Rael - koncepcja nowoczesnego roweru by Evan Solida

Evan Solida - Rael
Rael to dość ciekawy rower koncepcyjny, który ma szansę wyjść poza ramy projektowe i ujrzeć światło dzienne. Czy jednak odniesie rhoć najmniejszy rynkowy sukces? Raczej nie. Konstrukcja ramy oczywiście karbonowa, zawiera szereg bardzo ciekawych rozwiązań. Najbardziej interesujące wydaje się być połączenie komputera rowerowego z kamerą, która w czasie swojej pracy zastępuje lusterko wsteczne pokazując co się dzieje za rowerzystą. Jej najciekawszą funkcją jest jednak rozpoczęcie zapisywania tego co się dzieje w momencie nastąpienia kolizji. Rejestracja materiału filmowego następuje wówczas z tyłu ale również z przodu roweru, co może stanowić materiał dowodowy jeśli sprawca zacznie po sobie sprzątać lub ucieknie z miejsca zdarzenia. W rower wbudowany jest bowiem sensor, który przekazuje rozkaz o rozpoczęciu nagrywania w przypadku uderzenia. To jednak nie koniec ciekawostek. Jak przystało na mocno zelektronizowany sprzęt, zastosowano tu shimanowskie zabawki z grupy Dura Ace Di2.
Wskażnik naładowania akumulatora umieszczono w mostku. Ukryto także hamulce - przedni został wbudowany w widelec, tylny w ramę. Także zamykacze kół sprytnie zaprojektowano, ukrywając je w ramie i widelcu. Ciekawie rozwiązano też kwestie "amortyzacji". Rura podsiodłowa została ucięta pod kątem i w to miejsce wstawiono elastomer. Daje to w pewnym ograniczonym zakresie możliwość amortyzowania wstrząsów na nierównościach. Jednak sztywność pozostawia już wiele do życzenia.
Evan Solida - Rael

Niekonwencjonalnych rozwiązań jest więcej. Bardzo ciekawie prezentuje się połączenie mostka i sterów w jeden element. Interesująco wygląda projekt korby z olbrzymią średnicą suportu, co zapewni niesamowitą sztywność, jednak uzależni potencjalnego nabywcę od tylko jednego dostawcy napędu.
Najbardziej rzucającym się elementem jest połączenie baranich rogów oraz odwrotnie zamontowanych klamkomanetek. Evan - twórca projektu, badał ergonomię tradycyjnych rozwiązań i wyjaśnia:

"Kiedy opierasz się na kierownicy, twoje palce wskazujący i środkowy, mające największą siłę, spoczywają w pobliżu środka obrotu klamki. To dalekie od ideału. Największą siłę hamowania możesz uzyskać, naciskając klamkę w pobliżu końca dźwigni. Odwrócenie pozycji klamki spowodowało że masz większą siłę hamowania do dyspozycji. Jeszcze jedna cecha charakteryzuje te hamulce, oparcia zaprojektowano ergonomicznie, na kształt spustu w pistolecie".

Evan Solida - Rael

Wszystko pięknie i na pewno konstruktor chciał dobrze, ale takie rozwiązanie nie najlepiej świadczy o jego znajomości techniki jazdy. Opierając ręce na górnej części zazwyczaj nie potrzebujemy aż takiej siły hamowania. Jest ona niezbędna przy dużych szybkościach, kiedy to ręce zawodnika spoczywają w połowie kierownicy, a sam zawodnik uzyskuje mocno pochyloną, aerodynamiczną pozycję. Tradycyjnie montowane klamki w tym momencie oferują największą siłę hamowania. Pomysł moim zdaniem kompletnie nie trafiony. Prezentuje się jednak ciekawie.

Dane techniczne
Frameset Rael - rama, widelec, stery, mostek 1670
Korba/BB Rael O-Force 53/39
750
Przednia przerzutka
Shimano DI2 124
Tylna przerzutka
Shimano DI2 z kółeczkami KCNC 221
Manetka
Rael DI2 270
Bateria Shimano DI2
71
Hamulce Rael zintegrowane
180
Koła zestaw 1
Carbon Clincher Deep Section, Rael Hub, bladed V-spokes
1650
Koła zestaw 2
ALuminum Clincher, Rael hub, round V-spokes
1525
Dętki Continental Tube Light (pair)
158
Opony Continental GP4000 700x23 (pair)
410
Zamykacze Rael Titanium stix
50
Łańcuch KNC Gold
250
Kierownica Rael carbon bullhorn
190
Sztyca Selle Italia Monolink
160
Siodło Selle Italia SLR Monolink
135
Koszyki na bidon
Rael integrated (pair)
60
Kaseta Dura Ace 7900 12-25 190
Owijka Cinelli Cork
45
Różne przewody Shimano DI2 and brake
200
Waga z kołami karbonowymi
6,78 kg
Waga z lekkimi kołami treningowymi
6,66 kg

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl