Olympia F1 - nowy sztywniak 29" do XCO

Olympia zaprezentowała model F1. Jest to topowy model tego włoskiego producenta przeznaczony do XCO na sezon 2017. W porównaniu do modeli z kolekcji 2016 miejscami dokonano dosyć znacznej oraz bez kompromosowej zmiany kształtu rurek. Hasłem przewodnim przy projektowaniu nowej ramy było twórcze oraz nieszablonowe myślenie. Nie było zatem pomysłów zbyt śmiałych. Liczył się cel. Nowy model powstał dzięki współpracy z czołowymi zawodnikami jeżdżącymi w teamie Olympii oraz z zawodnikami, który używają ram Olympii podczas zawodów zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Należą do nich min. mistrz Włoch w XCO Daniele Braidot (GS Forestale Cicli Olympia Vittoria), mistrz Kolumbii Leonardo Paez (Olympia-Polimedical). Nazwa F1 także nie jest przypadkiem. Kojarzy się bowiem z bezkompromisowymi rozwiązaniami technicznymi a nie tylko z cechami estetycznymi.

Rama modelu F1 została wyposażona w solidną główkę sterową oraz mufę suportu. Jednocześnie została odchudzona i obecnie waży 1,050g. Było to możliwe dzięki redukcji wagi w miejscach najmniej obciążonych. Górna rura tylnego trójkąta została połączona z rurą podsiodłową płaskim odcinkiem o celowo powiększonych wymiarach. Rura ta następnie przechodzi płynnie w górną rurę przedniego trójkąta. Dzięki temu naprężenia generowane przez tylne koło są lepiej rozpraszane po całej powierzchni ramy. Jednocześnie  przekrój, który zapewnia pochłanianie drgań oraz amortyzację zapewnia wysoką sztywność boczną oraz odporność na skręcanie. Dzięki temu całość działa jak bardzo delikatny softtail. Z przodu zaraz za główką sterową górna rura przedniego trójkąta unosi się delikatnie ku górze oraz powiększa w celu zwiększenia zdolności do pochłaniania naprężeń generowanych przez amortyzator.

Rama posiada budowę typu "monocoque", a wykonana została z włókien najnowszej generacji takich jak T1000 oferujących minimalną wagę przy maksymalnej wytrzymałości w połączeniu z włóknami M40J and T800.

Mocowanie tylnego koła wykonane zostało w standardzie BOOST (oś o długości 148mm i średnicy 12mm). Zapewnia to dodatkową sztywność w płaszczyźnie poprzecznej. Tylny trójkąt jest krótszy niż w poprzednich modelach dzięki temu rama cechuje się wyjątkową zwrotnością oraz agresywnością podczas pokonywania podjazdów. W kwestii standardu mufy suportowej zdecydowano się na PressFit 41x92. Mufa suportowa została solidnie przymocowana do rury podsiodłowej oraz dolnej rury tylnego trójkąta, dzięki czemu zminimalizowany został wypływ sił generowanych na ramę podczas pedałowania. Ciekawe rozwiązanie zastosowano w przypadku główki ramy. Konstrukcja podobna do kratownicy zwiększa sztywność oraz odporność na naprężenia główki sterowej. Ważnym elementem konstrukcji jest fakt, iż otwory pod prowadzenie przewodów wewnątrz ramy nie są umieszczone w strefie, w której występuje kumulacja naprężeń pochodzących od widelca. Wiadomo przecież jak wyglądają współczesne trasy wyścigów XCO.

W kwestii estetyki dział badawczy Olympii podczas prac nad ramą F1 chciał zaprojektować ramę o wyraźnych oraz czystych kształtach. Z tego też powodu przewody zostały zgodnie zresztą z obowiązującymi obecnie standardami poprowadzone wewnątrz ramy.

Model oferowany będzie w malowaniu biało/czerwono/czarnym oraz rozmiarach S, M, L. W sprzedaży będzie dostępny od października tego roku.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl