SRAM GX - test

Podczas zeszłorocznego festiwalu rowerowego nad Gardą mieliśmy okazję pierwszy raz zapoznać się z działaniem nowej grupy SRAM GX 1x11s co opisywaliśmy u nas na portalu. Wydaje się jakby to było wczoraj, a już część redakcji bierze udział w festiwalu 2016, a ja przedstawię Wam, jak spisuje się SRAM GX podczas intensywnego użytkowania w terenie.

Gdy kilka miesięcy temu trafiła do nas grupa pierwsze co zrobiłem to położyłem ją na naszą „słynną” wagę redakcyjną.

Zacznijmy od specyfikacji poszczególnych produktów, sprawdzenia ich wagi oraz cen (zaczerpniętych ze sklepów internetowych).

Korba SRAM GX1


Dane techniczne:
Open Core Technology AL (GX-1400 Mechanizm korbowy)
6000 serii AL (GX-1000 Mechanizm korbowy)CNC 7075,
dwukolorowa tarcza anodyzowana X-SYNC ™ (30-32-34-36-38)
Pressfit: konfiguracje: 30, BB30, GXP i Pressfit GXPDługości korby 175, 170 
Kolory: czarny, czerwony24 i 30mm opcja
Kompatybilna technologia: X-SYNC ™- 
Waga: 680g (GX-1400, GXP, 175mm, 32T
Waga realna 685g
Cena 499zł

GX 1x11 - tylna przerzutka


Dane techniczne:
Konstrukcja X-HORIZON ™ zmniejsza siłę zmiany biegów
Uszczelnione łożyska
Aluminiowa konstrukcjaKolory: czarny, czerwony 
Technologie: X-Horizon ™, X-HORIZON™, X-ACTUATION™, X-SYNC™, ROLLER BEARING CLUTCH™, CAGE LOCK™ 
Waga: 265g
Waga realna: 267g
Cena: 499zł

Manetka SRAM GX 11s


Dane techniczne:
Idealna zmiana biegów.
Precyzyjna, szybka, bezkompromisowa.
Technologie:SRAM X-1x ™ X-ACTUATION™ do precyzyjnego obsługiwania kasety 11 biegowej
Aluminiowa dźwigniaKolory: czarny, czerwony 
Technologie: X-ACTUATION™,MatchMaker™, zintegrowany 
Waga: 122g
Waga realna: 122g + linka
Cena: 249zł

Kaseta SRAM GX 1x11s


Dane techniczne:
Zębatki 10-42T
Kompatybilna z bębenkiem XD™ body drive
Technologie: FULL PIN™, XD™ driver body, JET™
Waga: 394g
Waga realna: 325g
Cena: 599zł

PC-X1 - łańcuch


Dane techniczne:

SRAM 1x™ zaprojektowany z technologiaą XX1
11-biegowy  POWERLOCK™
Kolor: Black/SilverTechnologie: X-SYNC™, POWERLOCK™
Waga: 258g (114 links)
Waga z pudełkiem 299g
Cena: 129zł

Sami widzicie jak kształtują się wagi. Czasy w których waga katalogowa była abstrakcją, mam nadzieję że powoli odchodzą i firmy nas klientów zaczynają poważnie traktować i tak jak w katalogu, tak samo na wadze. Odnośnie kasety to chyba trafił mi się jakiś specjalny egzemplarz 69 gramów lżejszy od tego co podaje producent. ;)

Całość złożyłem na ramie Force Epigoni, do tego widelec Force ALU, hamulce SRAM XX, koła obręcze BOR, piasta tył DT Swiss 240, przód novatec. Waga z pedałami XTR 9,66kg.

Składanie nowego roweru to czysta przyjemność, do czasu aż przyszło zmienić bębenek w piaście tylnej. Pomimo iż miałem oryginalny bębenek XD do piast DT konieczny był delikatny tuning w postaci przycięcia kapsla dociskającego bębenek do korpusu piasty.

Regulacja tylnej przerzutki zakończyła się po może 2minutach, naciągnięcie linki plus minimalna korekta na manetce i gotowe.

Czas na pierwszą jazdę wszystko super działa, z przodu w korbie mam założoną zębatkę 32T, która mi w zupełności na treningach wystarczała. Z publikacją tego testu trochę się wstrzymywałem, aby móc się odnieść do jego konkurenta Shimano. Ponieważ obecnie mam okazję jeździć w prywatnym rowerze na Shimano XTR 1x11, a też w ostatnim czasie testowałem rower z napędem Shimano XT 1x11s to postaram się opisać różnice w działaniu.

Zasadniczą różnicą gdy przesiadamy się z osprzętu SRAM na Shimano to kultura działania. SRAM działa zdecydowanie płynniej. Jeżeli chodzi o precyzję tutaj dwie grupy zachowują się tak samo,  nie ma się do czego przyczepić (pamiętajmy iż SRAM GX to nie TOPowa grupa w ofercie SRAMa). Działanie w błocie też porównywalne, na zdecydowaną korzyść SRAMa przemawia stopniowanie kasety 10-42T. Tutaj Shimano zareagowało i wprowadziło kasety z zębatką 42T, ale na „dole” nadal mamy 11-tkę. Punkt dla SRAM-a.

Dłuższy test tylko potwierdził, że SRAM oferuje produkty wysokiej jakości nie tylko w tych najwyższych grupach osprzętowych. Precyzja działania podczas testu stała na najwyższym poziomie, choć GX znacznie szybciej się zużywa od XX1 czy XO1. Anoda zastosowana na kasecie jest gorszej jakości przez co stosunkowo szybko widać ślady zużycia. W przypadku przerzutki, możemy szybciej spodziewać się złapania luzów, te dwa mankamenty nie tylko u mnie się potwierdziły. Obecnie widoczny rower na zdjęciach będzie służył jako treningowy więc test tym artykułem się nie kończy. Na chwilę obecną jestem bardzo zadowolony z działania, dotychczas zrobione około 700km (zdjęcia robione były po złożeniu roweru).

Czy warto kupić? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam każdemu z Was do rozważenia. Pamiętajmy że chcąc mieć w swoim rowerze grupę SRAMA 11-to rzędową musimy wymienić bębenek w piaście!   

Oceny:
Wykonania: 4
Płynność działania: 5
Precyzja działania: 5
Trwałość: 4
Cena: 2,5


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl