Shimano Steps E8000 - nowe spojrzenie na elektryczność

Do tej pory rowery górskie wyposażone w silniki elektryczne powstawały poprzez zastosowanie w nich napędów, które tak naprawdę zaprojektowane zostały do rowerów miejskich. Co to tak naprawdę oznacza: rowery miejskie poruszają się z reguły po płaskich drogach bez wybojów. Zatem spora masa silnika nie stanowiła większego problemu, ponieważ rowerem miejskim nie musimy balansować podczas zjazdów wąskimi technicznymi ścieżkami, czy też nie wykonujemy nimi skoków, gdzie zwiększona masa negatywnie wpływa na chęci roweru do wybicia się w powietrze. Podobnie jest z wytrzymałością. Podczas spokojnej jazdy miejskiej osłona silnika nie jest narażona na ryzyko uszkodzenia mechanicznego. Podczas jazdy po górach, nawet szybkim szutrem, ilości kamieni jakimi bombardowana jest osłona, jest spora.

Shimano postanowiło podejść do tematu rowerów górskich z wspomaganiem elektrycznym niejako od nowa. Postanowili oni, korzystając z technologii wykorzystanej w grupie XT (stąd też nazwa Shimano Steps E8000), zbudować całą kompletną grupę dedykowaną do zastosowania w rowerach górskich ze wspomaganiem elektrycznym. Grupa ta ma z założenia trafić do kilku grup odbiorów. Pierwszą są ludzie, którzy nie mają wystarczającej kondycji, żeby wjeżdżać na wysokie szczyty ponieważ, nigdy nie podejmowali tego typu wysiłku, a chcieliby zakosztować górskiej przygody. Drugą grupę stanowią osoby starsze, które kiedyś były aktywnymi zawodnikami, a obecnie nie mają już wystarczającej kondycji. Trzecią stanową aktywni kolarze, którzy chcieliby np. spróbować podjechać ich ulubione szlaki zamiast w dół to pod górę, w celu doznania innych wrażeń z jazdy.

Jednostka napędowa nowej grupy Shimano Stage E8000 (DU-E8000) została zaprojektowana z myślą o jak najbardziej intuicyjnej pracy i odczuciach z jazdy, porównywalnych z klasycznymi rowerami. Mowa tutaj np. o możliwości nagłego wyłączenia silnia w przypadku zjazdu technicznym krętym szlakiem, ponieważ asysta silnika w takich momentach może skutkować „wystrzeleniem z trasy”. Jednostka napędowa jest ponadto mniejsza niż stosowane do tej pory, a jej punkty mocowania do ramy zostały inaczej rozplanowane, dzięki czemu dolna rura tylnego trójkąta ramy może być krótsza niż do tej pory.

Dzięki takiemu zabiegowi, rowerem łatwiej jest sterować na wąskich krętych szlakach. Podobnie zmniejszeniu uległ Q-factor. W przypadku typowych napędów spotkanych w rowerach eBike był on już stosunkowo duży. Obecnie jego wartość jest zbliżona do tego spotykanego w grupie Shimano XT. Kolejną modyfikacją jednostki napędowej w stosunku do tych używanych do tej pory jest obecność radiatora po stronie zębatki. Jak wiadomo silnik podczas pracy warunkach górskich pracuje z dużo większym obciążeniem oraz generuje dużo więcej ciepła niż w przypadku jazdy miejskiej. Zatem zastosowanie dużo wydajniejszego chłodzenia jest jak najbardziej uzasadnione, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę możliwość zastosowania silnika np. podczas pokonywania stromego podjazdu latem gdzieś w Hiszpanii.

System Shimano Steps MTB może za pośrednictwem technologii Bluetooth połączyć się z platformą E-Tube, umożliwiając tym samym dostosowanie ustawień napędu do indywidualnych potrzeb użytkownika za pomocą smartphona lub tabletu. Wiadomo, są osoby preferujące wysoką kadencją, a są też osoby preferujące jazdę bardziej siłową.

Prąd dla jednostki napędowej dostarczany jest z wodoodpornej baterii (BT-E8010) o bardzo kompaktowej budowie mocowanej do dolnej rury przedniego trójkąta. Mocowanie baterii do ramy (BM-E8010) jest na tyle skuteczne, że zapewnia jej pewne trzymanie nawet w naprawdę ciężkim terenie. Jednakże, w przypadku konieczności naładowania baterii jej wyjęcie nie powinno stanowić większego problemu, dzięki zastosowaniu specjalnego szybko zamykacza. Jednakże ładowanie baterii nie wymaga jej zdemontowania. Baterię możemy ładować nawet przypiętą do roweru dzięki umieszczeniu portu w jej górnej części.

Do jednostki napędowej możemy przykręcić dwa rodzaje ramion korby: puste w środku wykonane w technologii hollow FC-E8050 oraz wykonane z litego materiału (FC-E8000). Oba ramiona są kompatybilne z zębatkami w rozmiarach 34T oraz 38T (SM-CRE80-B/CRE80) . Opcjonalnie do korby możemy dokupić osłonę zapobiegającą spadaniu łańcucha (SM-CDE80).

System kontrolowany jest przez komputer zintegrowany z wyświetlaczem (SC-E8000). Cała jednostka (zintegrowana z wyświetlaczem) jest ok. czterokrotnie mniejsza niż jej dotychczasowi odpowiednicy. Shimano zdecydowało się na taki krok z kilku powodów. Pierwszym jest fakt, iż mniej wystający wyświetlacz trudniej uszkodzić. Drugim powodem jest fakt, iż podczas jazdy tak naprawdę nie potrzebujemy miliona informacji. Wystarczy nam stan naładowania baterii, aktualna prędkość oraz tryb pracy silnika. W przypadku sygnalizacji trybu pracy silnika zrezygnowano z monochromatycznego wyświetlacza LCD sygnalizującego tryb pracy za pomocą cyfry lub też stosownego napisu na rzecz kolorowego wyświetlacza, na którym każdy możliwy tryb pracy oznaczony został za pomocą paska o innym kolorze. Wystarczy zatem rzut kątem oka na wyświetlacz i już wiemy z jakiego trybu aktualnie korzystamy. Do wyboru mamy tryby ECO, Trail oraz High Power. Dodatkowo ze względu na zwiększoną wagę roweru mamy do wyboru tryb „walk mode” służący do wspomagania pchania roweru pod górę.

Grupa składa się z następujących komponentów:

  • silnika generującego moment 70Nm (DU-E8000)
  • baterii o pojemności 500Wh (BT-E8010)
  • mocowania baterii (BM-E8010)
  • korby (FC-E8050/8000)
  • zębatki do wyboru 34T lub 38T (SM-CRE80-B/CRE80)
  • napinacza (SM-CDE80)
  • wyświetlacza (SC-M8000)
  • manetki (SW-E8000-L)
  • czujnika prędkości (SM-DUE10)

Grupa współpracuje z następującymi komponentami grup mtb:

  • 11 oraz 10 rzędowymi łańcuchami shimano
  • 11 oraz 10 rzędowymi przerzutkami tylnymi zarówno wykonanymi w technologii Di2 jak również mechanicznymi
  • 11 oraz 10 rzędowymi kasetami

o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl