InfoCrank - nowy sposób pomiaru kadencji

Firma Verve Cycling wprowadziła w roku 2014 korbę InfoCrank ze zintegrowanym czujnikiem mocy PowerMeter. Korba ta, którą mieliśmy okazję już testować jakiś czas temu pozwala na pomiar mocy z bardzo wysoką dokładnością. Dzieje się to z dwóch powodów. Po pierwsze korba jest niesłychanie sztywna. Po drugie uproszczony został proces pomiaru. Po szczegóły odsyłamy do przeprowadzonego przez nas testu. Pomiar mocy za pomocą korby dokonywany jest z częstotliwością 256Hz (odczytów na sekundę) co oznacza, że każdy obrót korby mierzony jest w ponad 50 miejscach. Nawet przy kadencji powyżej 200.

Fajnie. Mamy pomiar mocy. Do pełni szczęścia potrzebujemy jeszcze pomiaru kadencji. Do tej pory problem rozwiązywane był na dwa sposoby. Pierwszy niezbyt wyszukany lecz bardzo dokładny polegał na przyklejeniu do ramienia korby magnesu, a do ramy bądź dolnej rurki tylnego trójkąta czujnika mierzącego każdorazowe jego minięcie przez magnes. Rozwiązanie to pomimo wysokiej dokładności nastręcza kilka problemów. Pierwszym z nich jest konieczność umieszczenia w określonej maksymalnej odległości od siebie czujnika oraz magnesu. Przy bardzo wymyślnych kształtach zarówno ramion jak i ram rowerowych czasami trzeba było się chwilę namęczyć. Drugiem problemem jest konieczność pamiętania o naładowaniu kolejnej baterii znajdującej się w czujniku.

Drugim sposobem był pomiar wykorzystujący akcelerometr. To rozwiązanie posiada także dwie zasadnicze wady. Pierwszą z nich jest jest fakt, iż orientacja korby zmienia się zbyt szybko, a zmiany nie są aż tak znaczące by było możliwe do dokładnego ich wychwycenia. Drugiem może bardziej istotniejszym problemem są "szumy", "błędy" pochodzące od otoczenia. W zamkniętej hali, która jest środowiskiem sterylnym możemy przyjąć, że jedyne przyśpieszenia pochodzą od ruchu obrotowego korby. W środowisku naturalnym nie jest niestety tak łatwo. Wiatr, nierówności drogi, hamowania oraz przyśpieszania, zmiana kierunku jazdy to tylko niektóre z potencjalnych czynników, które wpływają na niedokładność pomiarów.

Przykładowy pomiar drgań ramy podczas jazdy po nawierzchni asfaltowej.

Przykładowe wibracje pochodzące od opon roweru poruszającego się po nawierzchni asfaltowej.

Firma Verve Cycling postanowiła rozwijać swój własny pomysł na pomiar kadencji o nazwie Crank Position System (CPS). System ten działa na zasadzie wykrywania tych samych punktów charakterystycznych podczas pomiaru mocy. Wykrywa bowiem odstęp od każdego poprzedniego miejsca, w którym miało miejsce wygenerowanie najwyższej wartości mocy. Taki pomiar nie potrzebuje do swojego działania żadnych dodatkowych magnesów, czujników położenia czy też akcelerometrów. Ostateczne testy nowego systemu pomiaru kadencji przed jego wprowadzeniem na rynek dokonywała min. nasza grupa szosowa Verva Active Jet.

A teraz najprzyjemniejsza wiadomość. Technologia CPS została potraktowana jako "firmware update" korby i nazwana "ReUp for InfoCrank customers". Zatem każdy posiadacz korby InfoCrank może bez problemu i za darmo zaktualizować oprogramowanie i cieszyć się nową funkcjonalnością.

Aktualizacja jest dostępna od 4 kwietnia 2016 pod adresem - http://www.vervecycling.com/firmware-updates/

Dystrybutorem korb InfoCrank w Polsce jest firma KOZZAK Bike Shop ( http://kozzak.pl ).

Sprawdzimy to i damy znać!


o autorze

Szymon Barczyk

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl