Shimano Dura Ace R9100 - wszystko o nowej grupie szosowej

Shimano przedstawia szczytowe osiągnięcie techniki w dominacji rowerów szosowych pod postacią nowej serii DURA-ACE ze zsynchronizowaną zmianą przełożeń, pomiarem mocy, hydrauliczną siłą hamowania, nowymi profilami kół oraz łącznością bezprzewodową.

Kilka dni temu Shimano zaprezentowało DURA-ACE R9100, najbardziej zaawansowaną grupę Shimano, odpowiadającą na potrzebę wszystkich profesjonalistów i entuzjastów wyścigów szosowych, jak podnieść poziom wydajności. 

Już od pierwszych wyścigów rowerowych, zawodnicy poszukiwali zwycięskiego sposobu na połączenie lżejszych, mocniejszych i bardziej niezawodnych części. Po ponad 150 latach od stworzenia pierwszych części rowerowych, Shimano kontynuuje misję dążenia do tworzenia najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych części do rowerów szosowych na rynku. 

Myślą przewodnią nowej grupy DURA-ACE R9100 było przetestowanie i ulepszenie każdego elementu, aby zoptymalizować wkładany wysiłek i zmaksymalizować osiąganą wydajność lub innymi słowy, w celu ograniczenia do minimum strat energii pomiędzy wysiłkiem, jaki kolarz wkłada, a wydajnością, jaką uzyskuje. W ten sposób każdy element DURA-ACE R9100 został zaprojektowany do pracy z maksymalną efektywnością z każdą inną częścią systemu. Taka jest myśl przewodnia Shimano. Wynikiem jest DOMINACJA SYSTEMU. 

Nowy DURA-ACE R9100 przejmuje system początkowo opracowany przez Shimano dla rowerów górskich - wprowadzenie przerzutki ze zsynchronizowaną zmianą przełożeń  dla rowerów szosowych, pozwalającą kolarzom na kontrolę obu przerzutek przy użyciu tylko jednej manetki. 

DURA-ACE R9100 obejmuje również opcję zintegrowanego pomiaru mocy, opcję tarczowych hamulców hydraulicznych do sprawniejszego hamowania oraz nowych profili obręczy do zapewnienia nowego poziomu wydajności kół. 

Dodatkowo DURA-ACE R9100 korzysta z nowej aplikacji Bluetooth E-TUBE, która pozwala kolarzom na ściąganie profili użytkownika na kilka rowerów wyposażonych w Di2 oraz do optymalizacji preferencji zmian biegów ze smartfonów i tabletów.

OPTYMALNE PRZENIESIENIE MOCY 

Myślą przewodnią DURA-ACE R9100 była maksymalizacja wydajności kolarza poprzez ograniczenie do minimum strat energii przez układ przeniesienia napędu. Proces ten zaczyna się w mechanizmie korbowym. Nowy projekt mechanizmu korbowego 2x11 HOLLOWTECH II niesie ze sobą konwencjonalną nową estetykę oraz ulepszoną wydajność zmiany przełożeń w nowej serii DURA-ACE. 

Większe, ale lżejsze ramię korby HOLLOWTECH II oraz zewnętrzna zębatka HOLLOWGLIDE zwiększają sztywność oraz przeniesienie mocy od kolarza przez pedał do układu przeniesienia napędu, przy nieznacznym obniżeniu masy o 7g w stosunku do poprzedniego mechanizmu korbowego DURA-ACE. Dostępnych jest 5 odmian mechanizmu korbowego: 50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T i 55-42T z 7 długościami ramienia korby wahającymi się od 165 do 180mm. Waga: 609g (50-34T), 621g (53-39T) 

POMIAR MOCY 

Dzięki pierwszemu zintegrowanemu pomiarowi mocy Shimano, możesz spodziewać się niezwykle dokładnych danych o mocy w czasie rzeczywistym, co pozwoli na śledzenie i analizę wydajności. Miernik mocy pozwala na integrację i łatwą instalację (parowanie) przy zastosowaniu urządzeń wyświetlających innych firm, pozwalające na osiągnięcie najbardziej zaawansowanego i dokładnego poziomu pomiaru wydajności i analizy anatomicznej dostępnej na chwilę obecną. Nie tylko można zmierzyć czystą moc wyjściową w watach, również lewa i prawa noga mogą być zmierzone osobno, jak również tempo, co pozwala na uzyskanie najbardziej dokładnego pomiaru wydajności, niezależne od czynników zewnętrznych, takich jak stopień nachylenia, powierzchnia drogi i wiatr.

FC-R9100-P jest pierwszym produktem Shimano mierzącym moc pedałowania oraz pierwszym produktem na rynku, mierzącym moc i który jest zintegrowany z korbą. Został stworzony, by rowerzyści mogli korzystać z jednego z najbardziej dokładnych systemów pomiaru mocy, przy wykorzystaniu technologii z bikefitting.com, firmy należącej do Shimano i specjalizującej się w wysoce zaawansowanych urządzeniach do dopasowywania i pomiaru rowerów.  

„Mózg” urządzenia do pomiaru mocy znajduje się wewnątrz korby Dura Ace (w pająku), a miernik naprężenia zlokalizowany jest wewnątrz ramion korb, co pozwala na pomiar mocy osobno dla każdej z nóg. Mózg tego mechanizmu jest dyskretny i kompaktowy, co sprawia, że cały system jest jednym z najlżejszych i najczystszych systemów na rynku. Ze względu na fakt, że pomiar mocy połączony jest z pająkiem, można z łatwością wymienić tarcze bez żadnego wpływu na dokładność pomiaru. Sprawdzanie oraz wgrywanie oprogramowania wewnętrznego może również odbywać się przy użyciu smartfona lub tabletu za pomocą połączenia Bluetooth (E-TUBE).  

Jednostka jest zasilana zintegrowanym akumulatorem. Może być ładowany przy użyciu niewielkiego magnetycznego adaptera bez konieczności zdejmowania pokrywy lub obudowy.  Fred Grappe, kierownik zawodowej grupy kolarskiej Francaise Des Jeux był członkiem zespołu rozwojowego pomiaru mocy DURA-ACE.  

„Dzisiejsi kolarze nie mogą trenować więcej, mogą tylko trenować mądrzej. Pozwala na to pomiar mocy, przekazując kolarzom informacje zwrotne odnośnie pracy ich nóg. Eliminuje to losowość jazdy, dostarczając cenne i odpowiednie informacje odnośnie wydajności oraz informując kolarzy o tym, jak powinien wyglądać ich trening i/lub regeneracja. Jeśli jeździsz na wyczucie lub trenujesz godzinami lub starasz się utrzymać średnią prędkość, wówczas ignorujesz wiele innych zmiennych, które mogłyby zmienić Cię w lepszego rowerzystę lub podpowiedziałyby Ci kiedy Twoje wysiłki liczą się najbardziej. Teraz Twoim prawdziwym punktem odniesienia w kwestii wydajności będą wrażenia towarzyszące mocy wyjściowej z prawej i lewej nogi.  

“W przeszłości Shimano opracowało najbardziej zaawansowaną korbę jaką znam – „power crank” – do pracy w laboratorium. Teraz przenieśliśmy tą technologię i doświadczenie z laboratorium na system odpowiedni do zastosowania w warunkach rzeczywistych w świecie wyścigów. Razem z grupą Francaise Des Jeux poddaliśmy ją testom w sezonie 2015-2016 i niesamowite wrażenie zrobił na nas zakres uzyskanych cennych informacji do analizy.  

NOWY POZIOM WYDAJNOŚCI KOŁA 

Do spowolnienia kolarzy prowadzi nakładanie się na siebie dwóch sił: oporu powietrza i bezwładności. Koła DURA-ACE R9100 są zaprojektowane do zwalczania tych sił poprzez cechy aerodynamiczne oraz zmniejszony opór toczenia.  

Dwa nowe koła C60 and C40 o obręczy o szerokości 28 mm usprawniają przednie i boczne przeniesienie mocy, a dzięki ultra lekkim węglowym obręczom o wysokości 60 mm i 40 mm pozwalają na redukcję oporu powietrza. Dzięki temu koła Dura Ace R9100 C60, w prawdziwym życiowym scenariuszu, dają oszczędność 16W w porównaniu z obecnym zestawem kół Shimano DURA-ACE 9000 C50.   

Pomiar oszczędności energii kół: Warunki: Wiatr boczny 7.5ˇ na oponie 25c podczas sprintu na płaskiej drodze.   

WH-9100 C60TU 1400g/zestaw (oszczędność 16W)  
WH-9100 C40TU 1331g/zestaw (oszczędność 2W)
WH-9000 C50 TU 1442g/zestaw  

Koła C24 dopełniają nowy model DURA-ACE i oferują trzy wysokości obręczy do wyboru (60mm, 40mm i 24mm). Wybrane koła są dostępne w wersjach na szytkę, oponę i oponę bezdętkową z szybkozamykaczami Shimano lub z osią E-thru (12mm).   

SYSTEMY ZMIANY PRZEŁOŻEŃ 

Zakres opcji zmiany przełożeń w DURA-ACE R9100 jest zaprojektowany kompleksowo, by zaspokajać wszystkich czołowych kolarzy; mechaniczne lub elektroniczne manetki i przerzutki mogą być połączone z hydraulicznymi lub mechanicznymi dźwigniami hamulców oraz mogą być założone na kierownicę rowerów do jazdy na czas i triatlonowych. 

Wprowadzenie hamulców hydraulicznych w modelu DURA-ACE gwarantuje większą kontrolę i pewniejsze hamowanie w ciężkich warunkach pogodowych. Chwyty dźwigni hydraulicznych (ST-R9120/70) umożliwiają założenie zbiornika wyrównawczego i zapewniają pozycję ergonomiczną dla rąk, podobnie jak w przypadku chwytów mechanicznych (ST-R9100/50). Pozycję dźwigni można regulować. Kolarze wybierający elektroniczną zmianę przełożeń Di2 mogą także dostosować opcję funkcji multi-shift poprzez włączenie przycisku on/off lub w celu dalszej modyfikacji poprzez oprogramowanie E-TUBE.  

Para mechanicznych dźwigni zmiany przełożeń (ST-R9100) z hamulcami szczękowymi waży 365g, a z mechanicznymi hamulcami tarczowymi (ST-R9120) 505g. Tymczasem elektroniczne dźwignie zmiany przełożeń (ST-9150) ważą 230g za parę a elektroniczne dźwignie hydrauliczne (ST-9170) ważą 360g za parę. 

Zsynchronizowana zmiana przełożeń Shimano jest całkiem nową opcją wprowadzoną w elektronicznych grupach szosowych Shimano, zaprojektowana by uprościć wybór przełożeń i ograniczyć konieczność dokonywania wyboru podczas wyścigu. Jadąc na maksimum swoich możliwości, podejmowanie decyzji może być nieco zaburzone. Im mniej stresu dla kolarza i im mniej decyzji musi podjąć, tym mniej popełni błędów. Dlatego zsynchronizowana zmiana przełożeń została zaprojektowana tak, aby kolarz mógł zdecydować czy wybrać niższe czy wyższe przełożenie niezależnie od faktu, czy zmiana przełożenia musi być wykonana na przedniej lub tylnej przerzutce.  

Dostępne będą dwa tryby zsynchronizowanej zmiany przełożeń:  

Pełna zsynchronizowana zmiana przełożeń SHIMANO: przednia przerzutka reaguje w oparciu o zmianę przełożenia tylnej przerzutki. W zasadzie oznacza to, że gdy jest uruchomiona, nie są wymagane dwie oddzielne manetki do kontroli przerzutki przedniej i tylnej, do kontroli obu wystarczą dwa przyciski na jednej manetce.   

Tryb częściowej synchronizacji Shimano: tylna przerzutka reaguje w oparciu o zmianę przełożenia przedniej przerzutki, zmieniając przełożenie na kolejne odpowiednie w momencie, gdy kolarz zmieni przełożenie przedniej przerzutki. 

Pełna zsynchronizowana zmiana przełożeń Shimano najwięcej korzyści wnosi w przypadku  jazdy na czas i triatlonu. Zmniejszenie liczby przycisków upraszcza proces podejmowania decyzji i ogranicza stres dla kolarzy i pozwala na zmniejszenie rozmiaru dźwigni o 28% (z 40mm szerokości do 29mm) i ogranicza masę dźwigni o 22% (z 128g do 100g). Ta nowa funkcja jednego przycisku została również wprowadzona do manetek satelitarnych. 

Przednie (FD-R9150) i tylne (RD-R9150, 204g) przerzutki zostały wyposażone w nowe funkcje kokpitu. Obie elektroniczne przerzutki są kompaktowe i zaprojektowane tak, by chronić przed przełączaniem przerzutki w przypadku uderzenia. Niski profil tylnej przerzutki cechuje również technologia SHIMANO SHADOW RD, co pozwala na umiejscowienie wózka przerzutki jeszcze niżej pod działającą zębatką.

Przednie i tylne przerzutki Di2 są połączone z małą bezprzewodową jednostką Shimano EW-WU111, co pozwala na  bezpieczne połączenie ANT pomiędzy DURA-ACE R9100 a urządzeniami innej firmy. Te elementy mogą być podłączone do oprogramowania Shimano E-TUBE, które wspiera programowalne aspekty elektronicznego system zmiany przełożenia Di2. Dodatkowo, dzięki technologii Bluetooth, jest ono również dostępne na smartfonach i tabletach.   

Najnowsza wersja E-TUBE (2.11.1) pozwala również na zapisywanie profili indywidualnych kolarzy oraz wgrywanie ich na rower, co zapobiega konieczności przeprogramowywania systemu od początku dla każdej kolejnej jazdy lub wyścigu. 

Umiejscowienie puszki przyłączeniowej z elementami elektronicznego układu przeniesienia napędu może być określone za pomocą kompatybilności ramy. Producenci ramy mogą zaprojektować ramy, które mieszczą puszki przyłączeniowe w dolnej rurze ramy. Ewentualnie, producenci elementów mogą zaprojektować kierownicę lub wsporniki kierownicy, w których umieszczona zostanie puszka przyłączeniowa. Ostatecznie, takie puszki mogą być wciąż przechowywane zewnętrznie pod mostkiem. 

Również mechaniczna zmiana przełożeń została usprawniona, przede wszystkim uzyskano niezwykle dużą wrażliwość manetek. Nowa struktura przedniej przerzutki oraz SHIMANO SHADOW RD o niskim profilu mocowania typu „direct mount”, zdecydowanie usprawniają szybkość mechanicznej zmiany przełożeń. Masy przedniej (FD-R9100-F) i tylnej (RD-R9100) to kolejno 69g i 158g. 

Tył napędu to nowa kaseta o zębatkach 11-30 z technologią HYPERGLIDE, które rozszerzają zakres biegów dla kolarzy, jednocześnie zostawiają gładką i szybką pracę łańcucha, bez względu na to czy kolarz zmienia przerzutki w górę czy w dół. 

Uzupełnieniem napędu są nowe lżejsze pedały DURA-ACE, zoptymalizowane pod kątem perfekcyjnej równowagi pomiędzy masą i sztywnością.  

HAMOWANIE 

Obecnie dostępne są dwa rodzaje hamulców DURA-ACE; mechaniczne hamulce szczękowe lub hydrauliczne hamulce tarczowe. Szosowe hydrauliczne hamulce tarczowe w nowym modelu DURA-ACE dodają dodatkowy element kontroli i pewności w kwestii działania hamulców w ciężkich warunkach (pogodowych). 

Zaciski hamulca szczękowego dwu zawiasowe lub typu “direct mount” mają niezwykle wysoką wydajność, oferując najlepszą równowagę pomiędzy sztywnością, masą a siłą hamowania, zapewniając smukłą konstrukcję, dając lepszą przestrzeń dla opon do 28C i  43%-procentowe zwiększenie sztywności w porównaniu do poprzednich hamulców DURA-ACE. Opcje mocowania typu „direct mount” zapewniają zintegrowane aerodynamiczne kształty z przodu (BR-R9110-F), z tyłu siodełka (BR-R9110-RS) oraz pod suportem (BR-R9110-R). 

Zaciski hydraulicznego hamulca tarczowego mogą być montowane bezpośrednio na ramie (mocowanie płaskie) dając czysty niski profil. Nowe tarcze dedykowane DURA-ACE charakteryzują się lepszą dystrybucją ciepła, co zapewnia lepszą stabilność w wydajności hamowania. Przy zwiększonym rozmiarze adapterów, przenoszenie ciepła przez tarczę jest mniejsze i więcej ciepła zostaje rozproszone w powietrzu. Daje to zmniejszenie o 30°C temperatury tarczy w stosunku do tarcz SHIMANO z technologią ICE FREEZA. 

Podsumowując, nowa seria DURA-ACE R9100 oferuje nieprzeciętne zdolności napędowe, jednocześnie ograniczając do minimum straty energii przez poszczególne komponenty. Niezwykle pewne zmiany przełożeń, usprawnione przez zsynchronizowaną zmianę przełożeń oraz technologię HYPERGLIDE, wspólnie z poprawioną wydajnością hamowania i aerodynamicznie efektywnymi kołami to wartości dodane do wyjątkowości systemu. Ponadto, nowy pomiar mocy DURA-ACE R9100 to pierwszy na rynku zintegrowany system informacyjny w korbach, który pomaga kolarzom w osiąganiu najlepszych wyników. 

Bez wątpienia, niezrównana wydajność nowej serii DURA-ACE R9100 jest wynikiem najbardziej zaawansowanego systemu komponentów dla rowerzystów szosowych w całej 95-letniej historii Shimano. 

Grupa mechaniczna dostępna będzie w sprzedaży w ciągu najbliższych miesięcy. Na elektroniczną trzeba będzie poczekać trochę dłużej i powinna pojawić się w dystrybucji pod koniec roku. Ceny jeszcze nie są znane.

Porównanie wagowe nowych i wcześniejszych komponentów (włącznie z linkami / przewodami)

Więcej zdjęć zarówno z prezentacji jak i samego sprzętu możecie zobaczyć w naszej galerii.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl