Giant Full-E+0 SX -krótki test odnowieonego elektrycznego fulla

Coraz bardziej widocznej obecności rowerów górskich z napędem elektrycznym nie można zaprzeczyć. Przy okazji wyjazdu na Media Days mieliśmy okazję przetestować odświeżony rower marki Giant wyposażony w napęd elektryczny z kategorii all mountain czyli Full-E+. Rower ten chociaż nawę odziedziczył po swoich przodkach to jednak ciało otrzymał całkowicie nowe.W poprzedniej odsłonie zarówno silnik jak i bateria były niejako doklejone do ramy. Obecnie dzięki przeprojektowaniu konstrukcji samej ramy jak i zastosowaniu kilku plastikowych osłon całość tworzy spójną bryłę. Mogę zatem przyznać dużego plusa za wygląd.

Model Full-E+0 SX został wyprodukowany z hydroformowanych rurek wykonanych ze stopu aluminium Aluxx SL (stop aluminium 6011). Zastosowanie aluminium podnosi nieco wagę lecz podwyższa odporność na trudy użytkowania oraz w sposób znaczący obniża cenę. Nie ukrywajmy tego. Model ten jest rowerem typu all mountain. Oznacza to nie mniej nie więcej, że ryzyko kontaktu z "matką ziemią" jest bardzo wysokie. Jeżeli chodzi o geometrię to na sezon 2017 wszystkie rowery z pełnym zawieszeniem od Gianta przeszły lekką modernizację. Środek suportu powędrował w dół a tylny trójkąt został delikatnie skrócony. Dzięki temu zabiegowi środek ciężkości przesunął się jeszcze bliżej ziemi poprawiając balans rowerem a rower chętniej pokonuje ciasne zakręty.

Ramy z pełnym zawieszeniem Gianta na sezon 2017 posiadają pewną wisienkę na torcie. Mowa tutaj o wahaczu. Wyższe modele rowerów z pełnym zawieszeniem marki Giant wyposażone będą w wahacze wykonane z włókna węglowego. Niby nic niezwykłego. Dużo firm wykonuje te elementy z włókna węglowego. Jednakże szczegół tkwi w technologii wykonania. Wahacz w ramach Gianta nie został on wykonany klasyczną metodą polegającą na układaniu kolejnych warstw tkaniny, lecz na bazie wtrysku pod bardzo wysokim ciśnieniem masy zawierającej zmielone włókna węglowe (technologia Advanced Forged). Taki materiał cechuje się izotropowymi własnościami mechanicznymi tzn. jednostka objętości posiada takie same parametry w każdym kierunku. Maty wykonane z włókien posiadają własności anizotropowe, tzn. ich parametry zależą od kierunku działania siły. Reasumując technologia Advanced Forged pozwala wytwarzać elementy w sposób bardziej ekonomiczny w porównaniu do klasycznej metody wytwarzania (z mat nasączonych żywicą). Elementy wytwarzane nie są tak wytrzymałe jak w przypadku konstrukcji wytwarzanych metodami klasycznymi, lecz ich własności są o 60% lepsze niż porównywane elementy wykonane z aluminium. Konstrukcja zawieszenia to znany i sprawdzony w bojach system Maestro.

Jak do tej pory także i w sezonie 2017 Giant będzie kontynuował w dziedzinie silników współpracę z marką Yamaha. Ten niepozorny motor SyncDrive generuje moment obrotowy aż 80Nm. Silnik został wyposażony aż w cztery czujniki siły jaką przykładamy do ramion korby w momencie nacisku na pedały. Ponadto został wyposażony w czujnik kadencji. Dzięki temu układ sterujący silnikiem jest w stanie generować moc proporcjonalną do mocy wytwarzanej przez na samych. Dzięki czemu w momencie gdy pedałujemy lekko po równym terenie silnik wie, że jedziemy po równym i nie jest konieczne generowanie zbędnych watów oraz marnowanie mocy akumulatora. Jednakże z chwilą gdy napotkamy na stromą hopkę silnik wygeneruje proporcjonalnie większą moc do tej, którą sami przykładamy. Rower został przetestowany na alpejskich stromych podjazdach. Z łatwością dało się wyczuć, że w momencie, gdy nachylenie zbliżało się do 20% i depnęliśmy ostro po pedałach silnik gwałtownie zwiększał generowaną przez siebie moc. Zatem tryby pracy silnika są tak naprawdę poziomem maksymalnej generowanej przez niego mocy.

Silnik w modelu Full-E+ został sprzężony z najbardziej pojemną baterią z pośród tych dostępnych w ofercie Gianta czyli o pojemności 5000Wh (bateria zapewnia zasięg aż 200km, wartość należy przyjąć z dużym przymrużeniem oka).

Aby naładować baterię wystarczy przekręcić kluczykiem, wyjąć odraz podłączyć do ładowarki. Podczas jazdy bateria siedzi pewnie. Nie słychać żadnych pisków czy też zgrzytań.

Silnikiem steruje się za pomocą bardzo prostej manetki. Mamy możliwość: włączenia/wyłączania silnika, zmiany trybu zasilania (Eco, Normal, Power) oraz podświetlanie ekranu.

Wyświetlacz jest średniej wielkości. Jest jednak bardzo czytelny nawet podczas intensywnego oświetlenia czy w trakcie zjazdu z wysoką prędkością.

Model Giant Full-E+0 SX wyposażony został w napęd Sram EX1 dedykowany do zastosowania w rowerach elektrycznych. Przyznam się szczerze już od chwili gdy po raz pierwszy zobaczyłem ten napęd podczas zamkniętej prezentacji marki Sram w kwietniu tego roku byłem ciekawy jak on tak naprawdę działa. Działa naprawdę dobrze. Pomimo znacznie większych sił oddziałujących na łańcuch oraz napęd podczas podjazdów oraz znacznie większej różnicy pomiędzy poszczególnymi zębatkami kasety w porównaniu do kaset napędów klasycznych kultura pracy była bardzo wysoka. Nawet podczas podjazdów o nachyleniu 20% i maksymalnej generowanej przez silnik mocy zmiana przełożeń odbywała się płynnie. Jednakże wrażenia odnoście grupy EX1 zostawmy sobie na osobną historię.

Podsumowując mogę po 2h zabawie w terenie alpejskim (ponad 1000m podjazdu) stwierdzić, że rower sprawi dużo radości użytkownikowi, szczególnie w obliczu tak niskiej wagi (21,5kg). Balans rowerem stoi naprawdę na wysokim poziomie i nawet pedałowanie pod górkę ze względu na masę i z wyłączonym silnikiem nie stanowi problemu.

Specyfikacja:

Rama: GIANT Full-E+ 27.5" AluxX SL Aluminium, 140mm Maestro, Boost 12x148,

Amortyzator RockShox Lyrik RCT3, Dual Position Air™ 160~130, 1􀇩"~1˝"-OverDrive

Alu-Schaft, Boost 15x110 Maxle Ultimate

Damper RockShox Super Deluxe RC3, DebonAir, Metric Trunnion Mount

Manetki SRAM EX1 X-ACTUATION™ Trigger MatchMaker X 1x11

Przerzutka MRP 1x Carbon D-Mount co-molded TR Mini-Guide

Korba Praxis Works 4130, 36 Z. / GIANT by FSA Aluminium

Kaseta SRAM EX1 X-GLIDE-899 E-BLOCK™ 11f., 10-48 Z.

Łańcuch SRAM PowerChain 1051

Hamulce SRAM Guide RSC, Hydraulik-Scheibenbremse, CenterLine-Rotoren

(200mm)

Obręcze DT Swiss EX 1501 Spline® ONE Laufrad-System, 30-584, Straightpull,

Aluminium Clincher Tubeless Ready, geschweißt, geöst, 3-Cross-Einspeichung,

Ratchet System® Freilauf, Boost 15x110 / 12x148 QR

Opony Schwalbe Nobby Nic Evolution, faltbar, SnakeSkin, 65-584, TrailStar /PaceStar

Kierownica GIANT Contact SL DH RiserBar, 19mm Rise, 31.8x800

Mostek GIANT Contact, ±8°, 31.8

sztyca GIANT Contact SL Switch-Remote, Vario-Stütze, Zero-Offset, 30.9,

345mm/100mm (S-M), 395mm/125mm (L), 440mm/150mm (XL)

Siodło GIANT Contact SL Neutral

Pedały GIANT Aluminium Plattform

Silnik GIANT SyncDrive Sport powered by Yamaha Mittelmotor, 250 W, 80 Nm,

Bateria GIANT EnergyPak 500 Lithium-Ionen Unterrohr-Akku, integriert, 36 V - 13.8 Ah (496 Wh),

Komputer: GIANT RideControl Evo

Dystrybutorem marki Giant w Polsce jest firma Giant Polska Sp. z o.o. ( https://www.giant-bicycles.com/pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl