideRing, rozmiary zębatek 52/36
  • Środek suportu - Cannondale Alloy PressFit30
  • Łańcuch - Shimano HG701, 11 rzędowy
  • Kaseta - Shimano Ultegra, 11-28, 11 rzędowa
  • Przerzutka przednia - Shimano Ultegra Di2, mocowana na haku
  • Przerzutka tylna - Shimano Ultegra Di2
  • Manetki - Shimano RS785 Hydrauliczne, Di2
  • Kierownica - Cannondale C1 Ultralight, wykonana z aluminium 7050, Compact
  • Owijka - Fi'zi:k Microtex Superlight Classic
  • Mostek - Cannondale C1 Ultralight, wykonany z aluminium 2014, średnica mocowania kierownicy 31.8mm, wznios 6 stopni, wyposażony w zintegrowany uchwyt liczników marki Garmin
  • Stery - SuperSix EVO, wysokość górnej części 25mm, górna część wykonana z carbonu
  • Hamulce - Shimano BR805 hydrauliczne, mocowanie w standardzie Flat Mount
  • Siodełko - Fi'zi:k Arione R5, pręty wykonane z magnezu
  • Sztyca - Cannondale SAVE Carbon, rozmiar sztycy 25,4x350mm
  • Dostępne rozmiary - 44, 48,50,52,54,56,58,60,63cm

Podsumowując mogę powiedzieć, że model Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod z obecnej kolekcji jest typową maszyną do wygrywania zawodów na której zarówno pokonywanie podjazdów jak i zjazdów jest czystą przyjemnością. Pomimo sportowej geometrii jest jednocześnie bardzo wygodny a jazda na nim jest czystą przyjemnością. Duży nacisk pragnę położyć tutaj na kwestię zjazdów. Rower jest lekko nerwowy dzięki czemu z łatwością pokonuje nawet ciasne zakręty. Jednocześnie jednak jest bardzo stabilny na zjazdach nawet przy bardzo dużej prędkości. To co było i jest nadal piętą achillesową rowerów wyposażonych w klasyczne hamulce to fakt, iż czasami trzeba rozpocząć hamowanie wystarczająco wcześnie szczególnie podczas bardzo niesprzyjającej pogody, żeby np. zmieścić się zakręcie. Model Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 pozbawiony jest tej wady. Nawet pokonując alpejski zjazd w ulewie możemy rozpocząć hamowanie praktycznie w ostatniej chwili (o ile pozwolą nam na to opony). Dzięki temu dłuższą część zjazdu pokonujemy z wyższą prędkością co przekłada się na cenne sekundy na mecie. Ponadto w "krytycznej" sytuacji jesteśmy w stanie o wiele skuteczniej zahamować chroniąc się przed kraksą czy wypadkiem. Za taki komfort przyjdzie nam zapłacić wzrostem masy roweru o ok 330g (rama oraz dwie tarcze hamulcowe). Waga kompletu klasycznych hamulców Ultegra BR-6700G oraz kompletu zacisków Ultegra BR-RS805 jest zbliżona. Moim zdaniem jeżeli jeździmy wyłącznie po Mazowszu czy też Wielkopolsce kupono modelu SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 jest sprawą do przemyślenia. Jednakże jeżeli nasze wojaże zahaczają o tereny o dosyć sporej różnicy poziomów takich jak min. Podhale, Beskidy czy Alpy model ten mogę polecić z czystym sumieniem. Owe 330g, które stracimy na na ramie oraz hamulcach możemy przecież odzyskać w innych miejscach.

Model Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2 będzie do kupienia w cenie 6199,99$

Dystrybutorem marki Cannondale w Polsce jest czeska firma Aspire Sports s.r.o. ( http://www.aspire.eu/pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl