Shimano SLX - nowa grupa dla bardziej rekreacyjnych kolarzy

Odświeżona grupa Shimano SLX posiada wiele cech, które zostały zapożyczone z wyższej grupy Deore XT. Mamy tutaj nie tylko na myśli technologię, lecz także wzrost wytrzymałości komponentów oraz większą możliwość dopasowania poszczególnych komponentów grupy do potrzeb praktycznie każdego pasjonata rowerów górskich. Zanim przejedziemy do omawiania szczegółów chcielibyśmy wspomnieć o trzech grupach klientów, do potrzeb których nowa grupa została dopasowana oraz dla potrzeb których zostały zaproponowane aż trzy różne konfiguracje. Ci którzy poszukują maksymalnej prostoty znajdą ją w wersji przełożeń 1x11, ci którzy poszukują trochę większej uniwersalności znajdą ją w konfiguracji 2x11 oraz ci, którzy poszukują największego spektrum przełożeń znajdą go w konfiguracji 3x10.

Efektywność napędu.

Nowe lekkie oraz wytrzymałe 11 rzędowe zębatki FC-M7000-11 (kompatybilne zarówno z napędami 1x11 jak i 2x11) wykonane zostały z wykorzystaniem technologii Dynamic Chain Engagment. Każda zębatka (ze względu na jej wielkość) została przystosowana do innej wartości mocy jaką powinna przenieść w trakcie pracy. 

W przypadku konfiguracji 2x11 stosunkowo niewielka różnica pomiędzy dwoma zębatkami korby zapewnia kolarzowi zachowanie rytmu pedałowania jednocześnie zwiększając dostępny zakres przełożeń. Dostępne zakresy zębatek korb nowej grupy SLX są takie same jak w przypadku poprzedniej grupy 10 rzędowej (34-24T, 36-26T oraz 38-28T). Ci którzy wybiorą opcję 1x11 będą mieli do wyboru zębatki o wielkości 30T, 32T oraz 34T oraz dwie kasety o zakresie (11-40T oraz 11-42T).

Nowy wygląd korb (1x11, 2x11, 3x10) jest czymś więcej niż tylko poprawioną estetyką oraz usprawnioną konstrukcją mechaniczną. Shimano postanowiło się bliżej przyjrzeć środkowi suportu będącego od czasu wprowadzenia standardu HT2 niewątpliwą piętą achillesową. Zastosowano lepsze uszczelnienie suportu w celu zmniejszenia ilości wody oraz brudu, który wnikał do środka jednocześnie poprawiając żywotność całego mechanizmu.

Z tyłu mamy do czynienia z lekką kasetą o minimalistycznym wyglądzie oraz wadze (zaledwie 467g w konfiguracji 11-40T). Dzięki zastosowaniu technologii DYNA-SYS możliwe było zaoferowanie użytkownikom jeszcze płynniejszej oraz precyzyjniejszej zmiany biegów. Ci którzy wybiorą opcję napędu 1x11 będą mogli wybrać oprócz powyższej także i kasetę w rozpiętości 11-42T. Ci, którzy wybiorą opcję napędu w konfiguracji 3x10 będą mogli wybrać jedynie kasety o zakresach przełożeń (11-32T, 11-34T oraz 11-36T).

Manetki w wersji SL-M7000-11/10 zostały przeprojektowane w celu poprawy ich ergonomii przy wykorzystaniu znanej technologii Rapidfire Plus. Technologia pozwala na zmianę przełożenia w dół aż o trzy biegi podczas jednego naciśnięcia cyngla manetki. Manetki oprócz standardowej wersji mocowanej za pomocą obejmy będą dostępne także w wykonaniu umożliwiającym ich bezpośrednie przykręcenie do manetki hamulcowej I-spec II (SL-M7000-I / SL-M7000-10-I) oraz I-spec B-type (SL-M7000-B-I / SL-M7000-B-I).

Podczas gdy manetki zarządzają zmianą biegów przerzutki muszą wykonywać ich polecenia. Technologia Shadow RD+ wykorzystana w tylnej przerzutce zapewnia zdecydowane oraz gładkie prowadzenie łańcucha zapobiegając jego ślizganiu się po zębach kasety. Przerzutka tylna RD-M7000-11-GS (średnia długość wózka) posiada maksymalną pojemność 41 zębów. 

10 rzędowa przerzutka tylna RD-M7000-10-GS oferuje maksymalną pojemność na poziomie 43 zębów (została dedykowana do napęd w konfiguracji 3x10).

Z przodu mamy możliwość wyboru pomiędzy przerzutką kompatybilną z grupą 11 rzędową FD-M7020-11 oraz kompatybilną z grupą 10 rzędową FD-M7000-10. Jak zwykle firma Shimano oferuje szerokie spektrum dostępnych sposobów montażu przedniej przerzutki.

Możemy zatem wybrać spośród takich mocowań jak: Side Swing, Top Swing czy Down Swing.

Niezawodność toczenia się.

Piasty grupy Shimano SLX zostały tak przeprojektowane, żeby zwiększyć ich odporność warunki atmosferyczne oraz poprawić wytrzymałość na obciążenia mechaniczne. Osiągnięto to dzięki ulepszeniu sposobu ich uszczelnienia oraz zastosowaniu kątowych łożysk kulkowych.


Piasta tylna FH-M7000/7010 posiada także przeprojektowany mechanizm zapadkowy. Oferuje przeniesienie napędu aż w 36 punktach na obwodzie. Dodatkowo piasty zostały nieznacznie odchudzone. Piasty przednie: HB-M7000 (189g), HB-M7010 (148g). Piasty tylne FH-M7000 (384g), FH-M7010 (357g).

Obie zarówno przednia jak i tylna piasta dostępna jest z dłuższym korpusem wykonanym w technologii Boost (110 oraz 148mm).

Sposób zatrzymania.

Nowe dźwignie hamulcowe hamulców Shimano SLX BL-M7000 pozwalają na jeszcze bardziej płynną, spójną oraz przewidywalną pracę hydraulicznego układu hamulcowego wyposażonego w zaciski Shimano BR-M7000.

Uzupełnieniem nowych chamulców grupy Shimano SLX są przeprojektowane tarcze hamulcowe SM-RT 70 dostępne w średnicach 160mm, 180mm oraz 203mm. Zapewniają one wysoką wydajność w różnych, nawet niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Grupa Shiamno SLX M7000 składa się z:

  • korby - FC-M7000-11/ FC-M7000-10 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • kasety - CS-M7000-11/ CS-M7000-10 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • piast przednich - HB-M7000/7010 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • piast tylnych - FH-M7000 / FH-M7010 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • manetek - SL-M7000-11 / SL-M7000-10 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • przerzutki tylnej - RD-M7000-11-GS / RD-M7000-10-SGS - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • przerzutek przednich - FD-M7020-11 / FD-M7000-10 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • hamulców hydraulicznych - BL-M7000, BR-M7000 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016
  • tarcz hamulcowych - SM-RT70 - dostępna od przełomu czewca/lipca 2016

Dostępne konfiguracje przełożeń:

  • 2x11- konfiguracje korby (34-24T, 36-26T, 38-28T), konfiguracje kasety(11-40T)
  • 1x11 - konfiguracje korby (30T, 32, 34T), konfiguracje kasety (11-40T, 11-42T)
  • 3x10 - konfiguracje korby (40-30-22T), konfiguracje kasety (11-32T, 11-34T, 11-36T)

o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl