Rael - koncepcja nowoczesnego roweru by Evan Solida
Rael to dość ciekawy rower koncepcyjny, który ma szansę wyjść poza ramy projektowe i ujrzeć światło dzienne. Czy jednak odniesie rhoć najmniejszy rynkowy sukces? Raczej nie. Konstrukcja ramy oczywiście karbonowa, zawiera szereg bardzo ciekawych rozwiązań. Najbardziej interesujące wydaje się być połączenie komputera rowerowego z kamerą, która w czasie swojej pracy zastępuje lusterko wsteczne pokazując co się dzieje za rowerzystą. Jej najciekawszą funkcją jest jednak rozpoczęcie zapisywania tego co się dzieje w momencie nastąpienia kolizji. Rejestracja materiału filmowego następuje wówczas z tyłu ale również z przodu roweru, co może stanowić materiał dowodowy jeśli sprawca zacznie po sobie sprzątać lub ucieknie z miejsca zdarzenia. W rower wbudowany jest bowiem sensor, który przekazuje rozkaz o rozpoczęciu nagrywania w przypadku uderzenia. To jednak nie koniec ciekawostek. Jak przystało na mocno zelektronizowany sprzęt, zastosowano tu shimanowskie zabawki z grupy Dura Ace Di2.
Wskażnik naładowania akumulatora umieszczono w mostku. Ukryto także hamulce - przedni został wbudowany w widelec, tylny w ramę. Także zamykacze kół sprytnie zaprojektowano, ukrywając je w ramie i widelcu. Ciekawie rozwiązano też kwestie "amortyzacji". Rura podsiodłowa została ucięta pod kątem i w to miejsce wstawiono elastomer. Daje to w pewnym ograniczonym zakresie możliwość amortyzowania wstrząsów na nierównościach. Jednak sztywność pozostawia już wiele do życzenia.
Niekonwencjonalnych rozwiązań jest więcej. Bardzo ciekawie prezentuje się połączenie mostka i sterów w jeden element. Interesująco wygląda projekt korby z olbrzymią średnicą suportu, co zapewni niesamowitą sztywność, jednak uzależni potencjalnego nabywcę od tylko jednego dostawcy napędu.
Najbardziej rzucającym się elementem jest połączenie baranich rogów oraz odwrotnie zamontowanych klamkomanetek. Evan - twórca projektu, badał ergonomię tradycyjnych rozwiązań i wyjaśnia:
"Kiedy opierasz się na kierownicy, twoje palce wskazujący i środkowy, mające największą siłę, spoczywają w pobliżu środka obrotu klamki. To dalekie od ideału. Największą siłę hamowania możesz uzyskać, naciskając klamkę w pobliżu końca dźwigni. Odwrócenie pozycji klamki spowodowało że masz większą siłę hamowania do dyspozycji. Jeszcze jedna cecha charakteryzuje te hamulce, oparcia zaprojektowano ergonomicznie, na kształt spustu w pistolecie".
Wszystko pięknie i na pewno konstruktor chciał dobrze, ale takie rozwiązanie nie najlepiej świadczy o jego znajomości techniki jazdy. Opierając ręce na górnej części zazwyczaj nie potrzebujemy aż takiej siły hamowania. Jest ona niezbędna przy dużych szybkościach, kiedy to ręce zawodnika spoczywają w połowie kierownicy, a sam zawodnik uzyskuje mocno pochyloną, aerodynamiczną pozycję. Tradycyjnie montowane klamki w tym momencie oferują największą siłę hamowania. Pomysł moim zdaniem kompletnie nie trafiony. Prezentuje się jednak ciekawie.
Dane techniczne
"Kiedy opierasz się na kierownicy, twoje palce wskazujący i środkowy, mające największą siłę, spoczywają w pobliżu środka obrotu klamki. To dalekie od ideału. Największą siłę hamowania możesz uzyskać, naciskając klamkę w pobliżu końca dźwigni. Odwrócenie pozycji klamki spowodowało że masz większą siłę hamowania do dyspozycji. Jeszcze jedna cecha charakteryzuje te hamulce, oparcia zaprojektowano ergonomicznie, na kształt spustu w pistolecie".
Wszystko pięknie i na pewno konstruktor chciał dobrze, ale takie rozwiązanie nie najlepiej świadczy o jego znajomości techniki jazdy. Opierając ręce na górnej części zazwyczaj nie potrzebujemy aż takiej siły hamowania. Jest ona niezbędna przy dużych szybkościach, kiedy to ręce zawodnika spoczywają w połowie kierownicy, a sam zawodnik uzyskuje mocno pochyloną, aerodynamiczną pozycję. Tradycyjnie montowane klamki w tym momencie oferują największą siłę hamowania. Pomysł moim zdaniem kompletnie nie trafiony. Prezentuje się jednak ciekawie.
Dane techniczne
Frameset | Rael - rama, widelec, stery, mostek | 1670 |
Korba/BB | Rael O-Force 53/39 |
750 |
Przednia przerzutka |
Shimano DI2 | 124 |
Tylna przerzutka |
Shimano DI2 z kółeczkami KCNC | 221 |
Manetka |
Rael DI2 | 270 |
Bateria | Shimano DI2 |
71 |
Hamulce | Rael zintegrowane |
180 |
Koła zestaw 1 |
Carbon Clincher Deep Section, Rael Hub, bladed V-spokes |
1650 |
Koła zestaw 2 |
ALuminum Clincher, Rael hub, round V-spokes |
1525 |
Dętki | Continental Tube Light (pair) |
158 |
Opony | Continental GP4000 700x23 (pair) |
410 |
Zamykacze | Rael Titanium stix |
50 |
Łańcuch | KNC Gold |
250 |
Kierownica | Rael carbon bullhorn |
190 |
Sztyca | Selle Italia Monolink |
160 |
Siodło | Selle Italia SLR Monolink |
135 |
Koszyki na bidon |
Rael integrated (pair) |
60 |
Kaseta | Dura Ace 7900 12-25 | 190 |
Owijka | Cinelli Cork |
45 |
Różne przewody | Shimano DI2 and brake |
200 |
Waga z kołami karbonowymi |
6,78 kg |
|
Waga z lekkimi kołami treningowymi |
6,66 kg |
komentarze